Mitä on Pyhän Hengen pilkka?

Tämä on hengellinen kestokysymys. Joillekin se on ehkä vain aivojumppaa, mutta tiedän lukuisia kristittyjä, joita tämä kysymys piinaa ja vaivaa. En kai minä vain ole joskus tehnyt Pyhän Hengen pilkkaa? Kaiken muunhan voi saada anteeksi, mutta ei sitä. Mitä sillä tarkoitetaan?

Jeesus puhuu tästä asiasta Matteuksen (12:31-32) ja Markuksen (3:28-30) evankeliumeissa. Luukaskin tuntee tuon tilanteen, mutta hän ei kerro meille Jeesuksen sanoja Pyhän Hengen pilkasta. Markuksen mukaan tuo teksti kuuluu: ”Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin”. Matteuksen mukaan Jeesus sanoo: ”Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmiselle anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi. Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa”.

Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Matteus, joka on myöhempi kuin Markus, on ymmärtänyt tämän hieman väärin. Markuksen mukaanhan Jeesus puhui ihmisten lapsista (tois hyiois toon anthroopoon), siis ihmistä. Matteus luuli tämän tarkoittavan pilkkaa Ihmisen Poikaa (tuu hyiuu tuu anthroopuu), siis Jeesusta vastaan. Monikko on vain muuttunut yksiköksi. Raamatun muun ilmoituksen perusteella tuntuu aika vaikealta erottaa Poika ja Pyhä Henki tällä tavoin toisistaan – onhan kysymys samasta Kolmiyhteisestä Jumalasta.

Joka tapauksessa olennaista Pyhän Hengen pilkan ymmärtämiseksi on katsoa tuota tilannetta, josta siitä puhutaan. Jeesus paransi ensin riivatun miehen, joka oli sokea ja mykkä. Sen jälkeen joku tai jotkut sanoivat: ”Hän ajaa riivaajia ulos Beelsebulin, riivaajien päämiehen voimalla”. Matteuksen mukaan nämä sanojat olivat fariseuksia, Markuksen mukaan kirjanoppineita ja Luukkaan mukaan joitakin paikalla olijoita. Olennaista tässä ei ole, keitä he olivat vaan mitä he sanoivat. He väittivät Jeesuksen toimivan Paholaisen voimalla.

Sen jälkeen Jeesus alkoi opettaa, että eihän saatana voi ajaa ulos saatanaa, eikä Beelsebul karkota riivaajia. Se tapahtuu Jumalan Hengen voimalla ja osoittaa, että Jumalan valtakunta on tullut heidän luokseen.

Sen jälkeen Jeesus puhuu tuosta Pyhän Hengen pilkkaamisesta. Siinä on siis pohjimmiltaan kyse siitä, että ihminen väittää Pyhän Hengen pelastavaa työtä saatanan toiminnaksi. Pyhä Henki toimii silloin, kun Jeesus julistaa syntejä anteeksi ja karkottaa riivaajat ja pahan vallat. Se, joka väittää tällaista paholaisen toiminnaksi, pilkkaa tai halveksii Pyhää Henkeä.

Eikä tässä pahinta ole se, että ihminen seuraa sivusta jonkun ihmisen pelastumista, muttei myönnä sitä Jumalan työksi. Vielä pahempaa on se, että ihminen ITSE jää pelastuksen ulkopuolelle, jos ei ota vastaan sitä Pyhän Hengen työtä, jota Jeesus tekee edelleen maailmassa Sanansa ja armonvälineiden kautta.
Pyhän Hengen pilkka on siis pelastuksen torjumista. Sokeutta ja kuuroutta sille pelastavalle työlle, jota Pyhä Henki tekee. Jos ei usko voivansa saada syntejä anteeksi Jeesukselta Pyhän Hengen kautta, ei tietenkään saa syntejä anteeksi.

Heprealaiskirjeessä tällaista tilaa kuvataan näin: ”Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä” (Hepr. 10:29). Pyhän Hengen pilkkaaminen tai häpäiseminen on siis samaa kuin Kristuksen sovitusveren ja itsensä Kristuksen hylkäämistä ja halveksimista.

Pyhän Hengen pilkka ei ole siis esimerkiksi jonkun typerän vitsin kertomista Pyhästä Hengestä tai sitä, että joskus ajattelemattomasti sanoo jotain pahaa tai väärää Pyhästä Hengestä tai hänen toiminnastaan. On kyse paljon kokonaisvaltaisemmasta asenteesta, Jumalan työn torjumisesta omalla kohdalla.
Raamatun mukaanhan epäusko on viime kädessä ainoa kadottava synti, koska se estää Kristusta pelastamasta ihmistä.

Itselleni oli aikoinaan helpottava se ajatus, että mistä voi tietää, ettei Pyhä Henki ole jättänyt minua? Sen tietää siitä, löydänkö itsestäni edelleen syntiä ja tunnenko tarvitsevani anteeksiantamusta. Nämä kaksihan ovat Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Jeesuksen mukaan Pyhä Henki ”paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio” … ”Hän kirkastaa minut (siis Kristuksen)” (Joh. 16:8). Kun Pyhä Henki edelleen tekee tällaista paljastustyötä sinun sydämessäsi, ei Hän ole sinua jättänyt. Olet edelleen Jumalan työn kohteena, ja sen työn tarkoitus on johdattaa sinut perille asti.


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos