28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

21. sunnuntai helluntaista

30.10.2022

Jeesuksen vertauksessa kuninkaan pojan häistä on kohokohtana se hetki, jolloin kuningas astuu tarkastelemaan häävieraita. Arvossapidetyt ja kutsuvieraat olivat jo kieltäytyneet häistä kukin eri verukkein ja olivat jo saaneet tuomionsa. Teiltä ja aitovieriltä kootut täyttivät juhlasalin, mutta nyt he joutuivat kuninkaan katseen kohteiksi.

Yksikään syntinen ei itsessään kestä Jumalan katsetta. Muistamme, miten Jumala katsahti Faaraota ja egyptiläisten sotajoukkoa ja sen katseen seurauksena kaikki tuhoutuivat, tai miten kävi Sodoman ja Gomorran kaupungeille, kun Jumala vain katsahti noihin kaupunkeihin päin. Job koki myös Jumalan katseen ahdistavana: ”Etkö koskaan käännä pois katsettasi minusta, etkö hellitä minusta sen vertaa, että saan sylkeni nielaistuksi? (Job 7:19)

Jeesuksen vertauksessa koko pöytävierasjoukko oli nyt pyhän Jumalan kasvojen edessä, hänen tutkittavanaan. Kuningas ei katsellut vierailijoiden syntiä tehneitä käsiä, ei jalkoja, jotka olivat johtaneet synnin teille eikä saastaista sydäntä ja suuta, jotka niin usein olivat myrkyttäneet koko ihmisen. Jumala katsoi vaatteita, onko puku kelvollinen taivaalliseen juhlaan.

Palvelijoille ei oltu annettu minkäänlaista oikeutta päättää ketkä kelpaavat juhlaan ja kuuluvat taivaan kansalaisuuteen, vain kuninkaalla on oikeus lausua kadotustuomio. Yksi vieraista joutuu sen kuulemaan ja menee sanattomaksi, juhlassa ei enää puolustauduta. Hänelle ei kelvannut häävaate, joka ajan tavan mukaan annettiin kuninkaallisissa juhlissa lahjana juhlatalon ovella. Hän halusi poiketa muista ja esitellä omaa pukuaan. Vain lahjapuku oikeutti hääjuhlaan.

Oikea, Jumalan katsetta kestävä hääpuku on Kristuksen lahjavanhurskauden puku, johon meidät on kasteessa puettu. ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet (Gal.3:27)”. Jokaiselle on varattu oma henkilökohtainen puku, toisen uskolla tai omalla kelvollisuudella ei ole käyttöä.

Kristukseen kastettuina saamme jo nyt, täällä ajassa, kokea Pyhässä Hengessä taivaallista iloa ja rauhaa siitä, että meidän ei tarvitse pelastuksen asiassa katsoa itseemme, ei maailman myllerrykseen eikä elämämme olosuhteisiin, vaan luottaa Jeesuksen Golgatalla hankkimaan täydelliseen sovitukseen, joka peittää kaiken puutteemme, ja voimme turvallisesti rukoilla Herran siunauksen sanoin: ”käännä kasvosi meidän puoleemme”. Kristuspuvussa kestämme Jumalan katseen myös viimeisellä tuomiolla.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 67:8 Psalmi: Ps. 145:8–13 Hallelujasäe: Ps. 67:3
1. lukukappale: Jer. 1:4–10 2. lukukappale: 2. Tim. 4:1–5 Evankeliumi: Matt. 22:1–14


1. lukukappale
Jer. 1:4–10
Minulle tuli tämä Herran sana:
“Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi”.
Mutta minä sanoin: “Voi Herra, Herra! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori.” Niin Herra sanoi minulle:
“Älä sano: ‘Minä olen nuori’, vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä pelkää heitä, sillä minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra.”
Ja Herra ojensi kätensä ja kosketti minun suutani. Ja Herra sanoi minulle:
“Katso, minä panen sanani sinun suuhusi. Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan, rakentamaan ja istuttamaan.”

 

2. lukukappale
2. Tim. 4:1–5
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.

 

Evankeliumi
Matt. 22:1–14
Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
“Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: ‘Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin’. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: ‘Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.’ Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: ‘Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?’ Mutta hän jäi sanattomaksi. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: ‘Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen’. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.”

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Anna uskovillesi armo ja rauha, että he puhdistuisivat kaikesta saastutuksesta ja palvelisivat sinua turvallisesti koko sydämestään. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua suuresta laupeudestasi ja hyvyydestäsi, että olet sanallasi kutsunut meidät taivaallisiin häihin ja antanut syntimme anteeksi. Mutta koska jatkuvasti kiusaus, pahennus ja vaara ovat suuria ja me heikkoja ja taipuvaisia syntiin, niin me rukoilemme sinua: varjele meitä Pyhällä Hengelläsi, jottemme lankeaisi. Jos kuitenkin sattuisimme lankeamaan ja saastuttamaan häävaatteemme, joihin Poikasi Jeesus Kristus on meidät pukenut, niin auta meitä armollisesti nousemaan taas ylös ja vaikuta meissä oikea katumus, parannus ja luottamus laupeuteesi, niin ettemme jäisi loppuun asti lankeemuksen tilaan. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta. (1. vsk.)

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 67:8
Siunatkoon |meitä Jumala, *
ja peljätkööt häntä kaik|ki maan ääret.

Psalmi:
Ps. 145:8–13
Herra on armahta|vainen ja laupias, *
pitkämielinen ja |suuri armossa.

Herra on |hyvä kaikille *
ja armahtaa kaikkia |tekojansa.

Kaikki sinun tekosi ylistävät |sinua, Herra, *
ja sinun hurskaasi kiit|tävät sinua.

He puhuvat sinun valtakuntasi |kunniasta *
ja kertovat sinun |voimastasi.

Niin he ilmoittavat ihmislapsille hänen voimal|liset työnsä *
ja hänen valtakuntansa kirkkau|den ja kunnian.

Sinun valtakuntasi on iankaikkinen |valtakunta, *
ja sinun herrautesi pysyy pol|vesta polveen.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
30.10.2022
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos