Misericordia Domini – Herran armoa! Tälle latinankieliselle nimelle perustuu hyvän Paimenen sunnuntai. 40 päivää kestävä ajanjakso kirkkovuodessa – pääsiäisen ilosanomasta Jeesuksen taivaaseenastumiseen – avaa kristitylle ylösnousemuksen salaisuuksia ja itse Ylösnousseen merkitystä. Herran armo on ytimessä. Useimmat tämän ajanjakson teksteistä nousevat Johanneksen evankeliumista. Kukapa muu kuin Johannes osaisikaan yhtä hyvin kuvata Jeesuksen toiminnan kirkossaan – elihän Johannes apostoleista kaikkein pisimpään ja myös hänen evankeliuminsa on kaikkein ”tuorein”. Johannes oli saanut nähdä vuosikymmenten ajan, miten hänen Herransa jatkaa kadonneiden etsimistä – samaa mitä tämä Herra oli tehnyt jo julkisen toimintansa aikana. Ja mikään ei ole muuttunut, paitsi se, etteivät Raamatun aikaiset vertauskuvat enää aukene länsimaiselle kristitylle selittämättä. Kuva hyvästä Paimenesta ei välttämättä olekaan kiiltokuviin kirjailtu virheettömän näköinen paimentolaispoika, joka vahvoilla käsivarsillaan kantaa niityllä onnesta hymyilevää eksynyttä ja löydettyä lammasta. Lammas tosin on eksynyt ja löydetty, mutta Jeesuksen opetuslapsilleen ja fariseuksille maalaama kuva hyvästä paimenesta on rajumpi kuin kiiltokuvat. Ensinnäkään työolosuhteet eivät olleet häävit. Aurinko poltti ja kuiva kausi oli pitkä. Toisinaan saattoi työt joutua tekemään sateen piiskaamassa miljöössä. Paimentaminen ei tapahtunut ihanilla vihreillä niityillä, vaan vaikeakulkuisessa maastossa korkeuseroineen ja kivikkoineen. Lisäksi ympäristössä piileskeli villipetoja Daavidin mainitsemista leijonista ja karhuista aina Jeesuksen mainitsemiin susiin ja varkaisiin. Työtä ei myöskään helpottanut ne lampaat, jotka joskus itsepäisinä tajuavat tarvitsevansa paimenta vasta silloin, kun jalka on jo muljahtanut paikaltaan, eikä eteenpäin pääse. Näin hyvän paimenen tulee vaarantaa oma henkensä, käyttämällä ääntään löytääkseen yhdenkin kadonneen lampaansa. Näin lampaat tunnistavat oman paimenensa äänen ja vastaavat siihen – kuten seurakunta messussa kuulee Kristuksen äänen ja vastaa siihen. Kristitylle ääni on Jumalan Sana, joka johdattaa hyvän Paimenen luokse. Jeesus myös varoittaa vääristä paimenista, joilla tarkoitetaan fariseuksia. Siinä missä fariseukset olivat antaneet lampailleen, eli israelilaisille vain hengellistä orjuutta säädöksineen ja vaatimuksineen – tuli Jeesus hyvänä Paimenena antamaan lampailleen, eli israelilaisille ja kaikille kansoille hengellistä vapautta itsensä kautta, sillä Hän on ovi Jumalan yhteyteen. Ja ainoastaan tuon oven kautta olisi mahdollista kulkea todelliseen elämään. Onhan itsestään selvää, että jos lammastarhaan haluaa päästä ja sinne yrittää läpi kiviaidan, ei voi välttyä omakohtaisilta ponnisteluilta ja lopulta vaikka sisään pääsisikin, ei hyvä Paimen tätä omin voimin sisälle ponnistellutta lammasta omakseen edes tuntisi. Siksipä lampaat tuntevatkin oman paimenensa äänen ja käyvät sisään ovesta. Sanotaanhan Tunnustuskirjoissakin, että seitsenvuotias lapsikin tietää, mitä kirkko on: sen muodostavat pyhät uskovaiset ja ”ne karitsat, jotka kuulevat paimenensa äänen”. Ja hyvä Paimen armossaan toimii lampaille ovena iankaikkiseen elämään, eikä muuta pelastustietä ole. Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: valkoinen.3. vuosikerta 1. lukukappale 2. lukukappale Evankeliumi Rukoukset 2. Herra Jeesus Kristus, hyvä paimen! Me kiitämme sinua siitä, että tunnet lampaasi, kutsut heitä nimeltä ja johdat heitä Jumalan sanan vihreille niityille ja virvoittaville vesilähteille. Suo meidän aina muistaa, ettei kukaan pääse Isän luo muuten kuin sinun kauttasi. Anna meille armosi, että kuuntelisimme sinun ääntäsi ja seuraisimme askeleitasi. Auta meitä koko sydämellämme pysymään sinussa ja vahvistumaan armossa, että me kerran sinun, ylipaimenemme, ilmestyessä saisimme kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. Pyydämme tätä, Herra Jeesus, sinun nimessäsi. Päivän psalmi Antifoni: Psalmi: Herra on minun paime|neni, * Viheriäisille niityille hän vie minut |lepäämään; * Hän virvoittaa minun |sieluni. * Vaikka minä vaeltaisin pimeässä |laaksossa, * sillä sinä olet minun |kanssani; * Sinä valmistat minulle |pöydän * Sinä voitelet minun pääni |öljyllä; * Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elin|aikani; * Kunnia Isälle ja |Pojalle * niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *2. sunnuntai pääsiäisestä, Misericordia Domini
14.4
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 33:5–6 Psalmi: Ps. 23 Hallelujasäe: Joh. 10:14
1. lukukappale: Miika 7:14–20 2. lukukappale: Hepr. 13:20–21 Evankeliumi: Joh. 10:1–10
Miika 7:14–20
Kaitse kansaasi sauvallasi, perintölaumaasi, joka erillänsä asuu metsässä, keskellä Karmelia. Käykööt he laitumella Baasanissa ja Gileadissa niinkuin ikiaikoina ennen.
”Niinkuin sinun lähtösi päivinä Egyptin maasta minä annan hänen nähdä ihmeitä”. Sen näkevät pakanakansat ja saavat häpeän kaikesta väkevyydestänsä. He panevat käden suullensa, heidän korvansa menevät umpeen. He nuolevat tomua kuin käärme, kuin maan matelijat. Vavisten he tulevat varustuksistansa, lähestyvät väristen Herraa, meidän Jumalaamme; he pelkäävät sinua.
Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen. Sinä osoitat Jaakobille uskollisuutta, Aabrahamille armoa, niinkuin olet vannonut meidän isillemme muinaisista päivistä asti.
Hepr. 13:20–21
Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
Joh. 10:1–10
Jeesus sanoi:
”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.”
Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
Niin Jeesus vielä sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
1. Jumala, joka Poikasi kautta lunastit langenneen maailman! Anna meidän tulla osallisiksi tästä lunastuksesta ja anna kaikille uskovillesi ikuinen ilo taivaissa. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Ps. 33:5–6
Maa on täynnänsä Herran |armoa. *
Herran sanalla ovat |taivaat tehdyt.
Ps. 23
ei minulta |mitään puutu.
virvoittavien vetten tykö hän |minut johdattaa.
Hän ohjaa minut oikealle tielle |nimensä tähden.
en minä pelkäisi |mitään pahaa,
sinun vitsasi ja sauvasi minua |lohduttavat.
minun vihollisteni |silmien eteen.
minun maljani on ylitse|vuotavainen.
ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni |loppuun asti.
ja |Pyhälle Hengelle,
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.