29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Kiirastorstai

14.4.2022

Kristillinen kirkko on alusta saakka viettänyt Herran ateriaa, pyhää ehtoollista (Ap.t. 2:42). Herra sanoi ehtoollista asettaessaan mm. ”Tehkää se minun muistokseni”. Tämä ei merkitse, että ehtoollinen olisi vain muistoateria, vaan että Jeesus on asettanut nimensä muiston pyhään ehtoolliseen (vrt. 2. Moos. 20:24). Tämä tarkoittaa, että Hän on läsnä ja paikalla, kun ehtoollista vietetään Hänen tahtonsa ja asetuksensa mukaan. – Hän ”otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsilleen, sanoen…” Tämä tehdään yhä uudestaan ja uudestaan, muistaen miksi niin teemme: ”Meidän puolestamme. Syntien anteeksiantamiseksi”.

Kristuksen sana, luova sana, saa aikaan sen, että leipä ja viini ovat todellisesti Kristuksen ruumis ja veri. Miten se on mahdollista? Emme tiedä, mutta uskomme. Muuttuvatko ehtoollisaineet? Se ei varsinaisesti edes kiinnosta kristittyä, vaan uskomme, että Jeesus lupauksensa mukaan on ehtoollisen siunatussa leivässä ja viinissä ruumiillisesti läsnä.

”Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: ’Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.'” – Tämä on uuden liiton, eli uuden testamentin malja. Jeesuksen verinen ristinkuolema ja riemullinen ylösnousemus ovat uuden liiton perustaminen. Jumala testamenttaa omilleen, eli Hänen omakseen kastetuille, valtakunnan, jonka ostohintana on Hänen Poikansa veri. Tämä veri puhdistaa kaikesta synnistä! Tämä veri, jonka me juomme ehtoollisen siunatussa viinissä, on Golgatan puulla maahan saakka valunut Jumalan Karitsan veri. Tämä veri on se sama veri, joka on punannut sinunkin kasteesi veden niin, että olet Jeesuksen veressä pesty kirjaimellisesti. Tässä veressä on evankeliumi, se on Jumalan voima! Tämä veri on vuodatettu sinun puolestasi, sinun syntiesi anteeksiantamiseksi.

Tämän vuoksi me vietämme ehtoollista usein: vähintään joka sunnuntai. Tämän vuoksi toimitamme ehtoollisen niin arvokkaasti kuin voimme. Tämän vuoksi me myös kohotamme siunatut ehtoollisaineet kaiken kirkkokansan katseltaviksi ja polvistumme Jeesuksen ruumiin ja veren edessä: Jumalan Poika on ruumiillisesti läsnä ja me palvomme Häntä.

Siksi meillä on myös juhlalliset jumalanpalvelustavat, alttarivaatteet, albat, kasukat ja liturgiset eleet ym. Siksi, koska Jeesus on ehtoollisessaan tänäänkin. Häntä ei tarvitse etsiä omasta sydämestä, omista kokemuksista, ei edes omasta uskosta, vaan Hänen omasta sanastaan ja sen saarnasta sekä Hänen ruumiistaan ja verestään. Hän antaa itsensä, sinullekin.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Joh. 6:33 tai Ps. 78:25 Psalmi: Ps. 111:2–5 Psalmilause: Ps. 111:9–10
1. lukukappale: Jes. 25:6–10 2. lukukappale: Ap. t. 2:42–47 Evankeliumi: Luuk. 22:14–22


1. lukukappale

Jes. 25:6–10

Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.

Ja sinä päivänä sanotaan: ”Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi”. Sillä Herran käsi lepää tällä vuorella.

 

2. lukukappale

Ap. t. 2:42–47

Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

 

Evankeliumi

Luuk. 22:14–22

Ja kun hetki tuli, asettui Jeesus aterialle ja apostolit hänen kanssansa. Ja hän sanoi heille: ”Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa”. Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: ”Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee.”

Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.” Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. Mutta, katso, minun kavaltajani käsi on minun kanssani pöydällä. Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!”

 

Rukoukset
1. Herra, meidän Jumalamme! Sinä teet meidät osallisiksi Poikasi Jeesuksen Kristuksen ristinuhrista hänen todellisessa ruumiissaan ja veressään hänen pyhässä ehtoollisessaan. Siinä sinä yhdistät meidät myös toinen toisiimme. Anna meidän sen tähden nöyrästi rakastaa ja palvella sinun Poikasi hengellisen ruumiin jäseniä, niin kuin hän, Kuningas, palveli kaikkia ja pesi opetuslastensa jalat. Sinulle Isä, Poika ja Pyhä Henki olkoon kunnia nyt, aina ja iankaikkisesti!

2. Herra Jumala, iankaikkinen armahtaja, joka annoit Poikasi ristinkuolemaan meidän puolestamme ja teet meidät osallisiksi uudesta liitosta hänen veressään. Me rukoilemme sinua: opeta meitä ottamaan hänet vastaan pyhässä sanassasi ja vahvista meitä voimallasi pyhässä ehtoollisessasi. Auta meitä pysymään Herrassa Jeesuksessa, että hän uskon kautta asuisi sydämissämme. Anna meidän lopulta nauttia myös taivaallisesta juhla-ateriastasi. Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Joh. 6:33
Jumalan leipä on se, joka tulee |alas taivaasta *
ja antaa maa|ilmalle elämän.

Tai:
Ps. 78:25
Ihmiset söivät enke|lien leipää; *
hän lähetti heille eväs|tä yllin kyllin.

Psalmi:
Ps. 111:2–5
Suuret ovat |Herran teot, *
kaikkien niiden tutkisteltavat, jotka nii|tä rakastavat.

Kunnialliset ja korkeat ovat |hänen työnsä, *
ja hänen vanhurskautensa pysyy i|ankaikkisesti.

Hän on säätänyt ihmeellisten teko|jensa muiston *
; armollinen ja lau|pias on Herra.

Hän antaa ruuan pelkää|väisillensä, *
hän muistaa liittonsa i|ankaikkisesti.

Tiedot

Päivämäärä:
14.4.2022
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos