29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

2. sunnuntai helluntaista

2.6

Kaikki tämän sunnuntain raamatunkohdat puhuvat omaa kieltään joko elämästä Jumalan lapsena tai sitten jonkun muun orjana. Kyse on siitä, seuraako ihminen Jeesusta vai jotain muuta? Päivän evankeliumin ja psalmin välillä on vahva yhteys, sillä Jeesus vaikuttaa lainaavan psalmia 49.

Evankeliumitekstin tausta on hyvä ottaa huomioon. Muuten toisen sunnuntain helluntaista tekstien viesti ja sanoma voi jäädä epäselväksi; ainakin evankeliumin osalta. Jeesus on Filippoksen Kesareassa ollessaan kysynyt opetuslapsiltaan, kun Hän heidän mielestään on? Pietari vastasi omasta ja muiden puolesta: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika” (Matt. 16:13–20). Jeesus sanoi, että tämä vastaus ei ole ihmiskeksintöä, vaan Jumalan ilmoitus. Tälle tunnustukselle Jeesus myös sanoi rakentavansa Kirkkonsa. Samalla Jeesus antoi tämän tunnustuksen viralle vallan ja tehtävän antaa syntejä anteeksi tai pidättää anteeksiantamus (ns. avainten valta). Heti tämän jälkeen Jeesus alkoi opettaa opetuslapsiaan siitä, kuinka Hänen, Kristuksen ja Jumalan Pojan on kärsittävä paljon, kuoltava ja sitten Hän nousisi kuolleista. Kuullessaan tämän, Pietari alkaa moittimaan Jeesusta ja Jeesuksen on sanottava hänelle kovat sanat: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten” (Matt. 16:21–20). Välittömästi tästä jatkuu päivän evankeliumimme.

Jumalan Pojan on kärsittävä ja kuoltava koko maailman puolesta. Se oli Jumalan ikuinen pelastussuunnitelma. Muunlaista Jeesusta ja pelastusta ei ole olemassa. Voisi sanoa: Risti ratkaisee! Risti ei kuitenkaan merkitse tässä kohden vain Jeesuksen kärsimistä ja kuolemaa. Ristin tie ei tarkoita vain Jeesuksen tietä. Ristin tie on jokaisen tie, joka tahtoo olla Jeesuksen opetuslapsi; Hänen seuraajansa. Tämä koskee kaikkia Jeesuksen seuraajia. Samalla tähän liittyy valtava lupaus siitä, että Jeesusta ristin tiellä seuraava löytää todellisen elämän. Jeesuksen seuraaja löytää iankaikkisen elämän uudessa taivaissa ja uudessa maassa, mutta tämä elämä alkaa jo täällä maan päällä. Todellista, Jumalan tarkoittamaa elämää eletään Jeesusta seuraten. Sen palkka on suuri. ”Tekojen mukaan”, ei merkitse sitä, että joku pelastuisi todelliseen elämään omien tekojensa kautta. Ei, vaan se joka seuraa Jeesusta, saa omistaa itselleen uskossa myös Jeesuksen teot.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 49:16 Psalmi: Ps. 49:6–10 16–21 Hallelujasäe: Ps. 17:15
1. lukukappale: Sananl. 30:7–9 2. lukukappale: 1. Tim. 6:6–12 Evankeliumi: Matt. 16:24–27


1. lukukappale

Sananl. 30:7–9
Kahta minä sinulta pyydän, älä niitä minulta koskaan kiellä, kuolemaani saakka: Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää, etten kylläisenä tulisi kieltäjäksi ja sanoisi: ”Kuka on Herra?” ja etten köyhtyneenä varastaisi ja rikkoisi Jumalani nimeä vastaan.

 

2. lukukappale

1. Tim. 6: 6–12
Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen. Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla. Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.

 

Evankeliumi
Matt. 16:24–27
Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias Jumala, joka olet niiden voima, jotka panevat toivonsa sinuun, kuule armollisesti rukouksemme! Koska ihminen ei saa aikaan mitään ilman sinua, niin auta armollasi, että täyttäisimme käskysi ja että tahtomme ja tekomme kelpaisivat sinulle. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Kaikkivaltias Jumala! Varjele meitä rakastamasta tätä maailmaa. Auta meitä käyttämään sinun suomaasi maallista hyvää sinun kunniaksesi sekä lähimmäistemme ja itsemme parhaaksi. Anna meidän armostasi koota ahkerasti taivaallisia aarteita, joita eivät koi eivätkä ruoste turmele, jotta olisimme rikkaita sinussa ja pääsisimme taivaallisen valtakuntasi kirkkauteen. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 49:16
Mutta minun sieluni Jumala lunastaa |tuonelan vallasta, *
sillä hän ottaa |minut huomaansa.

Psalmi:
Ps. 49: 6–10, 16–21
Miksi minä pelkäisin |pahoina päivinä, *
kun minun vainoojani vääryys pii|rittää minut?

He luottavat |tavaroihinsa *
ja kerskaavat suuresta |rikkaudestaan.

Kukaan ei voi velje|änsä lunastaa *
eikä hänestä Jumalalle sovi|tusta maksaa.

Sillä hänen sielunsa lunastus on |ylen kallis *
ja jää iäti suo|rittamatta,

että hän saisi elää ian|kaikkisesti *
eikä kuo|lemaa näkisi.

Mutta minun sieluni Jumala lunastaa |tuonelan vallasta, *
sillä hän ottaa |minut huomaansa.

Älä pelkää, jos |joku rikastuu, *
jos hänen talonsa |komeus karttuu.

Sillä kuollessaan ei hän ota |mitään mukaansa, *
eikä hänen komeutensa astu alas hänen |jäljessänsä.

Vaikka hän eläissänsä kiittää itseään |siunatuksi, *
vaikka sinua ylistetään, kun vietät hy|viä päiviä,

täytyy sinun mennä isiesi |suvun tykö, *
jotka eivät ikinä enää va|loa näe.

Ihminen, mahtavinkin, on ymmär|rystä vailla, *
hän on verrattava eläimiin, |jotka hukkuvat.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
2.6
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos