28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

3. sunnuntai helluntaista

18.6.2023

Kirkkovuoden arkipuoliskon toisen pyhän (3.sun.hel.) päällekirjoitus kuuluu: ”Kutsu Jumalan valtakuntaan.” Pyhän teksteissä kutsun luonnetta kuvataan useasta näkökulmasta.

Ensinnäkin Jumalan kutsu on peruuttamaton. Ensimmäisen vuosikerran mukaisessa evankeliumikohdassa kerrotaan miehestä, joka järjestää pidot ja lähettää kutsut juhliinsa (Luuk. 14:16–24). Valmistelut ovat mittavat, mutta kutsun saaneet kieltäytyvät kunniasta. Ehkä he ajattelivat, että juhlat peruuntuvat, jos kukaan ei tule. Isäntä kuitenkin yllättää. Juhlia ei peruta, vaan vieraslista laaditaan uudelleen: ”Mene maanteille ja kylien kujille ja vaadi ihmisiä tulemaan, jotta taloni täyttyisi.” Kertomus alleviivaa Jumalan kutsun peruuttamattomuutta. Taivaan juhlat pidetään joka tapauksessa. Vaikka ihminen kuvittelisi siirtävänsä tai peruuttavansa juhlat, niin ei tapahdu – sillä Jumala on Kristuksessa valmistanut kaiken juhliaan varten. Ja juhlakutsu otetaan vastaan uskossa pelastukseksi, tai torjutaan epäuskossa kadotukseksi.

Toiseksi Jumalan kutsu on vastoin inhimillistä järkeä. Ristin evankeliumina se julistaa Jumalan heikkoutta ja kuolemaa tienä pelastukseen (1.Kor.1:26–31). Sellainen on hulluutta järjelle. Sellainen pudottaa korokkeiltaan kaikki, jotka kuvittelevat olevansa jotain. Viisaat ja voimakkaat saatetaan häpeään, risti korotetaan kunniaan. Paavali julistaa ristiinnaulittua Jeesusta osoittaen: ”Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.” (1.Kor.1:31)

Kolmanneksi Jumalan kutsu pelastaa. Toisen vuosikerran evankeliumikohdassa Sakkeus – tullimies, maanpetturi ja ahnehtija – kohtaa Kristuksen (Luuk. 19:1–10). Silti kertomuksen painopiste on kokonaan poissa ihmisestä ja tämän ratkaisuista. Sakkeus ei löydä Kristusta, vaan Kristus löytää hänet; Sakkeus ei kutsu Kristusta kotiinsa, vaan Kristus kutsuu itsensä hänen kotiinsa; Sakkeus ei tule etsimään ja pelastamaan, vaan Kristus.

Evankeliumikohta alleviivaa Jumalan kutsun pelastavaa voimaa. Tämän sai Sakkeuksen kotiin kokoontunut virkaveljien joukkokin havaita. Ehkä joku nauroi, kun Sakkeus ilmoitti kiitosuhristaan. Hän hyvittäisi rikoksensa ja lahjoittaisi varallisuuttaan köyhille. Kolikoiden vaihtaessa omistajaa naureskelijoiden oli viimeistään vaiettava. Sakkeus hyvitti menneet ja jakoi köyhille – sillä armosta kasvaa kiitosuhri ja Jumalan kutsu, evankeliumi, vaikuttaa pelastuksen synnyttäen uskon Kristukseen.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 18:20 Psalmi: Ps. 18:17–20 26–29 Hallelujasäe: Ps. 95:7–8
1. lukukappale: Sak. 1:3–6 2. lukukappale: 1. Kor. 1:26–31 Evankeliumi: Luuk. 19:1–10


1. lukukappale
Sak. 1: 3–6
Sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Kääntykää minun tyköni, sanoo Herra Sebaot, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot. Älkää olko isienne kaltaiset, joille entiset profeetat ovat saarnanneet sanoen: Näin sanoo Herra Sebaot: Kääntykää pois pahoilta teiltänne ja pahoista teoistanne; mutta he eivät kuulleet, eivät kuunnelleet minua. Teidän isänne – missä he ovat? Ja profeetat – ovatko he eläneet iäti? Mutta minun sanani ja käskyni, jotka minä olen säätänyt palvelijoilleni profeetoille – eivätkö ne ole kohdanneet teidän isiänne: ja niin he kääntyivät ja sanoivat: ’Niinkuin Herra Sebaot aikoi meille tehdä, meidän vaelluksemme ja tekojemme mukaan, niin hän on meille tehnyt’.”

 

2. lukukappale
1. Kor. 1:26–31
Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: ”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra”.

 

Evankeliumi
Luuk. 19:1–10
Ja hän tuli Jerikon kaupunkiin ja kulki sen läpi. Ja katso, siellä oli mies, nimeltä Sakkeus; ja hän oli publikaanien päämies ja oli rikas. Ja hän koetti saada nähdä Jeesusta, kuka hän oli, mutta ei voinut kansalta, kun oli varreltansa vähäinen. Niin hän juoksi edelle ja nousi metsäviikunapuuhun nähdäkseen hänet, sillä Jeesus oli kulkeva siitä ohitse. Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: ”Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi”. Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan. Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: ”Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan”. Mutta Sakkeus astui esiin ja sanoi Herralle: ”Katso, Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja jos joltakulta olen jotakin petoksella ottanut, niin annan nelinkertaisesti takaisin”. Niin Jeesus sanoi hänestä: ”Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle, koska hänkin on Aabrahamin poika; sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on”.

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Anna armosi, niin että pelkäisimme ja rakastaisimme pyhää nimeäsi, sillä sinä et lakkaa hallitsemasta niitä, jotka lujasti uskoen turvautuvat sinuun. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Rakas taivaallinen Isä, iankaikkinen Jumala! Varjele meitä halveksimasta valtakuntaasi ja auta meitä hylkäämään kaiken päästäksemme sinne. Tee meidät Poikasi Jeesuksen Kristuksen oikeiksi opetuslapsiksi, niin että seuraamme häntä itsemme kieltäen. Suo meidän armosi avulla kantaa uskollisesti antamaasi ristiä. Vahvista meitä taistelemaan herkeämättä kaikkea pahaa vastaan ja saamaan siitä voiton, niin että edistäisimme sinun kunniaasi ja sinun valtakuntasi tulisi luoksemme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

3. Herra Jumala, taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet sanallasi kutsunut meidät suurelle ehtoollisellesi. Me rukoilemme sinua: herätä sydämemme Pyhällä Hengelläsi, niin ettemme kuulisi kutsuasi turhaan vaan ottaisimme sen halukkaasti vastaan emmekä sallisi minkään ajallisen estää itseämme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 18: 20
Hän toi minut |avaraan paikkaan, *
hän vapautti minut, sillä hän oli mielis|tynyt minuun.

Psalmi:
Ps. 18:17 – 20, 26 – 29
Hän ojensi kätensä korkeudesta ja |tarttui minuun, *
veti minut ylös suu|rista vesistä;

hän pelasti minut voimallisesta |vihollisestani, *
minun vihamiehistäni, sillä he olivat minua |väkevämmät.

He hyökkäsivät minun kimppuuni |hätäni päivänä, *
mutta Herra tuli minun |tuekseni.

Hän toi minut avaraan paikkaan, hän |vapautti minut, *
sillä hän oli mielis|tynyt minuun.

Hurskasta kohtaan sinä |olet hurskas, *
nuhteetonta |kohtaan nuhteeton;

puhdasta kohtaan sinä |olet puhdas, *
mutta kieroa |kohtaan nurja.

Sillä sinä pelastat |nöyrän kansan, *
mutta ylpeät silmät sinä |painat alas.

Sillä sinä annat minun |lamppuni loistaa; *
Herra, minun Jumalani, valaisee minun |pimeyteni.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
18.6.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos