19.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Kiirastorstai

6.4.2023

Jeesus osallistui säännöllisesti Jerusalemissa juhlille, aivan kuten 5. Moos. 16:16 velvoitti juutalaisia miehiä saapumaan vuosittain pääsiäis-, helluntai- ja lehtimajanjuhlille. Aiemminkin häntä on yritetty ottaa kiinni, mutta vasta nyt, näillä pääsiäisjuhlilla, on koittanut hänen hetkensä.

Jeesus osoittaa omilleen täyttymyksen saavuttanutta rakkautta (εἰς τέλος ἠγάπησεν) ja myöhemmin tuona iltana hän sanoo suurimman rakkauden olevan sitä, että antaa henkensä ystäviensä puolesta (Joh. 15:13).

Ehtoollinen tarkoittaa sinällään sanana vain juhlallista illallista, mutta tässä asiayhteys pakottaa ymmärtämään sen juutalaiseksi pääsiäisateriaksi (Luuk. 22:15; 2. Moos. 12). Tuolle vanhan liiton aterialle Jeesus antaa uuden sisällön, kun se saa täyttymyksen hänen uhrikuolemassaan. Näin hänen kohdallaan tuo viimeinen vanhan liiton pääsiäisateria muuttuu ensimmäiseksi uuden liiton pääsiäisateriaksi, Herran pyhäksi ehtoolliseksi. Edelleen siinä on saapuvilla happamaton leipä, viini ja pääsiäiskaritsa, mutta nyt anteeksiantamuksen ateriana, Jeesuksen ruumiina ja elämää antavana uhriverenä. Enää ei muistella vapautumista Egyptistä, vaan sielunvihollisen valtakunnasta. Juudaskin oli mukana aterialla, muttei epäuskonsa vuoksi hyödykseen vaan vahingokseen (vrt. 1. Kor. 11:27).

Vyöttäytymällä Jeesus ilmaisee, ettei hän tarvitse meidän palveluksiamme, vaan hän tahtoo asettua palvelemaan meitä orjan tavoin. Me tarvitsemme hänen palveluaan ja pesuaan, sillä muuten emme ole puhtaat, eikä meillä ole osuutta hänen kanssaan. Saastaisten jalkojen peseminen oli halvimman orjan työtä. Pietarista tuntuu nurinkuriselta, että rabbi ja Herra palvelee oppilaitaan ja palvelijoitaan näinkin alhaisella tavalla. Nurinkurista se onkin meille, jotka tavoittelemme menestystä, ensimmäisiä sijoja ja ihmisten arvonantoa vielä Jeesuksen uhriateriankin äärellä (vrt. Luuk. 22:24). Kun Raamatussa rakastaminen on kuitenkin uhrautumista ja itsensä antamista, niin juuri kaikkien palvelijaksi asettumalla Jeesus osoittaa meille pyyteetöntä rakkautta.

Lopulta Pietari tahtoo, että myös hänen kättensä työt ja päänsä ajatukset puhdistettaisiin (vrt. juutalainen rukousnauha otsalla ja kädessä, 5. Moos. 6:8). Meille riittää kuitenkin yksi pesu, kun Jeesus pesee meidät. Tämä ennakoi jo kristillistä kastetta, joka merkitsee koko ihmisen puhdistamista ruumiin ja sielun puolesta, vanhan ihmisen hukuttamista ja taivaallista uudestisyntymää Jumalan lapseksi. Tuon sakramentin Jeesus asettaa vasta ylösnousemuksensa jälkeen, Matt. 28.

Jeesus sanoo tässä, että meidän on palveltava hänen esimerkkinsä mukaisesti uskonveljiämme nöyrtymällä kaikkien alapuolelle. Jopa siinä määrin, että hänen laillaan ”meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä” (1. Joh. 3:16)!

Katkelman evankeliumi on siinä, että Jeesus on meidän pääsiäislampaamme, jonka turvissa vapaudumme hirmuhallitsijan orjuudesta. Ehtoollisessa me saamme sen hyödyksemme. Ja kun hän kerran on meidät pessyt, silloin me olemme kokonaan puhtaat. Hän asettui kaikkien alapuolelle, joten ei voi olla ketään, jota hän ei voisi puhdistaa tai jonka syntivelkaa hän ei olisi maksanut. Ehtoolliselle tulemme ajatellen, että Jeesus nöyrtyy siinä kaikkein halvimmaksi palvelijaksemme. Kuinka silloin voisimme suhtautua enää uskonveljiimme ylimielisesti!


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Joh. 6:33 tai Ps. 78:25 Psalmi: Ps. 111:2–5 Psalmilause: Ps. 111:9–10
1. lukukappale: 2. Moos. 24:4–11 2. lukukappale: 1. Kor. 11:23–29 Evankeliumi: Joh. 13:1–15


1. lukukappale
2. Moos. 24:4–11
Ja hän nousi varhain seuraavana aamuna ja rakensi alttarin vuoren juurelle sekä pystytti kaksitoista patsasta Israelin kahdentoista sukukunnan mukaan. Ja hän lähetti israelilaisten joukosta nuoria miehiä uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan härkiä yhteysuhriksi Herralle. Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille. Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: ”Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme”. Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: ”Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella”.
Ja Mooses ja Aaron, Naadab ja Abihu ynnä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta nousivat vuorelle. Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas. Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.

 

2. lukukappale
1. Kor. 11:23–29
Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni”. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni”.
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

 

Evankeliumi
Joh. 13:1–15
Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen, niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö, nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: ”Herra, sinäkö peset minun jalkani?” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät”. Pietari sanoi hänelle: ”Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani”. Jeesus vastasi hänelle: ”Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani”. Simon Pietari sanoi hänelle: ”Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää”. Jeesus sanoi hänelle: ”Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki”. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: ”Ette kaikki ole puhtaat”.
Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: ”Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt? Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

 

Rukoukset
1. Herra, meidän Jumalamme! Sinä teet meidät osallisiksi Poikasi Jeesuksen Kristuksen ristinuhrista hänen todellisessa ruumiissaan ja veressään hänen pyhässä ehtoollisessaan. Siinä sinä yhdistät meidät myös toinen toisiimme. Anna meidän sen tähden nöyrästi rakastaa ja palvella sinun Poikasi hengellisen ruumiin jäseniä, niin kuin hän, Kuningas, palveli kaikkia ja pesi opetuslastensa jalat. Sinulle Isä, Poika ja Pyhä Henki olkoon kunnia nyt, aina ja iankaikkisesti!

2. Herra Jumala, iankaikkinen armahtaja, joka annoit Poikasi ristinkuolemaan meidän puolestamme ja teet meidät osallisiksi uudesta liitosta hänen veressään. Me rukoilemme sinua: opeta meitä ottamaan hänet vastaan pyhässä sanassasi ja vahvista meitä voimallasi pyhässä ehtoollisessasi. Auta meitä pysymään Herrassa Jeesuksessa, että hän uskon kautta asuisi sydämissämme. Anna meidän lopulta nauttia myös taivaallisesta juhla-ateriastasi. Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Joh. 6:33
Jumalan leipä on se, joka tulee |alas taivaasta *
ja antaa maa|ilmalle elämän.

Tai:
Ps. 78:25
Ihmiset söivät enke|lien leipää; *
hän lähetti heille eväs|tä yllin kyllin.

Psalmi:
Ps. 111:2–5
Suuret ovat |Herran teot, *
kaikkien niiden tutkisteltavat, jotka nii|tä rakastavat.

Kunnialliset ja korkeat ovat |hänen työnsä, *
ja hänen vanhurskautensa pysyy i|ankaikkisesti.

Hän on säätänyt ihmeellisten teko|jensa muiston *
; armollinen ja lau|pias on Herra.

Hän antaa ruuan pelkää|väisillensä, *
hän muistaa liittonsa i|ankaikkisesti.

Details

Date:
6.4.2023
Event Categories:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos