Miksi juuri käärme laitettiin tangon päähän?

Kysymys: Miksi juuri käärme laitettiin tangon päähän, eikä mikään muu eläinkunnasta? (4. Moos. 21:8, Joh. 3:14)

Vastaus: 

Tarkkanäköinen kysymys ja vastaus siihen edellyttää läpileikkausta halki Raamatun. Sillä käärme ilmaantuu Raamatun lehdille heti sen kolmannessa luvussa (1. Moos. 3:1) ja on mukana vielä Ilmestyskirjan 20. luvussa. (Ilm. 20:2) Käärme (tai lohikäärme) viittaa usein Raamatussa Jumalan viholliseen eli Saatanan, joka houkutti Aadamin ja Eevan syömään kielletystä puusta. Paratiisista lähdön jälkeen se on houkuttanut yhä uudelleen lukemattomia ihmisiä rikkomaan Jumalan tahtoa vastaan elämässään. 

Oikeastaan voisi sanoa, että hengellisessä mielessä koko ihmissuku sairastaa käärmeen puremaa. Käärme ei tosin konkreettisesti purrut esivanhempiamme, mutta se johdatti heidän sydämensä epäilemään Jumalan hyvyyttä. Eeva ja Aadam sen sijaan purivat hampaansa kiellettyyn hedelmään ja nielivät itseensä koko synnin petoksen. Lankeemuksen seurauksista ihmissuvulle Paavali kirjoittaa: ”yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin on kuolema tullut kaikkien ihmisten osaksi, sillä kaikki ovat syntiä tehneet.” (Room. 5:12) Esivanhempiemme lankeemuksen seurauksena koko ihmissuku tuli osalliseksi käärmeen petoksesta: kaikki ihmiset tulivat osalliseksi synnistä ja kuolemasta. 

Erämaavaelluksen kuvaus käärmeenpuremiin sairastuneesta kansasta on pienoiskoossa kuva koko ihmiskunnan tilasta paratiisista karkottamisen jälkeen. Uudessa testamentissa Jeesus lausuu toistuvasti rajut syytöksen sanansa ”te kyykäärmeitten sikiöt”. (Matt. 3:7, 12:34, 23:33) Sanat Jeesus osoitti fariseuksille – jotka luulivat olevansa hurskaita – osoittaakseen, että hekin olivat siinneet langenneesta sukukunnasta. 

Miksi Jumala sitten antoi Moosekselle erikoisen ohjeen nostaa vaskikäärmeen tangon päähän, lääkkeeksi sairastuneille? (4. Moos. 21:8) Voisi kai sanoa, että Mooses nosti Jumalan käärmeen tai pelastuksen käärmeen kaikkea pahan valtaa vastaan. Tämä ei itseasiassa ollut ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui. Eräänlainen esinäytös koettiin aiemmin faaraon hovissa: ”Niin Mooses ja Aaron menivät faaraon tykö ja tekivät, niin kuin Herra oli käskenyt. Aaron heitti sauvansa faaraon ja hänen palvelijainsa eteen, ja se muuttui käärmeeksi. Ja faaraokin kutsui maansa viisaat ja velhot; ja nämä Egyptin tietäjät tekivät samoin taoillansa: he heittivät kukin sauvansa maahan ja ne muuttuivat käärmeiksi. Mutta Aaronin sauva nieli heidän sauvansa.” (2.Moos. 7:10-12) Jumala osoitti voimansa siinä, kun Aaronin käärme nieli itseensä Egyptin velhojen käärmeet. Samalla tavalla tankoon nostettu vaskikäärme asetettiin kaikkia leiriin tulleita käärmeitä vastaan. Vaskikäärmeessä oli läsnä parantava lääke kaikille käärmeen puremaan sairastuneille: ”jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.” (4. Moos. 21:8)

Entä miksi Jeesus vertaa itseään käärmeeseen Johanneksen evankeliumissa? (Joh. 3:14)

Eikö Kristus ole Jumalan Karitsa, puhdas ja viaton? Raamattu kuvaa Messiaan tehtävää myös tällaisin sanoin: ”Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, ota emme minkään pitäneet… Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana…” (Jes. 53:2-3, 4) 

Ristillä Kristuksesta tuli Jumalan lyömä ja rankaisema, meidän tähtemme.  Tästä Paavali opettaa: ”Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi” (2.Kor.5:21) Sekä näin: ”hän tuli kiroukseksi meidän edestämme” (Gal. 3:13) Puhtaan, synnittömän ja vanhurskaan Jeesuksen, Jumala meidän tähtemme teki synniksi ja kiroukseksi. Itsessään puhdas ja viaton, tehtiin käärmeeksi, käärmeen puremaa sairastavien edestä. Jumala laittoi koko ihmiskunnan kaikki synnit tuon yhden viattoman päälle tuomitakseen hänessä koko maailman synnin. 

Kuten Aaronin käärme nieli itseensä kaikki toiset käärmeet, samoin meidän puolestamme synniksi tehty Kristus on voittanut kuolemallaan Perkeleen vallan. Apostoli Paavali kirjoittaa Kristuksen työstä Korinttolaisille: ”kuolema on nielty ja voitto saatu!” (1.Kor. 15:55) Kristus-käärme on niellyt itseensä kaikki turmiovallat, synnin, Perkeleen ja kuoleman mahdin. Ja niin maailma on sovitettu ja meillä rauha Isän edessä, Jeesuksen ristin tähden. 

Vaskikäärmeen katsomisessa oli kyse uskosta. Ei vaskikäärme itsessään (tietenkään) voinut ketään parantaa. Mutta tuohon käärmeeseen Jumala oli liittänyt Moosekselle antamansa lupauksen: ”joka siihen katsoo, jää eloon.” (4. Moos. 21:8) Jumala teki vaskikäärmeen armonvälineeksi liittämällä siihen lupauksen sanansa. Jeesus-käärmeeseen katsomalla mekin pelastumme synnin sairaudesta. Jeesus-käärme on ristillä asetettu meille suojaksi ja kilveksi kaikkea pahan valtaa vastaan. Uskon kautta Kristukseen Jumala antaa meille synnit anteeksi.

Ks. myös syntiinlankeemus ja sovitus.

(Kuva LCMS)


Evästeasetukset
Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos