20.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

21. sunnuntai helluntaista

22.10.2023

Sunnuntain evankeliumissa Jeesus lähettää lähettiläänsä – eli apostolisen viran hoitajansa – ”edellään”. Kirjaimellisesti tekstissä lukee ”kasvojensa edellä”. Tämä viittaa siihen kohtaan edellisessä luvussa, jossa Hän ”käänsi kasvonsa kohti Jerusalemia, vaeltaakseen sinne”. Näin saarnaviran hoitajien lähettäminen liittyy Jeesuksen tehtävään Jerusalemissa. Jeesuksen lähettäessä nämä lähettiläänsä he toimivat Jeesuksen puolesta ja täysin Jeesuksen valtuuksin julistamalla Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta. Sen tähden luterilaisen seurakunnan pastori sanoo synninpäästössä esim. ”Jeesuksen Kristuksen käskystä ja Hänen palvelijanaan päästän sinun kaikista synneistäsi…” Jeesuksen lähettiläät ikään kuin kantavat Jeesusta mukanaan. Meidän onkin uskottava ja ajateltava, että Jeesuksen sananpalvelijan tehtävänä on viedä Jeesus ihmisille Jumalan Sanan saarnassa, synninpäästössä, kasteessa ja ehtoollisessa. Näin Jumalan valtakunta leviää ja seurakuntia syntyy. Se on Jeesuksen tahto, sillä Hän on tulossa pian takaisin. Hän haluaa, että ihmisiä kastetaan, että ihmisiä tulee uskoon, pelastuu Jumalan valtakuntaan.

Näemme tästä Luuk. 10 esimerkiksi miten seurakuntia perustetaan ja mikä on kristillisen seurakunnan tehtävä. Ensinnäkin sananjulistaja, normaalitilanteessa luterilainen pastori julistaa evankeliumia jollakin paikkakunnalla. Kaikkein parasta on, jos joku kutsuu sananpalvelijan paikkakunnalle, sillä Jumala kutsuu paimenet seurakunnan kautta. Sitten aloitetaan raamattuopetukset ja kohta jumalanpalvelukset. Jeesuksen lähettämän sananjulistajan kautta hoidetaan syntyvää ja kasvavaa Kristuksen seurakuntaa. Paimen on oikeastaan lähtenyt liikkeelle ilman leipää, laukkua ja sauvaa, mutta nyt seurakunta elättää hänet ja hänen mahdollisen perheensä. Eikä paimenen kuulu mennä muualle, vaan hoitaa juuri siinä huoneessa eli seurakunnassa niitä ihmisiä, jotka Jumala lähettää pääasiassa seurakuntalaisten kutsun kautta. Näin Kristuksen kirkko ensisijaisesti rakentuu maan päällä. Tämä on myös kaikessa yksinkertaisuudessaan paras lähetystyön muoto.

Jumalan valtakunta tulee sinne, minne Jeesus tulee; Jumalan valtakunta on läsnä Jeesuksessa. Opetuslasten käskettiin kertoa tämä. Samalla julistus siitä, että Jumalan valtakunta on tulossa lähelle, kertoi tuon ajan ihmisille, että kohta Jumala pelastaa kansansa ja tuo valtakuntansa todellisesti maan päälle. Tämä alkoi tapahtua jo silloin, kun Jumalan Poika syntyi neitsyt Mariasta, mutta varsinaisesti Jumalan valtakunta saapui silloin, kun Jeesuksen kyljestä vuoti Hänen antaessaan Henkensä vesi- ja verivirta. Ja silloin, kun Hän nousi kuolleista, Jumalan valtakunta oli voittanut. Jeesuksen tullessa toisen eli viimeisen kerran maan päälle, Jumalan valtakunta joka nyt on kätkeytyneenä Kristuksen Kirkossa, murtautuu esiin kaikkien nähtäväksi.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 67:8 Psalmi: Ps. 145:8–13 Hallelujasäe: Ps. 67:3
1. lukukappale: 5. Moos. 31:6-8 2. lukukappale: Kol. 1:9–11 Evankeliumi: Luuk. 10:1-12


1. lukukappale
5. Moos. 31:6–8
Olkaa lujat ja rohkeat, älkää peljätkö älkääkä säikähtykö heitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, käy itse sinun kanssasi; hän ei jätä eikä hylkää sinua.”
Ja Mooses kutsui Joosuan ja sanoi hänelle koko Israelin läsnä ollessa: “Ole luja ja rohkea, sillä sinä viet tämän kansan siihen maahan, jonka Herra heidän isillensä vannotulla valalla on luvannut antaa heille, ja sinä jaat sen heille perinnöksi. Ja Herra itse käy sinun edelläsi, hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua eikä hylkää sinua; älä pelkää äläkä arkaile.”

 

2. lukukappale
Kol. 1:9–11
Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä, vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta, ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä, ilolla.

 

Evankeliumi
Luuk. 10:1–12
Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.
Ja hän sanoi heille: “Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä. Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: ‘Rauha tälle talolle!’ Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille. Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan, ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: ‘Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle’. Mutta kun tulette kaupunkiin, jossa teitä ei oteta vastaan, niin menkää sen kaduille ja sanokaa: ‘Tomunkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut, me pudistamme teille takaisin; mutta se tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle’. Minä sanon teille: Sodoman on oleva sinä päivänä helpompi kuin sen kaupungin.

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Anna uskovillesi armo ja rauha, että he puhdistuisivat kaikesta saastutuksesta ja palvelisivat sinua turvallisesti koko sydämestään. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua suuresta laupeudestasi ja hyvyydestäsi, että olet sanallasi kutsunut meidät taivaallisiin häihin ja antanut syntimme anteeksi. Mutta koska jatkuvasti kiusaus, pahennus ja vaara ovat suuria ja me heikkoja ja taipuvaisia syntiin, niin me rukoilemme sinua: varjele meitä Pyhällä Hengelläsi, jottemme lankeaisi. Jos kuitenkin sattuisimme lankeamaan ja saastuttamaan häävaatteemme, joihin Poikasi Jeesus Kristus on meidät pukenut, niin auta meitä armollisesti nousemaan taas ylös ja vaikuta meissä oikea katumus, parannus ja luottamus laupeuteesi, niin ettemme jäisi loppuun asti lankeemuksen tilaan. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta. (1. vsk.)

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 67:8
Siunatkoon |meitä Jumala, *
ja peljätkööt häntä kaik|ki maan ääret.

Psalmi:
Ps. 145:8–13
Herra on armahta|vainen ja laupias, *
pitkämielinen ja |suuri armossa.

Herra on |hyvä kaikille *
ja armahtaa kaikkia |tekojansa.

Kaikki sinun tekosi ylistävät |sinua, Herra, *
ja sinun hurskaasi kiit|tävät sinua.

He puhuvat sinun valtakuntasi |kunniasta *
ja kertovat sinun |voimastasi.

Niin he ilmoittavat ihmislapsille hänen voimal|liset työnsä *
ja hänen valtakuntansa kirkkau|den ja kunnian.

Sinun valtakuntasi on iankaikkinen |valtakunta, *
ja sinun herrautesi pysyy pol|vesta polveen.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Details

Date:
22.10.2023
Event Categories:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos