29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

5. paastonajan sunnuntai Judica

27.3.2023

Päivän evankeliumiteksti näyttää tarjoavan todellisen yllätyksen. Fariseukset ovat huolissaan Jeesuksesta! He ovat saaneet tietää Herodeksen julmista aikeista surmata Jeesus ja halusivat nyt varoittaa häntä. Heidän sanansa Jeesukselle on käskymuodossa: ”lähde ja mene täältä pois, sillä Herodes tahtoo tappaa sinut”. Onko tämä syvällistä ja aitoa huolta vai sittenkin vain pintaa ja teatteria?

Ainakin toisaalla Luukkaan evankeliumissa fariseukset kuvataan vihamielisiksi Jeesusta kohtaan. Miksi tämäkään kerta olisi ollut poikkeus? Jeesus oli heille vihollinen ja siksi myös he halusivat päästä hänestä eroon.

Markus kuvaa evankeliumissaan (12:13) kuinka fariseukset ja Herodeksen kannattajat lähetettiin yhdessä ”kietomaan häntä sanoilla”. Tätä voisi kutsua pahuuden tiivistymäksi. Jeesusta vastustavat juutalaiset uskonnolliset ja keskenään erimieliset ryhmittymät löysivät hämmästyttävällä tavalla toisensa, koska heillä on yksi yhteinen vastustaja ja vihollinen: Jeesus. Hän joko erottaa tai yhdistää. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Lopulta pahuuden tiivistymään liittyvät Jeesuksen ristiinnaulitsemista edeltävissä tapahtumissa myös Herodes, Pilatus ja kansa. Tämän pahuuden joukon Jeesus tiivistää tekstissä yhteen sanaan: ”Jerusalem, Jerusalem, sinä joka tapat profeetat…”

Fariseusten lähtökäsky Jeesukselle oli lopulta heidän oman sydämensä toive verhottuna Herodeksen murhanhimoon. Se oli ovelaa, koska olihan Herodes katkaissut aikaisemmin Johannes Kastajan pään. Oma pahuus onkin helppo nähdä itsensä ulkopuolella ja laittaa se toisen nimiin. Yllättävintä Jumalan suunnitelmissa oli kuitenkin se, että myös fariseusten pahuus laitettiin täysimääräisenä Jeesuksen nimiin. Tältä rakkauden uhritieltä eivät saaneet fariseuksetkaan Jeesusta suistettua.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 43:1 Psalmi: Ps. 43:2-5 Psalmilause: Ps. 143:9
1. lukukappale: Jes. 65:1-3 2. lukukappale: Ef. 2:12-16 Evankeliumi: Luuk. 13:31-35


1. lukukappale
Jes. 65:1–3
Minä olen suostunut niiden etsittäväksi, jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet; minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen, tässä minä olen! Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni uppiniskaista kansaa kohden, joka vaeltaa tietä, mikä ei ole hyvä, omain ajatustensa mukaan; kansaa kohden, joka vihoittaa minua alinomaa.

 

2. lukukappale
Ef. 2:12–16
Siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

 

Evankeliumi
Luuk. 13:31–35
Samalla hetkellä tuli hänen luoksensa muutamia fariseuksia, ja he sanoivat hänelle: ”Lähde ja mene täältä pois, sillä Herodes tahtoo tappaa sinut”. Niin hän sanoi heille: ”Menkää ja sanokaa sille ketulle: ’Katso, minä ajan ulos riivaajia ja parannan sairaita tänään ja huomenna, ja kolmantena päivänä minä pääsen määräni päähän’. Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet. Katso, ’teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi’. Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’.”

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias Jumala! Me rukoilemme sinua: katso armollisesti seurakuntasi puoleen ja hallitse sitä Pyhällä Hengelläsi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Iankaikkinen, laupias Jumala! Me kiitämme sinua siitä, ettet ole lähettänyt Poikaasi pelastukseksi ainoastaan valitulle kansallesi vaan kaikille ihmisille ottaaksesi heidät lapsiksesi. Anna pelastuksen sanoman levitä kaikkien kansojen keskuuteen. Armahda myös vastustajiasi ja valtakuntasi vihamiehiä ja murra heidän sydämensä rakkaudellasi. Vaikuta heissä todellinen parannus ja elävä usko, että nimeäsi kunnioitettaisiin heidänkin keskuudessaan ja että kaikki kielet tunnustaisivat Jeesuksen Kristuksen elävien ja kuolleiden Herraksi. Tätä rukoilemme hänen nimessään.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 43:1
Auta minut oikeu|teeni, Jumala, *
ja aja minun asiani armoton|ta kansaa vastaan.

Psalmi:
Ps. 43:2–5
Sillä sinä olet minun Jumalani, minun linnani. Miksi olet |minut hyljännyt? *
Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen |ahdistamana?

Lähetä valkeutesi ja totuutesi. Ne minua |johdattakoot, *
viekööt minut sinun pyhälle vuorellesi, si|nun asuntoihisi,

että minä saisin tulla Jumalan alttarin eteen, Jumalan eteen, joka on minun ilo|ni ja riemuni, *
ja kiittäisin kanteleilla sinua, Jumala, mi|nun Jumalani.

Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minus|sa niin levoton? *
Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, mi|nun Jumalaani.

Tiedot

Päivämäärä:
27.3.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos