Ylösnousemus vai ylöstempaaminen?

Vuonna 1827 pastori J.N. Darby erosi Irlannin kirkosta. Darby väitti löytäneensä Raamatusta salaisen opin, jonka hän nimesi ylöstempaamiseksi. Tämän harhaisen käsityksen mukaan Kristus kerran tempaa, ruumiillisesti vetää kristityt taivaaseen pelastaen heidät Ilmestyskirjassa kuvatuista vainoista ja kärsimyksistä. Kun ahdistuksen ja kärsimyksen ajat ovat ohi, Kristus palaisi toisen kerran näkyvällä tavalla hakemaan kaikki muut ihmiset viimeistä tuomiota varten.

Darbyn väärä opetus, jonka mukaan ylöstempaaminen säästää kristityt lopun ajan ahdistuksista, on vaikuttanut moniin lahkoihin, mutta myös moniin protestanttisiin kirkkoihin. Väärän toivon saarna johtaa harhaan, koska Ilmestyskirja ei mainitse kertaakaan ylöstempaamista! Todellisuudessa se opettaa, että Jumala varjelee kansaansa vainojen keskellä. Kun Kristus tulee viimeiselle tuomiolle, hän herättää kuolleista sekä uskovat että epäuskoiset samaan aikaan (Ilm. 11:18; 20:11-).

Ylösnousemus Ilmestyskirjassa

Darbyn harhaoppi juontaa Ilmestyskirjan 20. luvun väärinymmärryksestä. Tämä kohta viittaa ensimmäiseen ylösnousemukseen (20:5) ja sitten se kuvaa toista kertaa, jolloin kuolleet herätetään tuomiota varten (20:12-13). Darby tekee tästä väärän johtopäätöksen, kun hän opettaa, että sen vuoksi täytyy olla kaksi ruumiillista ylösnousemusta. Hän tekee klassisen virheen, kun ei tutki ja vertaa, mitä Raamattu toisaalla opettaa ylösnousemuksesta.

Jos Darby olisi tutkinut esimerkiksi Johanneksen evankeliumin viidettä lukua, hän olisi huomannut, että Jeesuskin puhuu kahdesta ylösnousemuksesta: hengellisestä ja ruumiillisesta. Ensiksi Jeesus sanoo: ”Aika tulee ja jo on, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, saavat elää” (Joh: 5.25). Jeesus sanoo ensimmäisen ylösnousemuksen tapahtuvan jo nyt! Koska synti on tuonut mukanaan hengellisen kuoleman, me tarvitsemme uutta elämää jo nyt. Meidän tulee nousta hengellisesti kuolleista! Kun kuulemme ”Jumalan Pojan ääneen” pyhässä kasteessa (Room. 6:4-5; Kol. 2:12) tai evankeliumin saarnassa (Kol. 3:1), me vastaanotamme Kristuksen meille jo nyt lupaaman uuden hengellisen elämän. Tämä on meidän ensimmäinen ylösnousemuksemme. Se on hengellinen ylösnousemus synnin aiheuttamasta kuolemasta

Ruumiin ylösnousemus

Sitten Jeesus kuvaa toista ylösnousemusta: ruumiillista. Tämä ylösnousemus tapahtuu tulevaisuudessa, silloin kun Kristus palaa tuomiopäivänä: ””Sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen” (Joh. 5:28-29). Tällöin Kristus palkitsee uskollisensa ja tuomitsee kaikki pahat (Ilm. 11:18; 20:11-15; Matt. 13:40-43; 49-50; 25:31-34; 1.Tess. 4:14-5:11)

Kun luet Ilmestyskirjan kohtaa (20:5) yhdessä Raamatun toisten ylösnousemusta käsittelevien kohtien kanssa, asiaa tulee selväksi. Darbyn opettaman kahden ruumiillisen ylösnousemuksen sijasta Ilmestyskirja (20:5) opettaa, että Kristus herättää meidät nyt hengellisesti ja kerran on herättävä meidän ruumiimmekin, kun hän saapuu tuomitsemaan meitä viimeisenä päivänä.

Jumalan varma lupaus

Darbyn tarjoaman väärän toivon sijasta luota Jumalan varmaan lupaukseen. Kyllä me joudumme kärsimään ennen Kristuksen paluuta. Itse asiassa 1900-luvulla uskonsa tähden kuolleita kristittyjä oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin historiassa (Ilm. 6:9-11; 20:4). Kuitenkin Jumala varjelee nytkin seurakuntaansa kärsimystenkin keskellä (Ilm. 2:10-11). Vaikka joudut kokemaan monenlaisia kärsimyksiä, niin saat iloita siitä, mitä Jeesus tekee sinulle juuri nyt! Kasteen kautta hän herättää nyt sinut hengellisesti kuolleista (Room. 6:4-5). Sanansa kautta hän nyt sinua ravitsee (Joh. 15:7). Ehtoollisella hän nyt antaa sinulle ruumiinsa ja verensä. Kristus ottaa syntisi pois, varjelee sinua kärsimyksissä ja valmistaa sinua hänen paluuseen kunniassa!


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos