28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Hiljaisen viikon keskiviikko

5.4.2023

Hiljaisen viikon keskiviikon ja neljännen ahdin aiheena on Jeesuksen tuomitseminen ja vieminen Golgatalle. Johanneksen evankeliumin 19. luvussa Pilatus tekee pilaa Jeesuksen kuninkuudesta järjestämällä juutalaiselle kansalle irvokkaan komedian. Ensin hän ruoskitutti Jeesuksen raa’asti vereslihalle roomalaisilla ruoskilla, jotka usein sisälsivät metallikuulia tai teräviä luunsiruja. Sitten, verisenä ja henkihieverissä, hän puetti Jeesuksen kuninkaallista asua matkineeseen orjantappurakruunuun ja purppuranpunaiseen viittaan. Rooman sotilaat tervehtivät häntä ”juutalaisten kuninkaaksi” ja löivät häntä kasvoille. Tämän jälkeen Pilatus toi Jeesuksen kansan eteen sanoen: ”Katso: ihminen!”

Juutalaiset huusivat Pilatukselle, että tämän tulee ristiinnaulita Jeesus juutalaisen lain rikkojana. Pilatus pyrki antamaan vastuun asiasta juutalaisille itselleen tietäen hyvin, ettei heillä ollut lupaa panna täytäntöön kuolemantuomioita Rooman vallan alaisuudessa. Ehkä tämä oli testi heitä kohtaan. Vielä Pilatus yritti löytää Jeesuksen kanssa keskustelemalla syyn päästää hänet vapaaksi. Jeesus ei kuitenkaan puolustautunut, vaan alistui maallisen vallan edessä, joka oli lähtöisin ylhäältä – siis hänestä itsestään. Juutalaiset pelasivat viimeisen korttinsa ja vetosivat Rooman keisari Tiberiukseen. He itse halveksuivat keisaria niin paljon, ettei hänen kuvallaan varustetuilla kolikoilla (joissa häntä kuvailtiin ”jumala Augustuksen pojaksi”) voinut asioida temppelissä vaihtamatta rahaa ensin temppelivaluutaksi. Ja nyt he syyttivät Pilatusta tämän epäjumalakeisarin viholliseksi ja Jeesusta tämän vallan anastajaksi.

Pilatus käytti tilaisuutta hyväkseen ja provosoi viekkaalla tavalla juutalaiset kansanjoukot tunnustamaan Rooman keisarin valta-aseman. ”Katso, teidän kuninkaanne!” ”Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?” Tähän joukot vastasivat: ”Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari.” Pilatus toimi vastentahtoisesti, eikä hän nähnyt Jeesuksessa syytä tulla ristiinnaulituksi. Silti poliitikon mielessä tilanne taipui torjuntavoitoksi. Saatiinpahan ikävästä ja epämiellyttävästä tilanteesta ainakin juutalaiset johtajat vannomaan uskollisuuttaan heidän maataan miehittävän Rooman imperiumin keisarille.

Ja niin Pilatus määräsi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Ristillä syytön sai kuolla syyllisten puolesta. Golgatalla koko maailman synnit pantiin Israelin Messiaan päälle.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 69:30 Psalmi: Ps. 69:17–23 (30–34)
1. lukukappale: Jes. 49:1–6 2. lukukappale: Room. 5:6–11 Evankeliumi: Joh. 19:1–16


1. lukukappale
Jes. 49:1–6
Kuulkaa minua, te merensaaret, ja tarkatkaa, kaukaiset kansat. Herra on minut kutsunut hamasta äidinkohdusta saakka, hamasta äitini helmasta minun nimeni maininnut. Hän teki minun suuni terävän miekan kaltaiseksi, kätki minut kätensä varjoon; hän teki minut hiotuksi nuoleksi, talletti minut viineensä. Ja hän sanoi minulle: ”Sinä olet minun palvelijani, sinä Israel, jossa minä osoitan kirkkauteni”. Mutta minä sanoin: ”Hukkaan minä olen itseäni vaivannut, kuluttanut voimani turhaan ja tyhjään; kuitenkin on minun oikeuteni Herran huomassa, minun palkkani on Jumalan tykönä”. Ja nyt sanoo Herra, joka on minut palvelijakseen valmistanut hamasta äitini kohdusta, palauttamaan Jaakobin hänen tykönsä, niin että Israel koottaisiin hänen omaksensa – ja minä olen kallis Herran silmissä, minun Jumalani on tullut minun voimakseni – hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.

 

2. lukukappale
Room. 5:6–11
Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä. Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta. Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut; emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

 

Evankeliumi
Joh. 19:1–16
Silloin Pilatus otti Jeesuksen ja ruoskitti hänet. Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan ja tulivat hänen luoksensa ja sanoivat: ”Terve, juutalaisten kuningas”; ja he antoivat hänelle korvapuusteja. Pilatus meni taas ulos ja sanoi heille: ”Katso, minä tuon hänet ulos teille, tietääksenne, etten minä löydä hänessä yhtäkään syytä”. Niin Jeesus tuli ulos, orjantappurakruunu päässään ja purppurainen vaippa yllään. Ja Pilatus sanoi heille: ”Katso ihmistä!” Kun siis ylipapit ja palvelijat näkivät hänet, huusivat he sanoen: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!” Pilatus sanoi heille: ”Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa, sillä minä en löydä hänessä mitään syytä”. Juutalaiset vastasivat hänelle: ”Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi”. Kun nyt Pilatus kuuli tämän sanan, pelkäsi hän vielä enemmän ja meni taas sisälle palatsiin ja sanoi Jeesukselle: ”Mistä sinä olet?” Mutta Jeesus ei hänelle vastannut. Niin Pilatus sanoi hänelle: ”Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?” Jeesus vastasi: ”Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi.” Tämän tähden Pilatus koetti päästää hänet irti. Mutta juutalaiset huusivat sanoen: ”Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä; jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan”. Kun Pilatus kuuli nämä sanat, antoi hän viedä Jeesuksen ulos ja istui tuomarinistuimelle, paikalle, jonka nimi on Litostroton, hebreaksi Gabbata. Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: ”Katso, teidän kuninkaanne!” Niin he huusivat: ”Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!” Pilatus sanoi heille: ”Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?” Ylipapit vastasivat: ”Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari”. Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi. Ja he ottivat Jeesuksen.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias Jumala! Suo meidän, jotka kärsimme lakkaamatta syntisyytemme tähden, päästä vapaiksi sinun ainoan Poikasi kärsimisen voimasta. Sinun Poikasi, Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

2. Pyhä Jumala, rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua Herramme Jeesuksen Kristuksen raskaasta kärsimystiestä, jonka hän kulki ristiään kantaen. Kiitos, että olet kutsunut meidät seuraamaan häntä. Anna meille voimaa kantaa oma ristimme ja tunnustaa rohkeasti Jeesuksen nimeä. Tätä pyydämme Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 69:30
Minä olen |kurja ja vaivattu, *
suojatkoon minua sinun a|pusi, Jumala.

Psalmi:
Ps. 69:17–23 (30–34)
Vastaa minulle, Herra, sillä sinun armo|si on hyvä, *
käänny minun puoleeni suuressa laupe|udessasi.

Älä peitä kasvojasi palvelijaltasi, sillä minä olen |ahdistuksessa; *
joudu, |vastaa minulle.

Lähesty minun sieluani ja |lunasta se, *
vapahda minut vihollis|teni tähden.

Sinä tiedät minun häväistykseni, minun häpe|äni ja pilkkani, *
sinun edessäsi ovat julki kaikki minun |ahdistajani.

Häväistys on särkenyt minun sydämeni, minä olen |käynyt heikoksi; *
minä odotin sääliä, mutta en saanut, ja lohduttajia, mut|ta en löytänyt.

Koiruohoa he antoivat minun |syödäkseni *
ja juottivat minulle janooni |hapanviiniä.

Tulkoon heidän pöytänsä |heille paulaksi, *
ansaksi noille su|ruttomille.

(Mutta minä olen |kurja ja vaivattu, *
suojatkoon minua sinun a|pusi, Jumala,

niin minä veisuulla kiitän |Jumalan nimeä *
ja ylistän häntä |kiitosvirsillä.

Se on Herralle otolli|sempi kuin härkä, *
kuin mulli, sarvipää ja |sorkkajalka.

Nöyrät näkevät sen ja |riemuitsevat; *
elpyköön teidän sydämenne, teidän, jotka et|sitte Jumalaa.

Sillä Herra |kuulee köyhiä *
eikä halveksi |vankejansa.)

Tiedot

Päivämäärä:
5.4.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos