Pyhiä juutalaisia kirjoituksia

25.2.2019 • Lukukammiosta / Teologia

Pyhiä juutalaisia kirjoituksia. Valikoituja tekstejä Talmudista. Toimittaneet ja suomentaneet Riikka Tuori ja Tapani Harviainen. Gaudeamus. Tallinna 2018.

Suomessa on ollut saatavana varsin paljon tietoa juutalaisista ja heidän uskostaan. Alkuperäisiä juutalaisia kirjoituksia ei Raamatun tekstien lisäksi ole kuitenkaan ollut juurikaan tarjolla suomeksi. Nyt tähän puutteeseen on tullut korjaus.

Helsingin yliopiston seemiläisten kielten ja kulttuurien professorina vuosina 1985-2009 toiminut Tapani Harviainen ja Helsingin yliopiston Lähi-idän tutkimuksen yliopistolehtori Riikka Tuori ovat tehneet kulttuuriteon kääntämällä mittavan valikoiman Talmudin tekstejä suomeksi.

Käännöstyö liittyy radiossa marraskuussa 2018 alkaneeseen juutalaisten kirjoitusten luentaan ja selittämiseen. Ohjelmasarjaan tulee valmistuessaan noin 60 osaa, joissa tooran eli Mooseksen kirjojen lisäksi luetaan otteita Talmudista. Tekstejä ovat radiossa selittämässä ja niistä keskustelemassa Harviaisen ja Tuorin lisäksi Suomen ylirabbiini Simon Livson. 

Pyhiä juutalaisia kirjoituksia -kirjan alussa on hyvä johdanto juutalaisuuteen sekä rabbiiniseen kirjallisuuteen (noin 40 sivua). Siinä kerrotaan mm., että Talmud käsittää noin 6000 sivua, ja on juutalaisten mukaan ”meri”, jossa pitää opetella ”uimaan”. Yksi ihmiselämä ei riitä hallitsemaan koko tuota tekstimäärää.

Juutalaisen ajattelun mukaan on olemassa sekä kirjallinen Toora (Mooseksen kirjat) että suullinen Toora. Alkuun ei suullista tooraa haluttu lainkaan merkitä muistiin. Jerusalemin temppelin tuhoaminen vuonna 70 jKr. loi kuitenkin suuren tarpeen tallentaa muistiin isien opetukset. Vaikka Talmud on koottu pääosin 300-500 -luvuilla Israelissa ja Babyloniassa, sisältää se myös suullista perimätietoa ajanlaskun alkua edeltäneeltä ajalta.

Talmud koostuu satojen juutalaisten rabbien ja opettajien ajatuksista ja puheista. Joskus heidän käsityksensä asioista ovat ristiriidassa keskenään, mutta niitä ei kuitenkaan pyritä saattamaan sopusointuun tai valitsemaan niistä oikeaa. Kuulijalle jää näin tavallaan vastuu muodostaa oma kantansa asioista. Tämä on juutalaisen keskustelukulttuurin perusta. Tästä maaperästä ovat myös nousseet ihmiskunnan suuret juutalaiset ajattelijat ja tiedemiehet (Albert Einstein, Karl Marx, Sigmund Freud ym.). He ovat Talmudin oppilaita!

Talmudissa tulee vastaan myös tuttuja nimiä, kuten rabbi Gamaliel eli sama Gamaliel, jonka jalkojen juuressa Paavali sai oppinsa. Talmudissa puhutaan myös esim. kolmannesta taivaasta (tai ryhmästä), josta Paavalikin puhuu.

Kirjassa on hienoja, ajattomia viisauksia, kuten ”Muista, mistä olet tullut: haisevasta limasta. Minne menet: matojen ja toukkien luo. Kenen edessä sinun kerran on tehtävä tili: Kuninkaan, kuninkaitten Kuninkaan edessä, Pyhä – olkoon hän kiitetty” (s 65).

Talmudista löytyy myös se Kultainen sääntö, jota Jeesus opetti: ”Älä tee lähimmäisellesi sitä, mikä on sinulle vastenmielistä. Siinä on koko Toora. Kaikki muu on kommentaaria. Mene ja opiskele!”. Tämä esitetään noin vuonna 10 jKr. kuolleen rabbi Hillelin lausumaksi (s. 175).

Mielenkiintoisia ovat myös ohjeet juutalaista käännynnäiskastetta varten. Kääntyvät miehet ympärileikataan, ja toipumisen jälkeen hänet upotetaan veteen. Upottamisen jälkeen ja noustuaan vedestä hän on ”läpikotaisin kuin syntyperäinen juutalainen”. Naiset sen sijaan kastetaan veteen vain kaulaan asti (s. 171-172).

Itselleni Talmudin lukeminen vahvisti kuvaa juutalaisesta tiukkana lakiuskontoja. Määräykset ovat todella välillä hiuksenhienoja ja mielikuvituksellisia. Niiden noudattamisella myös oikeasti ajatellaan olevan pelastava merkitys. Elämän lopulla ihmisen teot punnitaan. Jos hyviä tekoja on enemmän kuin pahoja, ihminen pääsee ”tulevaan maailmaan”. Jos sen sijaan pahoja tekoja on enemmän, hän joutuu vuoden ajaksi gehennaan, kunnes hänkin pääsee tulevaan maailmaan. Juutalaisuuteen kuuluu siis eräänlainen ajatus ”kiirastulesta” ja kaikkien pelastumisesta (s. 290-297).

Toisaalta Talmud yllätti elämänmyönteisyydellään ja sallivuudellaan. Elämä ei välttämättä olekaan juutalaiselle kurjaa ja ankaraa lain noudattamista. Laki myös mahdollistaa vapauksia ja luo turvallisen iloitsemisen alueen. Välillä tekstit tuntuvat hassuttelulta ja vilpittömältä lystin pitämiseltä. Mukana on myös veijaritarinoita vaikkapa Honi Kehänpiirtäjästä.

Parasta antia kokoelmassa ovat esim. rabbien opetukset ylösnousemuksesta. He koettavat kaikin tavoin osoittaa Tooran perusteella, ettei ihmisen elämä pääty kuolemaan vaan että Raamattu opettaa iankaikkista elämää. Samaa kamppailuahan Jeesus ja Paavali kävi aikanaan saddukeuksia vastaan. Talmudin mukaan ”ne, jotka väittävät, että kuolleiden ylösnousemus ei pohjaudu Tooraan tai että Toora ei ole taivaallista alkuperää”, ”jäävät osattomiksi tulevasta maailmasta” (s. 300). Samoinhan Paavali opettaa, että ”jos … sydämessäsi uskot, että Jumalan on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva” (Room. 10:9). Koko tuossa Paavalin opetusjaksossa ottaa Kristus Tooran paikan.

Mielenkiintoista on myös Talmudin pohdinta siitä, milloin Messias tulee. Raamatussa kun yhtäältä sanotaan, että ”taivaan pilvien keskellä tuli eräs, Ihmisen Pojan kaltainen” (Dan. 7:13), ja toisaalta sanotaan ”Hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla” (Sak. 9:9). Rabbit opettavat, että ”jos he ovat arvollisia Messiaan saapumiselle, hän tulee taivaan pilvien keskellä, jos he eivät ole arvollisia, hän ratsastaa aasilla!” (s. 319).

Pyhiä juutalaisia kirjoituksia avartaa hyvällä tavalla näkökulmaa Raamattuun. Se osoittaa, mihin suuntaan uskonto kehittyi sen jälkeen, kun juutalaisten pääosa torjui Jeesuksen messiaanisuuden. Näin ymmärrämme paremmin ”erossa olevia veljiämme”, juutalaisia. Samalla se tarjoaa myös oivallisia apukeinoja ymmärtää paremmin Raamatun ilmoitusta.

Ovathan Vanhan testamentin kirjat Talmudinkin mukaan kirjoitettu Pyhän Hengen inspiroimana (vaikka suomennoksessa nimi kirjoitetaankin pienillä alkukirjaimilla).

Kirja palkitsee ylenpalttisesti lukemisen vaivan!


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos