20.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

1. adventtisunnuntai

3.12.2023

Ensimmäisen adventtisunnuntain pääsanoma on lyhyesti sanottuna Jeesuksen tuleminen. Joulua edeltävänä adventtiaikana tämä odotus on saanut joulun odotuksen muodon. Tämä on sinänsä ihan oikein, kun odotamme Herramme ihmiseksisyntymisen juhlaa. Toisaalta joulun odotus voi olla jotain ihan muuta kuin Jeesuksen odottamista. Todennäköistä on, että moni kristittykään ei varsinaisesti uhraa ajatustaan Jeesuksen tulon odottamiselle kuin ajoittain.

Raamatusta voimme helposti lukea, kuinka Herra Jeesus on luvannut tulla toisen eli viimeisen kerran maan päälle. Tuolloin saapuessaan Hän tulee tuomitsemaan kaikki kansat, sekä elävät että kuolleet. Varsinaisesti kristityt odottavat tätä päivää, kun puhutaan Herran tulemisesta. Tuo tuomiopäivä, joka oli viime sunnuntain aiheena, on kristityille vapautuksen päivä, ikuisen ilon alkamisen päivä.

Herra Jeesus tulee kuitenkin luoksemme joka päivä, joka hetki. Miten niin, saatat kysyä. Ensinnäkin Hän tulee sanassaan ja sen saarnassa. Aina kun kuulet Raamattua luettavan, luet itse, kuuntelet Jumalan sanan mukaista saarnaa, rukoilet Raamatun sanoja, laulat tai kuuntelet virsiä ja hengellisiä lauluja jne. Jeesus tulee sanassaan luoksesi. Hän puhuu sinulle. Ja sinä saat puhua Hänelle rukouksessa.

Herra Jeesus tulee myös synneistäpäästön sanoissa. Jokaisen jumalanpalveluksen ripissä Hän itse puhuu sinulle paimenviran kautta: ”Päästän sinut kaikista sinun synneistäsi!” Saat uskoa, että se on varmasti totta. Erityisesti tässä yhteydessä on hyvä korostaa yksityisripin lahjaa, jossa Jumala haluaa vakuuttaa sinua hyvin henkilökohtaisella tavalla syntiesi anteeksiantamuksesta.

Herra on tullut jo kasteessasi sinulle ja sinun elämääsi. Joka päivä saat elää tästä armosta; minut on kastettu, minut on pelastettu! Jeesus tuli luokseni, kun minä en osannut (enkä osaa vieläkään) tulla Hänen luokseen. Jatkuvasti Herra haluaa tulla luoksesi ja muistuttaa sinua tästä lahjasta.

Pyhällä ehtoollisellaan Kristus tulee sinulle ja sinuun. Hän antaa ruumiinsa ja verensä sinulle syötäväksi ja juotavaksi. Pelastus koskee kokoa ihmistä; se ei ole vain sielun pelastusta, vaan myös ruumiin. Saat syödä ja juoda ruumiillisesti Jeesuksen. Samalla kyse on kaikkein hengellisimmästä Jeesuksen tulemisesta omiensa luokse. (Sama ruumiillisuus liittyy myös kasteeseen; koskettaahan vesi ruumistamme.)

Erityisesti päivän Uuden testamentin teksti puhuu Jeesuksen tulemisesta luoksemme. Hän kolkuttaa oveen. Ovi on seurakunnan ovi; ei sinun sydämesi ovi, sillä Jeesuksen lähettämä kirje on seurakunnan paimenelle ja seurakunnalle lähetetty. Seurakunnan paimenen kuuluu avata ovi; sanan ja sakramentin kautta Kristus tulee seurakuntansa keskelle. Hän syö ja juo meidän kanssamme.

Jeesus on tullut luoksemme. Hän tulee tänään luoksemme. Ja Hän tulee vielä kerran kaikkien nähtävällä tavalla. Aamen! Tule, Herra Jeesus!


Kynttilöitä: 6 Liturginen väri: valkoinen maanantaista lauantaihin violetti tai sininen.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Sak. 9:9 Psalmi: Ps. 24:7–10 Hallelujasäe: Ps. 85:8
1. lukukappale: Jes. 49:8–10 2. lukukappale: Ilm. 3:20–22 Evankeliumi: Luuk. 19:28–40


1. lukukappale

Jes. 49:8–10
Näin sanoo Herra: Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut; minä olen valmistanut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, kohottamaan ennalleen maan, jakamaan hävitetyt perintöosat, sanomaan vangituille: ”Käykää ulos!” ja pimeässä oleville: ”Tulkaa esiin!” Teiden varsilta he löytävät laitumen, kaikki kalliokukkulat ovat heillä laidunpaikkoina. Ei heidän tule nälkä eikä jano, ei hietikon helle eikä aurinko satu heihin, sillä heidän armahtajansa johdattaa heitä ja vie heidät vesilähteille.

 

2. lukukappale

Ilm. 3:20–22
Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'”

 

Evankeliumi

Luuk. 19:28–40
Ja tämän sanottuaan hän kulki edellä vaeltaen ylös Jerusalemiin. Ja tapahtui, kun hän tuli lähelle Beetfagea ja Betaniaa, sille vuorelle, jota kutsutaan Öljymäeksi, että hän lähetti kaksi opetuslastaan sanoen: ”Menkää edessä olevaan kylään, niin sinne tullessanne te löydätte sidottuna varsan, jonka selässä ei vielä yksikään ihminen ole istunut; päästäkää se ja tuokaa tänne. Ja jos joku kysyy teiltä: ’Miksi te sen päästätte?’ niin sanokaa näin: ’Herra tarvitsee sitä’.” Ja lähetetyt menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin hän oli heille sanonut. Ja heidän päästäessään varsaa sen omistajat sanoivat heille: ”Miksi te päästätte varsan?” Niin he sanoivat: ”Herra tarvitsee sitä”. Ja he veivät sen Jeesuksen luo ja heittivät vaatteensa varsan selkään ja istuttivat Jeesuksen niiden päälle. Ja hänen kulkiessaan kansa levitti vaatteensa tielle. Ja kun hän jo oli lähellä, laskeutuen Öljymäen rinnettä, rupesi koko opetuslasten joukko iloiten kiittämään Jumalaa suurella äänellä kaikista voimallisista teoista, jotka he olivat nähneet, sanoen: ”Siunattu olkoon hän, joka tulee, Kuningas Herran nimessä; rauha taivaassa ja kunnia korkeuksissa!” Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle: ”Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi”. Mutta hän vastasi ja sanoi: ”Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat”.

 

Rukoukset
1. Herra Jeesus! Herätä voimasi ja tule, että me sinun varjeluksessasi pelastuisimme syntien uhkaavista vaaroista. Kuule meitä sinä, joka elät ja hallitset Isän ja Pyhän Hengen kanssa yhdessä jumaluudessa iankaikkisesta iankaikkiseen.
2. Jeesus Kristus, Herramme ja Vapahtajamme! Niin kuin kerran saavuit aasilla ratsastaen Jerusalemiin, Kuninkaan kaupunkiin, niin tule nytkin armossasi meidän keskellemme. Näytä rakkautesi voima ja vapauta meidät pahan vallasta, sinä, joka yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa olet yksi Jumala ja elät ja hallitset iankaikkisesta iankaikkiseen.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Sak. 9:9
Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem,
 sillä sinun kuninkaasi tulee |sinulle!*
Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla,
 aasin|tamman varsalla.

Psalmi:
Ps. 24:7–10
Nostakaa päänne, te |portit,*
nostakaa päänne, te ikuiset ovet, kunnian kuninkaan |käydä sisälle!

Kuka on se kunnian |kuningas?*
Hän on Herra, väkevä ja voimallinen, Herra, voimal|linen sodassa.

Nostakaa päänne, te |portit,*
nostakaa päänne, te ikuiset ovet, kunnian kuninkaan |käydä sisälle!

Kuka on se kunnian |kuningas?*
Hän on Herra Sebaot, hän on |kunnian kuningas.

Kunnia Isälle ja |Pojalle*
ja |Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina,*
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.

Details

Date:
3.12.2023
Event Categories:
,


Evästeasetukset
Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos