19.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

3. sunnuntai loppiaisesta

21.1

Joulunajan päätyttyä loppiaiseen, muistellaan 3. sunnuntaina loppiaisesta Jeesuksen julkisen toiminnan aloittamista. Seimen lapsesta on kasvanut kansansa Opettaja, joka julistaa armoa ja totuutta. Sekä Jeesuksen julistuksella että ihmeteoilla on sama perusta ja tavoite. Kaikki mitä Jeesus tekee perustuu Jumalan rakkauteen koko ihmiskuntaa kohtaan, ja kaikella mitä Jeesus tekee on tavoitteena ihmisen ja Jumalan suhteen palautuminen ennalleen.

Jeesus on juuri ennen evankeliumitekstiämme opettanut sapattina synagoogassa paikalla olleita ”niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin kirjanoppineet” ja vapauttanut miehen saastaisesta hengestä. Pietarin ja Andreaan talolle tuotiin auringon laskettua, sapatin päätyttyä eli heti kun mahdollista, kaikki sairaat ja riivatut, ja koko kaupunki kerääntyi katsomaan mitä tapahtuisi. Ihmiset olivat vakuuttuneet Jeesuksen opetuksesta ja vallasta Jeesuksen ajettua saastaisen hengen ulos riivatusta miehestä. Ihmiset kokoontuvat sinne missä tapahtuu ihmeitä, sinne missä sairaat parantuvat ja riivaajat pakenevat. Kysymys kuitenkin kuuluu: mitä Jeesus piti kaikista tärkeimpänä? Toisin sanoen, mikä edistää Jumalan ja ihmisen suhteen ennalleen palautumista, mikä pelastaa ihmisen kuolemasta elämään?

Jeesuksen vetäydyttyä yksinäisyyteen, rukoilemaan, kaikki etsivät Häntä. Opetuslasten löydettyä Jeesuksen, Hän vastasi heille, heidän huoleensa: ”Menkäämme muualle, läheisiin kyliin, että minä sielläkin saarnaisin, sillä sitä varten minä olen tullut”. Jeesus tuli saarnaamaan siitä, että ”aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa evankeliumi”. Saastaisten henkienkin ulosajaminen oli, jumalallisen vallan ja kirkkauden paljastamisen lisäksi, sen todellisuuden osoittamista, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle ja sen Hallitsija on voimakkaampi kuin tämän maailman ruhtinas. Jumala kuitenkin kätkee valtansa hulluuteen ja vähyyteen. Jeesus tuli ”antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta” (Mark. 10:45). Tämän sovitustyön saamme mekin uskolla omistaa omalle kohdallemme.

Toinen huomionarvoinen asia evankeliumitekstissämme on kääntyminen rukouksessa Jumalan puoleen. Tämä nousee tekstistä kahdella tapaa esiin. Ensimmäiseksi opetuslapset puhuivat Jeesukselle Pietarin anopista, joka oli sairaana. Mekin saamme tuoda lähimmäistemme surut, huolet, sairaudet ja ennen kaikkea mahdollisen epäuskon Jumalan eteen Jeesuksessa Kristuksessa. Saamme luottaa, että Taivaallinen Isämme auttaa meitä omalla tavallaan ja ajallaan. Toiseksi Jeesus vetäytyi itse yksinäisyyteen rukoilemaan. Tätä esimerkkiä meidän olisi hyvä seurata ja lähestyä Taivaan Isäämme rukouksessa säännöllisesti. Saamme pyytää johdatusta, rohkeutta ja voimia elämämme kysymyksiin, saamme rukoilla ”tapahtukoon sinun tahtosi” myös minunkin elämässäni.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 97:6 Psalmi: Ps. 102:16–23 Hallelujasäe: Ps. 97:9
1. lukukappale: 5. Moos. 32:36–39 2. lukukappale: 2. Kor. 1:3–7 Evankeliumi: Mark. 1:29–39


1. lukukappale
5. Moos. 32:36–39
Sillä Herra hankkii oikeuden kansallensa ja armahtaa palvelijoitansa, koska hän näkee, että heidän voimansa on poissa ja että kaikki tyynni on lopussa. Silloin hän kysyy: ’Missä ovat nyt niiden jumalat, missä kallio, johon he turvasivat, missä ne, jotka söivät heidän teurasuhriensa rasvan ja joivat heidän juomauhriensa viinin?’ Nouskoot ne auttamaan teitä, olkoot ne teidän suojananne. Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni.

 

2. lukukappale
2. Kor. 1:3–7
Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala, joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat. Sillä samoin kuin Kristuksen kärsimykset runsaina tulevat meidän osaksemme, samoin tulee meidän osaksemme myöskin lohdutus runsaana Kristuksen kautta. Mutta jos olemme ahdistuksessa, niin tapahtuu se teille lohdutukseksi ja pelastukseksi; jos taas saamme lohdutusta, niin tapahtuu sekin teille lohdutukseksi, ja se vaikuttaa, että te kestätte samat kärsimykset, joita mekin kärsimme; ja toivomme teistä on vahva, koska me tiedämme, että samoin kuin olette osalliset kärsimyksistä, samoin olette osalliset myöskin lohdutuksesta.

 

Evankeliumi
Mark. 1:29–39
Ja tultuaan ulos synagoogasta he menivät kohta Simonin ja Andreaan taloon Jaakobin ja Johanneksen kanssa. Ja Simonin anoppi makasi sairaana kuumeessa, ja kohta he puhuivat hänestä Jeesukselle. Ja hän meni hänen luoksensa ja nosti hänet ylös, tarttuen hänen käteensä; ja kuume lähti hänestä, ja hän palveli heitä.
Mutta illan tultua, kun aurinko oli laskenut, tuotiin hänen tykönsä kaikki sairaat ja riivatut, ja koko kaupunki oli koolla oven edessä. Ja hän paransi monta, jotka sairastivat moninaisia tauteja, ja paljon riivaajia hän ajoi ulos eikä sallinut riivaajien puhua, koska ne tunsivat hänet.
Ja varhain aamulla, kun vielä oli pimeä, hän nousi, lähti ulos ja meni autioon paikkaan; ja siellä hän rukoili. Mutta Simon ja ne, jotka olivat hänen kanssaan, riensivät hänen jälkeensä; ja löydettyään hänet he sanoivat hänelle: ”Kaikki etsivät sinua”. Ja hän sanoi heille: ”Menkäämme muualle, läheisiin kyliin, että minä sielläkin saarnaisin, sillä sitä varten minä olen tullut”. Ja hän meni ja saarnasi heidän synagoogissaan koko Galileassa ja ajoi ulos riivaajat.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala! Katso armollisesti heikkouttamme ja tue meitä voimallisella oikealla kädelläsi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.

2. Rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että Poikasi on opettanut meille tien, joka vie elämään. Anna meille armoa oikein käsittää ja seurata totuuttasi, jonka olet ilmoittanut hänessä. Suo meidän synnistä vapautettuina elää pyhästi ja siten tuntea pyhän sanasi voimaa. Valmista armollisesti tie sanasi julistamiselle kaikkien kansojen keskuudessa ja anna uskovillesi voimaa edistää valtakuntasi tulemista. Anna ihanan sadon kasvaa heidän kylvöstään, niin että nimeäsi ylistettäisiin kaikissa maissa ja valtakuntasi tulisi luoksemme. Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 97:6
Taivaat julistavat hänen |vanhurskauttansa, *
ja kaikki kansat näkevät hänen |kunniansa.

 

Psalmi:
Ps. 102:16–23
Silloin pakanat pelkäävät |Herran nimeä *
ja kaikki maan kuninkaat sinun |kunniaasi,

kun Herra |rakentaa Siionin *
ja ilmestyy |kunniassansa,

kun hän kääntyy niiden rukouksen puoleen, jotka ovat kaikkensa |menettäneet, *
eikä enää heidän rukous|tansa hylkää.

Tämä kirjoitettakoon tule|valle polvelle, *
ja kansa, joka vastedes luodaan, on kiit|tävä Herraa,

että hän katseli pyhästä |korkeudestaan, *
että Herra katsoi tai|vaasta maahan,

kuullaksensa |vankien huokaukset, *
vapauttaaksensa kuo|leman lapset,

jotta Siionissa julistettaisiin |Herran nimeä *
ja hänen ylistystänsä Jeru|salemissa,

kun kaikki kansat kokoon|tuvat yhteen, *
ja valtakunnat, palve|lemaan Herraa.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Details

Date:
21.1
Event Categories:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos