25.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

4. sunnuntai pääsiäisestä, Cantate

15.5.2022

Päivän evankeliumissa Jeesus sanoo opetuslapsilleen: ”teille on hyväksi, että minä menen pois” (16:7)

”Mutta Jeesus, ei meille voi olla hyväksi, että sinä menet pois! Päinvastoin, ilman sinua me olemme yksin ja avuttomat maailmassa. Jos sinä menet pois, mitä meille silloin jää? Eikö yhdessä sinun kanssasi lähde meiltä pois evankeliumi syntien anteeksiannosta, Taivas ja pelastus? Eikö ilman sinua jää jäljelle vain omantunnon syytökset, synnit ja rikkomukset, saastainen sydän ja Helvetin ammottava portti?”

Ilman lupausta puolustajasta nämä Jeesuksen sanat olisivat meille kuolinisku ja kadotustuomio. Kuitenkin sana puolustajasta muuttaa kaiken. Se kantaa mukanaan evankeliumin ja lohdun. Kuka sitten on tuo Jeesuksen lupaama puolustaja?

Johanneksen evankeliumin luvussa 14 Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä ”toisena puolustajana”, jonka hän antaa omilleen olemaan heidän kanssaan ikuisesti. (Joh. 14:16) Näillä sanoilla Jeesus näyttää tarkoittavan, että Hän itse on omiensa ensimmäinen puolustaja. Apostoli Johannes kirjoittaa: ”Jos joku syntiä tekeekin, meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.” (1.Joh.2:1)

Pyhä Henki on Jeesuksen omien puolustaja aivan samalla tavalla kuin Jeesuskin on. Pyhä Henki jakaa Kristuksen työn ansiota kristikunnassa. Jeesus sanoo: ”hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (16:14) Pyhä Henki ei tuo mitään omaa totuutta, vaan ”muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut” (Joh. 14:26) Pyhä Henki opettaa tuntemaan synnin, vanhurskauden ja tuomion. (16:8)

Juuri tässä on kaikkien uskovien ainut puolustus omantunnon syytöksissä ja helvetin kauhuissa. Kristus synniksi tehtynä minun puolestani. Kristus lain täyttäneenä minun vanhurskaudekseni. Kristus ristillä kärsimässä minun tuomioni. Tätä evankeliumin sanomaa Kristuksesta Pyhä Henki haluaa sinunkin elämässäsi jatkuvasti kirkastaa.


Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: valkoinen.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 98:1 Psalmi: Ps. 98:2–9 Hallelujasäe: Joh. 13:34
1. lukukappale: Jes. 63:7–9 2. lukukappale: Jaak. 1:17–21 Evankeliumi: Joh. 16:5–15


1. lukukappale

Jes. 63:7–9

Herran armotöitä minä julistan, Herran ylistettäviä tekoja, kaikkea, mitä Herra on meille tehnyt, suurta hyvyyttä Israelin heimoa kohtaan, mitä hän on heille osoittanut laupeudessansa ja suuressa armossansa. Ja hän sanoi: ”Ovathan he minun kansani, he ovat lapsia, joissa ei ole vilppiä”; ja niin hän tuli heille vapahtajaksi. Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus, ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät. Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään hän lunasti heidät, nosti heitä ja kantoi heitä kaikkina muinaisina päivinä.

 

2. lukukappale

Jaak. 1:17–21

Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa. Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset. Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan; sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.

 

Evankeliumi

Joh. 16:5–15

Mutta nyt minä menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt, eikä kukaan teistä kysy minulta: ’Mihin sinä menet?’ Mutta koska minä olen tämän teille puhunut, täyttää murhe teidän sydämenne. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu. Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

 

Rukoukset
1. Armon Jumala, joka hallitset uskoviesi sydämiä, niin että he voivat olla yksimielisiä! Anna kansallesi armo rakastaa, mitä käsket, ja haluta, mitä lupaat, niin että me, jotka vaellamme tässä katoavassa maailmassa, asuisimme sydämellämme taivaissa. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Laupias Jumala! Me kiitämme sinua siitä, että Pojassasi Jeesuksessa Kristuksessa olet valinnut ja kutsunut meidät valtakuntasi jäseniksi. Anna meille Pyhä Henkesi voidaksemme täyttää käskysi ja niin pysyä rakkaudessasi. Vaikuta meissä palava keskinäinen rakkaus, ja anna meille armo tuottaa runsasta hedelmää valtakuntasi hyväksi. Auta meitä ahkerasti rukoilemaan Poikasi nimessä, ja kuule hänen tähtensä rukouksemme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 98:1
Veisatkaa Herralle uusi virsi, sillä hän on ihmeitä |tehnyt. *
Hän on saanut voiton oikealla kädellänsä ja pyhällä käsi|varrellansa.

Psalmi:
Ps. 98:2–9

Herra on tehnyt tiettäväksi pelastus|tekonsa, *
hän on ilmaissut vanhurskautensa pakanain |silmien edessä.

Hän on muistanut armonsa ja uskollisuutensa Israelin heimoa |kohtaan; *
kaikki maan ääret ovat nähneet meidän Jumalamme |pelastusteot.

Kohottakaa riemuhuuto Herralle, |kaikki maa, *
iloitkaa ja riemuitkaa ja |veisatkaa kiitosta.

Veisatkaa Herran kiitosta kante|leilla *
– kanteleilla ja ylistysvirren |sävelillä,

vaskitorvilla ja pasunan |äänellä. *
Kohottakaa riemuhuuto Herran, |kuninkaan, edessä.

Pauhatkoon meri ja kaikki, mitä |siinä on, *
maanpiiri ja ne, jotka |siinä asuvat.

Paukuttakoot käsiänsä |virrat,*
ja vuoret yhdessä riemuitkoot |Herran edessä;

sillä hän tulee tuomitsemaan |maata. *
Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti ja kansat |oikeuden mukaan.

Kunnia Isälle ja |Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Details

Date:
15.5.2022
Event Categories:
,


Evästeasetukset
Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos