29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

2. adventtisunnuntai

5.12.2021

Toinen adventtisunnuntai avaa meille näkymän Kristuksen toiseen tulemiseen. Kun ensimmäisen adventtisunnuntain evankeliumi puhuu nöyrästä, aasin varsalla ratsastavasta Kristus-kuninkaasta, tämä pyhä kertoo meille Kunnian Kuninkaasta. Kristus Jeesus, Jumalan Poika, on kuitenkin sama nyt, aina ja iankaikkisesti.

Tänä sunnuntaina meitä kehotetaan olemaan valmiita nöyrän Kuninkaamme palatessa Voittajana kunniassaan. Mitä on valmiina oleminen? Päivän Uuden Testamentin tekstissä apostoli Pietari sanoo: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä” (1. Piet. 1:16). Apostoli lainaa tässä kohtaa 3. Moos. 11:45, jossa Jumala puhuu kansalleen: ”Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä.” Tämä Israelille puhuttu käsky ja muistutus koskee nyt Uuden Testamentin Jumalan kansaa, kristillistä kirkkoa.

Kristityt on johdatettu pois ”Egyptistä”, pois synnin, kuoleman ja Saatanan orjuudesta. Koko Jumalan seurakunta on tehty pyhäksi jo kasteessa. Kirkko on kutsuttu elämään pyhää elämää ja olemaan valmis, kun kirkon Herra palaa. Kuinka sitten pysyä pyhänä?

Omasta puolestamme emme voi kutsua itseämme pyhiksi, emmekä voi kerskua omalla pyhyydellämme. Jumala kuitenkin kutsuu kansaansa pyhäksi, koska on erottanut sen itselleen. Olemme siis pyhiä. Voimme horjumattomalla uskolla ja pelottomalla omallatunnolla sanoa: Vaikka olemme syntisiä, niin Kristus on kuitenkin pyhä. Myös Hänen kasteensa on pyhä, samoin hänen sanansa, ehtoollisensa ja Pyhä Henkensä. Kun pysymme Jeesuksessa ja hänen pyhyydessään, olemme valmiita hänen palatessaan kunniassaan ja kirkkaudessaan.

 


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni Ps. 80:2–3 Psalmi Ps. 80:15–20 Hallelujasäe: Ps. 122:1 tai Ps. 126:3
1. lukukappale: Hoos. 2:20–22 2. lukukappale: 1. Piet. 1:13–17 Evankeliumi: Luuk. 21:25–33 (34–36)


1. lukukappale

Hoos. 2:18–20 

Ja sinä päivänä minä teen heidän hyväksensä liiton metsän eläinten ja taivaan lintujen kanssa ja maan matelevaisten kanssa; ja jousen ja miekan ja sodan minä särjen maasta ja annan heidän asua turvassa. Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran.

 

2. lukukappale

1. Piet. 1:13–17

Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä. Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä”. Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika.

 

Evankeliumi

Luuk. 21:25–33 (34–36)

Jeesus sanoi:

”Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella. Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”

Ja hän puhui heille vertauksen:

”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

(Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.”)

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Herätä sydämemme ja auta meitä valmistamaan tietä ainoalle Pojallesi Jeesukselle Kristukselle. Opeta meitä, että me hänen tulemistaan odottaessamme palvelisimme puhtaalla mielellä sinua, joka elät ja hallitset iankaikkisesta iankaikkiseen.

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä, joka olet Poikasi kautta ilmoittanut meille, että taivas ja maa hukkuvat, meidän kuolleet ruumiimme nousevat jälleen ylös ja me kaikki joudumme tuomittaviksi! Me rukoilemme sinua: pidä meidät Pyhän Henkesi kautta sanassasi ja oikeassa uskossa. Varjele meitä armollisesti synnistä ja lohduta meitä kaikissa kiusauksissa, ettemme turruttaisi sydämiämme juopottelulla, päihtymyksellä ja jokapäiväisen elämän huolilla. Auta meitä olemaan aina raittiita, valvomaan ja rukoilemaan, niin että luotamme lujasti armoosi, odotamme ilolla Poikasi tulemista ja perimme hänen kauttaan iankaikkisen autuuden.

 

Päivän psalmi

Antifoni: Ps. 80:2–3
Kuuntele, Israelin paimen, ilmesty |kirkkaudessasi.*
herätä voimasi, tule mei|dän avuksemme.

Psalmi: Ps. 80:15–20
Jumala Sebaot, |käänny takaisin,*
katso alas tai|vaasta ja näe;

ota hoitaaksesi tämä viinipuu ja suojaa se, minkä sinun oikea kä|tesi istutti,*
tämä taimi, jonka kasvatit suureksi it|seäsi varten.

Se on tulen polttama, |se on karsittu.*
He hukkuvat sinun kasvoje|si uhkauksesta.

Kätesi suojelkoon sinun oikean kä|tesi miestä, *
ihmislasta, jonka kasvatit suureksi it|seäsi varten.

Silloin me emme si|nusta luovu. *
Suo meidän elää, niin me huudamme sinun nimeä|si avuksemme.

Herra, Jumala Sebaot, saata meidät |entisellemme, *
valista kasvosi, niin me au|tetuiksi tulemme.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt |on ja aina, *
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
5.12.2021
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos