29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

3. sunnuntai pääsiäisestä Jubilate

30.4.2023

Pääsiäisaika jatkuu, ja siitä kertoo myös tulevan sunnuntain nimi ”Jubilate”. Päivän antifonin alusta (Ps. 66:1) saatu nimitys tarkoittaa: ”Riemuitkaa!” Juhlimme Herran ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta pääsiäisaikana, jokaisena sunnuntaina ja itse asiassa jokaisena hetkenä odottaessamme Herran paluuta.

Sunnuntain raamatuntekstit julistavat meille sanomaa uudesta luomisesta, josta olemme osallisia jo kasteen uudestisyntymässä. Silti meidän ruumiimme kuolevat, ja ne luodaan kerran uusiksi. Silti koko tämä maailma tuhoutuu ja luodaan kerran uudeksi. Emme kuitenkaan ole yksin tänä uuden luomisen huipentuman odottamisen aikana. Evankeliumissa palaamme Jeesuksen ylipapilliseen rukoukseen Getsemanessa. Siinä Herramme rukoilee apostolien, opetuslasten ja meidän kaikkien puolesta. Poika Jumala rukoilee Isää Jumalaa, että hän varjelisi meidät nimessään, että me olisimme yhtä, että hän varjelisi meidät pahasta, että meillä olisi Jeesuksen ilo täydellisenä meissä itsessämme ja että hän pyhittäisi meidät sanan totuudessa. Ja niin Jumalan Pyhä Henki ja Jumalan Poika rukoilevat nytkin meidän puolestamme Isää Jumalaa (Room. 8:26–27, 34).


Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: valkoinen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 66:1 (2) Psalmi: Ps. 66:3–9 tai Ps. 126 Hallelujasäe: Joh. 16:22
1. lukukappale: Jes. 54:7–10 2. lukukappale: 1. Piet. 1:3–9 tai 2. Kor. 4:16–18 Evankeliumi: Joh. 17:11–17


1. lukukappale
Jes. 54:7–10
Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella. Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi. Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele. Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.

 

2. lukukappale
1. Piet. 1:3–9
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.

TAI:
2. Kor. 4:16–18
Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu. Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.

 

Evankeliumi
Joh. 17:11–17
Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

 

Rukoukset
1. Jumala, joka johdat totuutesi valolla eksyvät oikealle tielle! Anna kaikille, jotka tunnustavat Kristuksen nimeä, armo hylätä paha ja seurata hyvää. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Herra Jeesus Kristus, joka olet tie, totuus ja elämä! Me kiitämme sinua siitä, että me sinun kauttasi voimme päästä Isän luo. Me rukoilemme sinua: anna meille Pyhä Henkesi, joka vaikuttaa meissä oikean uskon sinuun ja antaa voiman seurata sinua. Kun olet Isän luo menemällä valmistanut meille asuinsijan Isäsi huoneessa, niin valmista myös meidät Hengelläsi niin, että kun tämä maallinen majamme hajotetaan, voisit ottaa meidät kirkkauden iankaikkisiin asuntoihin. Kuule meitä sinä, joka hallitset yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa yhdessä jumaluudessa aina ja iankaikkisesti.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 66:1 2
Kohottakaa Jumalalle riemuhuuto, |kaikki maa. *
Veisatkaa hänen nimensä kunniaa, antakaa hänelle kunni|a ja ylistys.

Psalmi:
Ps. 66:3–9

Sanokaa Jumalalle: ”Kuinka peljättävät ovat sinun |tekosi!” *
Sinun suuren voimasi tähden sinun vihollisesi matelevat sinun |edessäsi.

Kaikki maa kumartakoon sinua ja veisatkoon sinun kiitos|tasi, *
veisatkoon sinun |nimesi kiitosta.

Tulkaa ja katsokaa Jumalan |töitä: *
hän on peljättävä teoissansa ihmisten |lapsia kohtaan.

Meren hän muutti kuivaksi maaksi, jalkaisin käytiin virran |poikki; *
silloin me iloit|simme hänestä.

Hän hallitsee voimallansa iankaikkisesti, hänen silmänsä vartioitsevat |kansoja; *
niskoittelijat älkööt |nostako päätänsä.

Kiittäkää, te kansat, meidän Juma|laamme, *
korkealle kaiuttakaa hänen |ylistystänsä.

Hän antaa meidän sielullemme |elämän *
eikä salli meidän |jalkamme horjua.

Kunnia Isälle ja |Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
30.4.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos