29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

5. sunnuntai pääsiäisestä, Rukoussunnuntai Rogate

5.5

Tätä sunnuntaita nimitetään rukoussunnuntaiksi. Nimitys on aivan paikallaan, mutta sikäli hieman kummallinen, että kristityllehän jokainen päivä on rukouspäivä. Rukoussunnuntai antaa kuitenkin hyvän mahdollisuuden käsitellä erityisesti rukousta, käskyä rukoilla ja rukoukseen liitettyä lupausta.

Herra Jeesus opetti omiaan oikeaan rukoukseen. Hän opetti ja antoi myös sanat rukoukseen. Luukkaan evankeliumissa nämä sanat, Herra rukous eli Isän meidän, sijaitsevat juuri ennen tämän kolmannen vuosikerran rukoussunnuntain evankeliumitekstiä. Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesuksen opetuslapset pyysivät Jeesusta opettamaan heitä rukoilemaan, kun taas evankelista Matteus alleviivaa Jeesuksen aloitteellisuutta asiassa (Matt. 6). Ristiriitaa tekstien välillä ei ole; todennäköisesti Jeesus ei opettanut vain yhtä kertaa rukoustaan omilleen.

Jeesus vertaa rukousopetuksessaan ihmisten ja Jumalan vaikuttimia avun antamiseen. Yleensä me ihmiset, syntiset olennot, autamme toisiamme aika paljon. Varsinkin, jos tiedämme saavamme siitä jotain hyötyä, etua tai helpotusta. Isät ja äidit auttavat lapsiaan ja antavat näille usein, mitä lapset pyytävät. Jos eivät muuten, niin ainakin velvollisuuden tunnosta tai saadakseen metelin loppumaan.

Jumala on tyystin toisenlainen kuin me syntiset ihmiset. Raamatun mukaan Hän ei ainoastaan rakasta, vaan on itse rakkaus. Kaikki, mitä Hän tekee on rakkautta. Hän on hyvä Isä, joka antaa lapsilleen mitä nämä tarvitsevat ja vastaa heidän pyyntöihinsä. Hän haluaa kuulla, mitä asiaa meillä on Hänelle. Hän tahtoo, että esitämme Hänelle pyyntömme, hätämme, toiveemme ja kiitoksemme. Rukoukseen on pelkistetysti kaksi syytä. Ensimmäinen on Jumala käsky: ”Rukoilkaa te siis näin…” (Matt. 6). Toinen on Hänen lupauksensa rukouksen kuulemisesta ja avusta. Tästä kertoo mm. päivän evankeliumiteksti. Rukous on kristityn ja kirkon tärkeä tehtävä sekä työ. Samalla rukous on lahja, lupaus ja lepo Herrassa.


Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: valkoinen.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Jes. 48:20 Psalmi: Ps. 40:2–6 Hallelujasäe: Joh. 16:33
1. lukukappale: 2. Moos. 17:8–13 2. lukukappale: Jaak. 5:13–16 Evankeliumi: Luuk. 11:5–13


1. lukukappale
2. Moos. 17:8–13
Sitten tulivat amalekilaiset ja taistelivat Israelia vastaan Refidimissä. Niin Mooses sanoi Joosualle: ”Valitse meille miehiä, mene ja taistele huomenna amalekilaisia vastaan. Minä asetun vuoren huipulle, Jumalan sauva kädessäni.” Ja Joosua teki, niinkuin Mooses oli hänelle sanonut, ja taisteli amalekilaisia vastaan. Mutta Mooses, Aaron ja Huur nousivat vuoren huipulle. Ja niin kauan kuin Mooses piti kätensä ylhäällä, oli Israel voitolla; mutta kun hän antoi kätensä vaipua, olivat amalekilaiset voitolla. Mutta kun Mooseksen kädet väsyivät, ottivat he kiven ja asettivat sen hänen allensa, ja hän istui sille, ja Aaron ja Huur kannattivat hänen käsiänsä kumpikin puoleltansa. Näin hänen kätensä kestivät vahvoina auringon laskuun asti. Ja Joosua voitti amalekilaiset ja heidän sotaväkensä miekan terällä.

 

2. lukukappale
Jaak. 5:13–16
Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

 

Evankeliumi
Luuk. 11:5–13
Ja hän sanoi heille: ”Jos jollakin teistä on ystävä ja hän menee hänen luoksensa yösydännä ja sanoo hänelle: ’Ystäväni, lainaa minulle kolme leipää, sillä eräs ystäväni on matkallaan tullut minun luokseni, eikä minulla ole, mitä panna hänen eteensä’; ja toinen sisältä vastaa ja sanoo: ’Älä minua vaivaa; ovi on jo suljettu, ja lapseni ovat minun kanssani vuoteessa; en minä voi nousta antamaan sinulle’ – minä sanon teille: vaikka hän ei nousekaan antamaan hänelle sentähden, että hän on hänen ystävänsä, nousee hän kuitenkin sentähden, että toinen ei hellitä, ja antaa hänelle niin paljon, kuin hän tarvitsee. Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen, taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!”

 

Rukoukset
1. Pyhä Jumala, jolta kaikki hyvä tulee! Anna palvelijoillesi armoa ajatella sitä, mikä on oikeaa, ja voimaa täyttää se teoillaan. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä, joka Poikasi kautta olet luvannut, että sinä annat meille, mitä ikinä pyydämme hänen nimessään! Me rukoilemme sinua: pidä meidät sanassasi ja anna Pyhän Henkesi hallita ja johdattaa meitä tahtosi mukaan. Varjele meitä väärästä opista ja turhasta jumalanpalveluksesta. Suojele myöskin ruumiimme ja sielumme kaikesta pahasta. Anna meille siunauksesi ja rauhasi, että saisimme kokea kaikessa armollista apuasi, niin että me sekä täällä että iankaikkisuudessa ylistäisimme ja kiittäisimme sinua armollisena Isänämme. Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Jes. 48:20
Riemuhuudoin ilmoittakaa, kuuluttakaa tämä, viekää tieto siitä maan ääriin |asti, *
sanokaa: ”Herra on lunastanut palveli|jansa Jaakobin”.

Psalmi:
Ps. 40:2–6

Hartaasti minä odotin |Herraa, *
ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli |minun huutoni.

Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta |liejusta, *
ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun |askeleeni.

Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Juma|lallemme. *
Sen näkevät monet ja pelkäävät ja |turvaavat Herraan.

Autuas se mies, joka panee turvansa |Herraan *
eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka |valheeseen eksyvät!

Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä |kohtaan. *
Ei ole ketään sinun |vertaistasi.

Niitä minä tahdon julistaa, niistä |puhua, *
niitten paljous on suurempi, kuin lue|tella taidan.

Kunnia Isälle ja |Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
5.5
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos