28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

4. sunnuntai pääsiäisestä, Cantate

28.4

Jeesus puhuu Joh. 15 itsestään viinipuuna ja opetuslapsistaan sen oksina. Hän käskee tuossa tekstissä omiaan pysymään Hänessä. Myös päivän evankeliumissa Jeesus puhuu samasta asiasta. Kuinka sitten pysytään Jeesuksessa ja Hänen rakkaudessaan? Vastaus saattaa olla yllättävä ja kuulostaa aluksi melkoiselta vaatimukselta.

Herra sanoo, että Hänen omiensa on pidettävä Hänen käskynsä, kuten Hän on pitänyt Isänsä käskyt. Kyse ei ole lain teoista vaan siitä, että kristityt elävät Jumalan Sanan varassa; sitä kuullen, siitä eläen, sitä tehden ja noudattaen. Miten Jeesus sitten on pitänyt Isän käskyt? Rakastamalla koko ihmiskuntaa, erityisesti omiaan. Tämän huipennuksena on Hänen kärsimisensä ja kuolemansa koko maailman synnin tähden. Isän tahto, Hänen käskynsä oli tällainen. Jumala kertoo selvästi tahtonsa Sanassaan eli käskyssään. Ilman sitä ei ole mitään todellista rakkautta eikä elämää. Tästä Jeesus on paitsi esikuva, erityisesti elämän lähde; elämän joka virtaa Isästä Pojan kautta Hänen Kirkolleen.

Jeesus sanoo, kenen puolesta Hän antaa henkensä: opetuslapsiensa. He ovat Hänen ystäviään. Eikö Jeesus sitten ole antanut elämäänsä koko maailman puolesta? On toki. Mutta tästä Hänen elämänsä antamisesta eli Hänen kuolemastaan ovat osallisia vain ne, jotka ovat Hänen opetuslapsiaan. Tämä merkitsee Jeesukseen uskovia, kastettuja ihmisiä.

Onko tässä kyse jonkinlaisesta ehdosta? Kyllä ja ei. Jeesuksen seuraaja ei ole sellainen, joka ei rakasta Jeesusta ja Hänen omiaan eli anna omaa elämäänsä tarvittaessa opetuslasten puolesta. Jeesus puhuu tässä ensisijassa apostoleilleen ja näin huomaamme, että nämä miehet, Herran apostolit todella antoivat elämänsä muiden puolesta. He kaikki kärsivät marttyyrikuoleman Jeesuksen seuraamisen tähden (ehkä Johannesta lukuunottamatta). Koskeeko tämä sitten kaikkia Jeesuksen seuraajia? Tietyssä mielessä kyllä, mutta ensisijassa Jeesus osoittaa sanansa Kirkkonsa ensimmäisille paimenille sekä heitä apostolisessa virassa seuraaville.


Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: valkoinen.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 98:1 Psalmi: Ps. 98:2–9 Hallelujasäe: Joh. 13:34
1. lukukappale: Jes. 4:2–6 2. lukukappale: 1. Joh. 3:18–24 Evankeliumi: Joh. 15:10–17


1. lukukappale
Jes. 4:2–6
Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto. Ja ne, jotka Siionissa ovat säilyneet ja Jerusalemissa jäljelle jääneet, kutsutaan pyhiksi, kaikki, jotka ovat kirjoitetut Jerusalemissa elävien lukuun – silloin kun Herra on pessyt pois Siionin tytärten saastan ja huuhtonut Jerusalemista sen verenviat tuomion ja puhdistuksen hengellä. Ja Herra luo Siionin vuorelle koko asuinsijansa ylle ja sen juhlakokousten ylle pilven päivän ajaksi ja savun ynnä tulenliekin hohteen yöksi, sillä kaiken kirkkauden yllä on oleva peite ja verho varjoamassa päivän helteeltä sekä turvaamassa ja suojaamassa rajuilmalta ja sateelta.

 

2. lukukappale
1. Joh. 3:18–24
Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä, että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki. Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan, ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista. Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

 

Evankeliumi
Joh. 15:10–17
Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

 

Rukoukset
1. Armon Jumala, joka hallitset uskoviesi sydämiä, niin että he voivat olla yksimielisiä! Anna kansallesi armo rakastaa, mitä käsket, ja haluta, mitä lupaat, niin että me, jotka vaellamme tässä katoavassa maailmassa, asuisimme sydämellämme taivaissa. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Laupias Jumala! Me kiitämme sinua siitä, että Pojassasi Jeesuksessa Kristuksessa olet valinnut ja kutsunut meidät valtakuntasi jäseniksi. Anna meille Pyhä Henkesi voidaksemme täyttää käskysi ja niin pysyä rakkaudessasi. Vaikuta meissä palava keskinäinen rakkaus, ja anna meille armo tuottaa runsasta hedelmää valtakuntasi hyväksi. Auta meitä ahkerasti rukoilemaan Poikasi nimessä, ja kuule hänen tähtensä rukouksemme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 98:1
Veisatkaa Herralle uusi virsi, sillä hän on ihmeitä |tehnyt. *
Hän on saanut voiton oikealla kädellänsä ja pyhällä käsi|varrellansa.

Psalmi:
Ps. 98:2–9

Herra on tehnyt tiettäväksi pelastus|tekonsa, *
hän on ilmaissut vanhurskautensa pakanain |silmien edessä.

Hän on muistanut armonsa ja uskollisuutensa Israelin heimoa |kohtaan; *
kaikki maan ääret ovat nähneet meidän Jumalamme |pelastusteot.

Kohottakaa riemuhuuto Herralle, |kaikki maa, *
iloitkaa ja riemuitkaa ja |veisatkaa kiitosta.

Veisatkaa Herran kiitosta kante|leilla *
– kanteleilla ja ylistysvirren |sävelillä,

vaskitorvilla ja pasunan |äänellä. *
Kohottakaa riemuhuuto Herran, |kuninkaan, edessä.

Pauhatkoon meri ja kaikki, mitä |siinä on, *
maanpiiri ja ne, jotka |siinä asuvat.

Paukuttakoot käsiänsä |virrat,*
ja vuoret yhdessä riemuitkoot |Herran edessä;

sillä hän tulee tuomitsemaan |maata. *
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti ja kansat |oikeuden mukaan.

Kunnia Isälle ja |Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
28.4
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos