Joka sunnuntai me tunnustamme, että on olemassa yksi Jumala, ja me tunnustamme myös, että tuo yksi Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Toisin sanoen, me uskomme, opetamme ja tunnustamme Kolmiyhteisen Jumalan, joka on kolme persoonaa yhdessä jumalallisessa olemuksessa. Syystäkin on tätä kolminaisuusoppia kutsuttu yhdeksi kristinuskon suurimmista mysteereistä. Me emme voi ymmärtää, miten ”Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.” (Athanasioksen tunnustus). Vaikka Pyhä Kolminaisuus ei avaudu ymmärryksellemme, se on silti luovuttamaton osa kristillistä uskoa ja Raamatun ilmoitusta. Sen ytimessä on kysymys: millainen on se Raamatun ilmoittama Jumala, joka on meidät pelastanut? Hän on Isä, joka on meidät luonut ja lähettänyt meille Poikansa pelastajaksemme. Hän on Poika, joka on sovittanut meidät Jumalan kanssa ja lunastanut meidät vapaiksi synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta. Hän on Pyhä Henki, joka on uudestisynnyttänyt meidät, ja joka kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksessa Kristuksessa varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Mikäli kieltäisimme Pyhän Kolminaisuuden ja koko kolminaisuusopin, tulisimme samalla kieltäneeksi Raamatun ilmoittaman Jumalan ja Hänen pelastustekonsa. Vaikka sanaa kolminaisuus ei löydy Raamatusta, monissa raamatunkohdissa on selviä viitteitä Jumalan kolmiyhteyteen. Pyhän Kolminaisuuden päivän Vanhan testamentin lukukappaleessa Jumala kutsuu profeetta Jesajan. Jesaja näkee Jumalan istuvan valtaistuimellaan kerubien ja serafien ympäröimänä, ja Hänelle lauletaan ”pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot.” (Jes. 6:3) Tämä on kolminkertainen pyhä-huuto Pyhälle Kolminaisuudelle. Samoin, kun Jumala on antanut Jesajalle tämän synnit anteeksi, Hän kyselee: ”Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?” (Jes. 6:8) Päivän evankeliumissa Jeesus opettaa fariseus Nikodeemusta, kuinka Jumalan valtakuntaan päästään pyhän kasteen – vedestä ja Hengestä syntymisen – kautta. Samoin Jeesus opettaa, kuinka Hän itse on tullut alas taivaasta, jotta hänet ristillä ylennettäisiin ja että Häneen uskomalla omistettaisiin iankaikkinen elämä. Näin tämäkin raamatunkohta julistaa meille kolmiyhteisen Jumalan pelastustekoja: Isä on lähettänyt Poikansa taivaasta, jotta tämä sovittaisi syntimme ristillä, ja Pyhä Henki on puolestaan kasteen kautta synnyttänyt meidät uudesti antamalla meille uskon Jeesukseen, jotta me omistaisimme syntiemme anteeksiannon ja saisimme iankaikkisen elämän. Kolminaisuus korkea, Kynttilöitä: 6 Liturginen väri: valkoinen.1. vuosikerta 1. lukukappale Jes. 6: 1–8 (9–10) Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin. Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he lensivät. Ja he huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: ”Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot; kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa”. Ja kynnysten perustukset vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täyttyi savulla. Niin minä sanoin: ”Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin.” Silloin lensi minun luokseni yksi serafeista, kädessään hehkuva kivi, jonka hän oli pihdeillä ottanut alttarilta, ja kosketti sillä minun suutani sanoen: ”Katso, tämä on koskettanut sinun huuliasi; niin on sinun velkasi poistettu ja syntisi sovitettu”. Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: ”Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?” Minä sanoin: ”Katso, tässä minä olen, lähetä minut”. (Niin hän sanoi: ”Mene ja sano tälle kansalle: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö’. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi.”) 2. lukukappale Room. 11: 33–36 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen. Evankeliumi Joh. 3:1–15 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: ”Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa.” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”. Nikodeemus sanoi hänelle: ”Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.” Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: ”Kuinka tämä voi tapahtua?” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä! Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. Rukoukset 2. Pyhä Kolmiyhteinen Jumala! Sinä olet luonut meidät, lunastanut meidät ja johdattanut meidät oikeaan uskoon. Yhä vieläkin sinä pyhität meitä ja kasvatat meitä uskossa. Me pyydämme sinua: valaise meitä, jotta yhä syvemmin käsittäisimme kaikkein pyhimmän Kolminaisuutesi salaisuuden ja säilyttäisimme oikean kristillisen uskon, kunnes saamme kirkkaudessa katsella sinua kasvoista kasvoihin. Tätä pyydämme Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen nimessä, hänen, joka on yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa yksi ainoa Jumala, ikuisesti ylistetty ja kiitetty. Päivän psalmi Antifoni TAI Psalmi: Käykäämme kiittäen hänen kasvojensa |eteen, * Sillä Herra on suuri Jumala, suuri kuningas yli kaikkien juma|lien. * Hänen on meri, sillä hän on sen |tehnyt, * Tulkaa, kumartukaamme ja polvistu|kaamme, * Sillä hän on meidän Jumalamme, ja me olemme kansa, jota hän |paimentaa, * Kunnia Isälle ja |Pojalle * niin kuin oli alussa, nyt on ja |aina, *Pyhän Kolminaisuuden päivä
15.6.2025
Isä, Poika, Henki Pyhä,
olet yksi Jumala,
salaisuus niin suuri, syvä.
Kumarramme palvoen
ihmettä nyt ihmeiden.
(Luterilaisia virsiä, 846:11)
Päivän psalmi Antifoni: Missale Aboense tai Ef. 1:3 Psalmi: Ps. 95:1–2 6–7 Hallelujasäe: Kolmen miehen kiitosvirsi Dan. 3:52 (apokr.)
1. lukukappale: Jes. 6:1–8 (9–10) 2. lukukappale: Room. 11:33–36 Evankeliumi: Joh. 3:1–15
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, joka olet ilmoittanut meille oikean uskon, niin että voimme tunnustaa sinun olevan kolmiyhteinen ja silti yksi ainoa Jumala! Me rukoilemme sinua: varjele meitä tämän uskon kautta kaikesta, mikä voisi olla meille vahingoksi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Missale Aboense ( VK783)
Ylistetty olkoon Pyhä Kolminaisuus, yksi ja jakamaton |Jumala. *
Hän on meille hyvä ja |armollinen.
Ef. 1:3
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja |Isä, *
joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella |Kristuksessa.
Ps. 95: 1–7
Tulkaa, kohottakaamme ilohuuto |Herralle, *
riemuhuuto pelastuksemme |kalliolle.
veisatkaamme hänelle |riemuvirsiä.
Maan syvyydet ovat hänen kädessänsä, ja hänen ovat |vuorten kukkulat.
ja kuiva maa, jonka hänen kätensä ovat |valmistaneet.
polvillemme langetkaamme Herran, meidän |Luojamme, eteen.
lauma, jota hänen |kätensä kaitsee.
ja |Pyhälle Hengelle,
iankaikkisesta ian|kaikkiseen. Aamen.