29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

14. sunnuntai helluntaista

25.8

Neljästoista sunnuntai helluntaista jatkaa samaa niin kutsutun juhlattoman kirkkovuoden puoliskon teemaa: miten elää Kristuksen yhteydessä. Käsillämme on aihepiiri, jonka merkitys on ajassamme kärsinyt valtavan inflaation: rakkaus. Lähes kaikkea tekemistä ja tekemisen jättämistä voi perustella tässä katoavassa ajassa rakkaudella. Tähän ei Kaikkivaltias rakkauden Luoja meitä kuitenkaan ohjaa, vaan kirkkopyhän teksteillä käsittelemään rakkautta sille kuuluvalla kunnioituksella. 

Tekstit käsittelevät eritoten lähimmäisenrakkautta sen eri muodoissa. Millaista tuskaa lähimmäisestä eroaminen ja irti päästäminen voi aiheuttaa. Millaista rakkautta Jumalan laki meille viestii. Millaista on toteuttaa rakkautta syntisenä ja vajavaisena ihmisenä. Useimmiten tämä rakkaus käsitetäänkin prosessina, jossa pitää tehdä ja suorittaa asioita. Aivan kuin se olisi jokin ihan uusi laki, jonka Raamattu ihmiselle antaa. Näinhän se tosiaan onkin, mutta täysin sisällötön ilman Kristusta!

Vai miten ihminen muka voisi laittaa rakkauden aluilleen, saati sitten viedä sen päätökseen saakka? Kyllä tämä on täysin Jumalan työtä. ”Jumalahan sen kaiken antaa ja tekee, jotta siitä huomaisimme ja ymmärtäisimme hänen isänsydämensä ja ylenpalttisen rakkautensa meitä kohtaan. Kun sen huomaamme, sydämemme lämpenee ja syttyy kiitollisuuteen. Alamme käyttää kaikkia näitä hyviä lahjoja siten, että Jumala saa niistä kunnian.” (IK, II, 23) Tällä tavalla asiaa valaisee Martti Luther käsitellessään ensimmäistä uskonkohtaa Isossa Katekismuksessa. 

Tässä näkyy avain siis myös lähimmäisenrakkauteen. Jumala toimii ensin. Hän sanoo Sanan. Tämän myötä vasta voi syntisestä ja vajavaisesta ihmisestä olla lähimmäisilleen apua, sitä pelastavaa apua, jonka Jumala Sanassaan ilmoittaa. ”Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.” (1.Joh. 4:19). Omassa viisaudessamme omat rakkaudentekomme kun joskus saattavat jopa vahingoittaa lähimmäisiämme. Siksi meillä on esimerkkinä ja Totuutena Kristuksen rakkaus, uhrautuva rakkaus Golgatan ristillä ja kuoleman voittanut rakkaus. 


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 74:21 Psalmi: Ps. 112:5–9 Hallelujasäe: Matt. 7:12
1. lukukappale: Ruut 1:8–11 14–18 2. lukukappale: Room. 13:8–10 Evankeliumi: Mark. 12:41–44


1. lukukappale
Ruut 1:8–11, 14–18
Noomi sanoi molemmille miniöillensä: “Menkää, palatkaa kumpikin äitinne kotiin. Herra tehköön teille laupeuden, niinkuin te olette vainajille ja minulle tehneet. Herra suokoon, että saisitte turvan kumpikin miehenne kodissa.” Ja hän suuteli heitä. Mutta he korottivat äänensä ja itkivät ja sanoivat hänelle: “Me seuraamme sinua sinun kansasi luo”. Mutta Noomi vastasi: “Kääntykää takaisin, tyttäreni; miksi te lähtisitte minun kanssani? Voinko minä enää saada poikia miehiksi teille?
Niin he korottivat vielä äänensä ja itkivät. Silloin Orpa suuteli anoppiaan jäähyväisiksi, mutta Ruut riippui kiinni hänessä. Ja Noomi sanoi: “Katso, kälysi on kääntynyt takaisin oman kansansa ja jumalansa luo, käänny sinäkin kälysi kanssa”. Mutta Ruut vastasi: “Älä vaadi minua jättämään sinua ja kääntymään takaisin, pois sinun tyköäsi. Sillä mihin sinä menet, sinne minäkin menen, ja mihin sinä jäät, sinne minäkin jään; sinun kansasi on minun kansani, sinun Jumalasi on minun Jumalani. Missä sinä kuolet, siellä minäkin tahdon kuolla ja sinne tulla haudatuksi. Herra rangaiskoon minua nyt ja vasta, jos muu kuin kuolema erottaa meidät.” Kun Noomi näki, että hän oli lujasti päättänyt seurata häntä, ei hän enää puhunut siitä hänen kanssansa.

 

2. lukukappale
Room. 13:8–10
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: “Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

 

Evankeliumi
Mark. 12:41–44
Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon. Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä. Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: “Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun. Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä.”

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala! Lisää meille uskoa, toivoa ja rakkautta. Opeta meitä rakastamaan, mitä käsket, jotta myöskin saisimme, mitä lupaat. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua suuresta laupeudestasi, jota osoitat meille vaivaisille syntisille. Varjele meidät kaikesta valheellisuudesta ja tekopyhyydestä. Vuodata rakkautesi sydämiimme, että voisimme rakastaa lähimmäistämme teossa ja totuudessa ja etsisimme ainoastaan sinun kunniaasi emmekä ihmisten kiitosta. Anna meille armo voidaksemme rakastaa vihamiehiämme, että olisimme sinun lapsiasi ja pääsisimme kerran iankaikkiseen kirkkauteesi. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

 

Päivän psalmi
Antifoni:
Ps 74:21
Älä salli sorretun kääntyä häväis|tynä takaisin. *
Kurja ja köyhä saakoot ylistää sinun |nimeäsi.

Psalmi:
Ps. 112:5–9
Hyvin käy sen miehen,joka on laupias ja |antaa lainaksi, *
joka hoitaa asiansa oi|keuden mukaan.

Sillä ei hän |ikinä horju; *
vanhurskas säilyy ikui|sessa muistossa.

Ei hän pelkää |pahaa sanomaa, *
hänen sydämensä on vahva, sillä hän |turvaa Herraan.

Hänen sydämensä on |luja ja peloton, *
kunnes hän vihdoin ilolla katselee |ahdistajiaan.

Hän on runsaskätinen, hän |antaa köyhille, *
hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti, hänen sarvensa kohoaa |kunniassa.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
25.8
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos