29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

2. sunnuntai ennen paastonaikaa Sexagesima

12.2.2023

Tämän pyhän tekstit puhuvat kaikki kylvämisestä. Evankeliumiteksti alkaa kuitenkin kysymyksellä ruoasta. Aikaisemmin Jeesus oli opettanut samarialaiselle naiselle vedestä, joka antaa ikuisen elämän. Nyt hän opettaa opetuslapsilleen ruoasta. Tavalliseen tapaan opetuslapset erehtyvät ajattelemaan vain tavallista ruokaa. Ihmisille tämä on luonnollista. Oli sitten maallista leipää, terveyttä, vaurautta ja turvaa, yltäkyllin tai liian vähän, huomio kiinnittyy helposti vain tämänpuoleisiin. Ihminen ei kuitenkaan elä vain leivästä, vaan Jumalan sanasta. Isän tahdon loppuun vieminen oli ja on Jeesuksen ruoka. Jumalan kansan ruoka on tuon työn hedelmä, sovitus ja iankaikkinen elämä.

Seurakunnan tehtävä kylvää, eli toteuttaa Jeesuksen käskyä viedä evankeliumi kaikille kansoille, ei onnistu ilman tätä Jumalan antamaa leipää. Jos elämän leipä on jäänyt syömättä, eivät voimat riitä kylvämiseen. Jumalanpalveluksessa seurakunta nauttii tätä taivaallista leipää sanassa ja sakramenteissa. Kylvötyö ei ole harvojen tehtävä, eikä se tapahdu vain puhujan korokkeilta. Se on Jumalan sanasta ja sanassa elämistä omassa kutsumuksessa yhteiskunnassa armahdettuna Jumalan lapsena.

Evankeliumitekstin aloittavat sanat ”sillävälin” viittaavat Jeesuksen aiemmin tekemään kylvötyöhön. Jeesuksen puhuessa opetuslasten kanssa samarialaisten keskuuteen kylvetty sana tuotti hyvän hedelmän. He uskoivat Jeesuksen maailman Vapahtajaksi, kutsuivat hänet luokseen, ja halusivat olla hänen kanssaan. Jeesuksen sanojen mukaan sato oli valmis korjattavaksi, vaikka se oli juuri kylvetty.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 44:24 27 Psalmi: Ps. 44:2–5 Hallelujasäe: Joh. 6:63
1. lukukappale: Hoos. 10:12-13 2. lukukappale: 1. Kor. 3:7-15 Evankeliumi: Joh. 4:31-38


1. lukukappale
Hoos. 10:12–13
Kylväkää itsellenne vanhurskauden kylvö, niin saatte leikata laupeuden leikkuun. Raivatkaa itsellenne uudispelto, silloin kun on aika etsiä Herraa, kunnes hän tulee ja antaa sataa, teille vanhurskautta. Te olette kyntäneet jumalattomuutta, leikanneet vääryyttä ja syöneet valheen hedelmää; sillä sinä olet luottanut omaan tiehesi, sankariesi paljouteen.

 

2. lukukappale
1. Kor. 3:7–15
Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

 

Evankeliumi
Joh. 4:31–38
Sillävälin opetuslapset pyysivät Jeesusta sanoen: ”Rabbi, syö!” Mutta hän sanoi heille: ”Minulla on syötävänä ruokaa, josta te ette tiedä”. Niin opetuslapset sanoivat keskenään: ”Lieneekö joku tuonut hänelle syötävää?” Jeesus sanoi heille: ”Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa. Ettekö sano: ’Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu’? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi. Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita. Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen. Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille.”

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Suo armostasi Poikasi, kansojen opettajan, varjella meitäkin kaikesta vahingollisesta. Kuule meitä sinä, joka elät ja hallitset Poikasi ja Pyhän Hengen kanssa iankaikkisesta iankaikkiseen!

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta kylvänyt pyhän sanasi keskuuteemme. Me rukoilemme sinua: valmista meitä Pyhällä Hengelläsi ahkerasti kuulemaan sanaasi, kätkemään se hyvään sydämeen ja tuottamaan hedelmää kärsivällisyydessä. Varjele meitä, ettemme anna synnin hallita vaan sinun voimallasi tukahdutamme sen ja kaikenlaisessa vainossa turvaudumme sinun apuusi. Jeesuksen Kristuksen meidän Herramme kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 44:24, 27
Heräjä, miksi nukut, Herra? Nouse, älä |iäksi hylkää.
Nouse, auta meitä ja lunasta meidät ar|mosi tähden.

 

Psalmi:
Ps. 44:2–5
Jumala, me olemme omin korvin kuulleet, meidän isämme ovat |meille kertoneet, *
minkä teon sinä teit heidän päivinänsä, muinai|sina päivinä.

Sinä karkoitit kädelläsi pakanat, mutta heidät |sinä istutit, *
sinä hävitit kansat, mutta heidät |sinä levitit.

Sillä eivät he miekallansa valloit|taneet maata, *
eikä heidän käsivartensa |heitä auttanut,

vaan sinun oikea kätesi, sinun käsivartesi ja sinun kasvo|jesi valkeus, *
koska sinä olit heihin |mielistynyt.

Sinä, Jumala, sinä olet minun |kuninkaani, *
toimita Jaako|bille apu.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
12.2.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos