29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

4. sunnuntai helluntaista

3.7.2022

Jumala tahtoo parantaa sairaat ja armahtaa lain rikkojat. Armahtavaisuus ja rakkaus luotujansa kohtaan ovat Herran ominaisuuksia. Jumala saattaa tuntua joskus kaukaiselta, liian korkealta tai pyhältä, mutta todellisuus on, että Jumala on aina myös siellä, missä on syntisiä, jotka tahtovat kääntyä hänen puoleensa. Jumala ei peitä kasvojaan katuvalta, eikä pidätä armahdustaan siltä, joka sitä pyytää. Jo vanhassa liitossa valittu kansa tiesi, että Jumala ei hylkää heitä; Jesajakin puhuu siitä, kuinka Jumala vihaa syntiä, mutta tahtoo silti virvoittaa ne, joilla on särkyneet sydämet.

Jumala ei etsi maailmasta täydellisiä ihmisiä, eikä pakota ihmisiä elämään yhteydessään. Jumala ei tahdo kenenkään hukkuvan, ja siksi hän tarjoaakin armoaan kaikille. Monet kuitenkin tahtovat elää elämäänsä erossa Jumalasta ja käyttää aikaansa vain maallisiin asioihin. Toiset taas elävät elämäänsä kuvitellen, etteivät he tarvitse Jumalan armoa, koska he pystyvät Jumalan mielenmukaiseen elämään omin voimin. Kummatkin näistä ovat kaukana Jumalasta, koska he kieltävät sen totuuden, että he tarvitsevat parannusta ja Jumalan armahdusta. Jokainen kääntyvä, joka luopuu synnistään ja tulee Kristuksen armahdettavaksi, saa aikaan suuren ilon taivaassa.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 25:16 Psalmi: Ps. 32:1–2 5–8 Hallelujasäe: Ps. 119:176 94
1. lukukappale: Jes. 57:15–19 (20–21) 2. lukukappale: 1. Piet. 5:5–11 Evankeliumi: Luuk. 15:1–10


1. lukukappale

Jes. 57: 15–19 (20–21)

Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi. Sillä en minä iankaiken riitele enkä vihastu ainiaaksi; muutoin henki nääntyisi minun kasvojeni edessä, ne sielut, jotka minä tehnyt olen. Hänen ahneutensa synnin tähden minä vihastuin; minä löin häntä, kätkin itseni ja olin vihastunut. Mutta hän luopui minusta ja kulki oman sydämensä tietä. Minä olen nähnyt hänen tiensä, mutta minä parannan hänet ja johdatan häntä ja annan jälleen lohdutuksen hänelle ja hänen surevillensa. Minä luon huulten hedelmän, rauhan, rauhan kaukaisille ja läheisille, sanoo Herra, ja minä parannan hänet.

(Mutta jumalattomat ovat kuin kuohuva meri, joka ei voi tyyntyä ja jonka aallot kuohuttavat muraa ja mutaa. Jumalattomilla ei ole rauhaa, sanoo minun Jumalani.)

 

2. lukukappale

1. Piet. 5: 5–11

Pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”. Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi, ja ”heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen”. Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää. Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen.

 

Evankeliumi

Luuk. 15:1–10

Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä. Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: ”Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”. Niin hän puhui heille tämän vertauksen sanoen: ”Jos jollakin teistä on sata lammasta ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää erämaahan ja mene etsimään kadonnutta, kunnes hän sen löytää? Ja löydettyään hän panee sen hartioillensa iloiten. Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: ’Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut’. Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. Tahi jos jollakin naisella on kymmenen hopearahaa ja hän kadottaa yhden niistä, eikö hän sytytä lamppua ja lakaise huonetta ja etsi visusti, kunnes hän sen löytää? Ja löydettyään hän kutsuu kokoon ystävättärensä ja naapurinaiset ja sanoo: ’Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin rahan, jonka olin kadottanut’. Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen.”

 

Rukoukset
1. Herra Jumala, joka varjelet kaikkia, jotka panevat toivonsa sinuun! Ilman sinua ei ole mitään otollista eikä pyhää. Anna meidän nauttia armosi sanomattomista rikkauksista. Ole hallitsijamme ja johdattajamme, ettemme ajallisten lahjojen takia jäisi ilman iankaikkisia. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Pyhä Jumala, rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet lähettänyt Poikasi maailmaan parantamaan sairaita ja kutsumaan syntisiä parannukseen. Me rukoilemme sinua: johda meitä Hengelläsi Poikasi Jeesuksen Kristuksen luo ja pidä meidät hänen seuraajinaan. Opeta meitä näkemään, ettemme voi elää onnellisesti emmekä kuolla autuaasti, ellemme ole hänen yhteydessään. Auta meitä vaeltamaan uskossa läpi tämän synnin saastuttaman maailman taivaalliseen Jerusalemiin, jossa saamme ylistäen palvella sinua iankaikkisesti. Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

3. Herra Jumala, taivaallinen Isä! Me olemme olleet eksyksissä niin kuin lampaat ja antaneet perkeleen ja syntisen lihamme vietellä itsemme pois oikealta tieltä. Mutta me rukoilemme sinua: ole meille armollinen ja anna anteeksi kaikki syntimme Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden. Herätä sydämemme Pyhällä Hengelläsi, niin että pysyisimme lujasti sanassasi ja todella katuisimme ja uskoisimme. Suo meidän olla lampaita laumassa, joka on sinun kristillinen kirkkosi, ja viimein päästä iankaikkiseen autuuteen. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta. (1. vsk.)

 

Päivän psalmi
Antifoni:
Ps. 25:16
Käänny minun puoleeni,|armahda minua, *
sillä minä olen yksinäi|nen ja kurja.

Psalmi:
Ps. 32:1–2 5–8
Autuas se, jonka rikokset ovat |anteeksi annetut, *
jonka syn|ti on peitetty!

Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja |tekojansa *
ja jonka hengessä ei |ole vilppiä!

Kun minä siitä vaikenin, riutuivat |minun luuni *
jokapäiväisestä vali|tuksestani.

Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana |minun päälläni; *
minun nesteeni kuivui niinkuin |kesän helteessä.

Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja |tekojani; *
minä sanoin: ”Minä tunnustan Herralle rikokseni”, ja sinä annoit anteeksi minun |syntivelkani.

Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut |löytää voidaan. *
Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne |heihin ulotu.

Sinä olet minun suojani, sinä varjelet |minut hädästä, *
sinä ympäröitset minut pelas|tuksen riemulla.

”Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun |tulee vaeltaa; *
minä neuvon sinua, minun silmäni sinua |vartioitsee”.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
3.7.2022
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos