28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

4. adventtisunnuntai

24.12.2023

Neljäntenä adventtisunnuntaina kuulemme Herramme Jeesuksen kasvatti-isän, Joosefin unessa näkemästä enkeli-ilmestyksestä. Jokaisessa vuosikerrassa evankeliumiteksti on sama, joten sen voisi arvella olevan hyvin tuttu kirkkokansalle. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tämä ”Matteuksen jouluevankeliumi” jää huomattavasti vähemmälle huomiolle kuin Luukkaan ”se oikea jouluevankeliumi”. Toisaalta tämä on ihan ymmärrettävää, mutta eikö olisi silti syytä perehtyä yhtä lailla Matteuksen jouluevankeliumiin?

On hienoa, että saamme kuulla ja lukea Raamatusta myös tämän Joosefin näkökulman. Hänhän saa aivan ihmeellisen viestin ja valtavan suuren tehtävän: Hänestä tulee Messiaan kasvatti-isä. Hänen tule antaa pojalle nimi, joka merkitsee ”Herra pelastaa” (tai: ”Herra on pelastus”).

Joosef on saanut lisänimen ”Hurskas” juuri tämän evankeliumin kohdan tähden. Matteushan kirjoittaa hänen olleen ”hurskas” eli oikeamielinen. Sana voi tarkoittaa myös ”vanhurskasta” eli syntinsä anteeksisaanutta, taivaaseen matkalla olevaa ihmistä. Joosefin oikeamielisyys (ja rakkaus kihlattuaan neitsyt Mariaa kohtaan) tulee evankeliumissa kauniilla tavalla esille. Hänhän ei tahdo saattaa Mariaa häpeään. Aviottoman lapsen saaminen oli häpeällistä juutalaiselle naiselle. Tässä tilanteessa lähimmäiset olisivat katsoneet joko Joosefin olleen lapsen isän (kuten myöhemmin luultiin) tai Marian olleen uskoton ja rikkoneen sitovan kihlauksen. Mies ja nainen eivät jakaneet tuossa kulttuurissa vuodetta ennen kuin olivat menneet avioliittoon. Häpeälle ja ihmisten halveksunnalle oli siis olemassa selvä tilaus.

Joosef toimii kuitenkin enkelin viestin saatuaan vielä hurskaammin. Hän ottaa Marian luokseen eli he menevät naimisiin. Näin Joosef tunnustaa tulevan lapsen omakseen. Meidän ei ole syytä olettaa muuta, kuin Joosefin uskovan Jumalan sanan lupaukset syntyvästä Messiaasta ja Herran enkelin viesti. Hän toimii uskossa, joka on syntynyt Jumalan ilmoituksesta. Tähän uskoon kuuluu myös ja erityisesti se, että Joosef itse uskoi tarvitsevansa syntyvää Kristusta, Jeesusta, joka vapahtaisi myös hänet hänen synneistään.

Saamme kuulla neljäntenä adventtisunnuntaina todellisesta uskon esikuvasta, joka ei pidä meteliä itsestään, toimii oikein ja lopulta häipyy kuvasta. Näin Joosef sekä esiintymällä Pyhissä Kirjoituksissa että ikään kuin yhtäkkiä häviämällä tapahtumista, kertoo Jumalan armosta ja kaikkivaltiudesta. Tähän kuuluu, että Jumala saa kaikesta kunnian ja ihminen voi vain kiittää sekä ylistää armollista Jumalaa. Kaiken vaikuttimena, myös Joosefin kohdalla, oli Jumalan sanasta syntynyt ja kasvanut usko.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 42:6 Psalmi: Ps. 130:5–8 Hallelujasäe: 1. Sam. 2:8
1. lukukappale: Jes. 29:17–19 2. lukukappale: Room. 15:8–13 Evankeliumi: Matt. 1:18–24


1. lukukappale

Jes. 29:17–19
Vain lyhyt hetki enää, niin Libanon muuttuu puutarhaksi, ja puutarha on metsän veroinen. Sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat, ja sokeiden silmät näkevät vapaina synkeästä pimeydestä. Nöyrät saavat yhä uutta iloa Herrassa, ja ihmisistä köyhimmätkin riemuitsevat Israelin Pyhästä.

 

2. lukukappale

Room. 15:8–13
Sillä minä sanon, että Kristus on tullut ympärileikattujen palvelijaksi Jumalan totuuden tähden, vahvistaaksensa isille annetut lupaukset, mutta että pakanat laupeuden tähden ovat ylistäneet Jumalaa, niinkuin kirjoitettu on: ”Sentähden minä ylistän sinua pakanain seassa ja veisaan kiitosta sinun nimellesi”. Ja vielä on sanottu: ”Riemuitkaa, te pakanat, hänen kansansa kanssa”. Ja taas: ”Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ja ylistäkööt häntä kaikki kansat”. Ja myös Esaias sanoo: ”On tuleva Iisain juurivesa, hän, joka nousee hallitsemaan pakanoita; häneen pakanat panevat toivonsa”. Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.

 

Evankeliumi

Matt. 1:18–24
Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä. Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet. Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: ”Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä. Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.” Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä.

 

Rukoukset
1. Tule, Herra, älä viivy! Anna apu ylhäältä, että armoosi turvaavat saisivat lohdutuksen siitä, että Vapahtaja on tullut maailmaan. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
2. Armollinen Jumala, laupias Isä! Ylistetty olkoon pyhä nimesi, sillä sinä olet täyttänyt sen, mitä ikiajoista asti olet puhunut pyhien profeettojesi suulla: sinä olet antanut meille Poikasi ja kutsunut meidät hänen kauttaan lapsiksesi ja perillisiksesi. Me rukoilemme sinua, Jumala: ole kanssamme ja opeta meitä Henkesi kautta tuntemaan rakkauttasi, niin että vahvistuisimme uskossamme. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 42:6
Odota Jumalaa.Sillä vielä minä saan |häntä kiittää *
hänen kas|vojensa avusta.

Psalmi:
Ps. 130:5–8
Minä odotan Herraa, minun sie|luni odottaa, *
ja minä panen toivo|ni hänen sanaansa.

Minun sieluni o|dottaa Herraa *
hartaammin kuin vartijat aamua, kuin |vartijat aamua.

Pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykö|nä on armo, *
runsas lunastus hä|nen tykönänsä.

Ja hän lunastaa |Israelin *
kai|kista sen synneistä.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt |on ja aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
24.12.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos