Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

1. adventtisunnuntai

2.12

Sana adventti merkitsee ”saapumista” tai ”lähestymistä” (lat. adventus). Adventin aika alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Suomessa adventtiaika on jo pitkään mielletty joulun lähestymisen ja sen odottamisen ajaksi. Tosiasiassa adventti merkitsee Kristuksen saapumista ja lähestymistä. Kristuksen kirkko odottaa hänen saapumistaan eli takaisin tulemistaan.

Ensimmäisen adventtisununtain aiheena on Jeesuksen saapuminen Jerusalemiin aasin varsalla ratsastaen. Hän lähestyi omaa kaupunkiaan ja kansaansa, saapui sen keskelle riemuhuuotojen kaikuessa. Adventin aika on ns. pienen paaston aikaa. Seurakunta hiljentyy muistamaan, että Jeesus tulee kerran takaisin kunniassa. Jerusalemiin ratsastaessaan hän tuli nöyränä ja hiljaisena; kukaan ihminen ei uskonut ja ymmärtänyt kuka hän todellisuudessa oli. Viimeisen kerran maan päälle saapusessaan Kristus tulee kaikessa loistossaan ja kunniassaan, eikä kenellekään ole epäselvää kuka hän on. Usko, tai epäusko, vaihtuu Jumalan todellisuuden näkemiseksi. Näin kirkkovuoden viimeinen (tuomiosunnuntai) ja ensimmäinen sunnuntai (1. adventtisunnuntai) liittyvät kiinteästi toinen toisiinsa. Myös palmusunnuntain teemat ovat hyvin vahvasti läsnä ensimmäisenä adventtisunnuntaina.

Vanhan Testamentin profeetat oli jo satoja vuosia aiemmin puhuneet Jumalan palaamisesta kansansa keskelle (mm. Jes. 49:8–10; 52:7–10; 62:10–12; Sak. 9:9–10). Hän saapuikin Pojassaan, Kristuksessa Jeesuksessa. Päivän evankeliumissa (Mark. 11:1–10) Jeesus toteuttaa näitä profetioita lähestyessään Jerusalemia ja saapuessaan sinne. Hän ratsasti sinne kuin kuningas. Miksi? Hän ei mennyt kuninkaan tai maaherran palatsiin, ei ajanut roomalaisia pois pyhältä maalta eikä muutenkaan tehnyt sitä, mitä monet häneltä odottivat. Hän oli hiljainen ja nöyrä, ei voimakkaan ja suuren vallan omaavan näköinen. Häntä ei otettukaan vastaan (Joh. 1:10–11). Sen sijaan hän saapui Jerusalemiin kuollakseen häpeällisesti ristillä. Risti oli hänen kuninkaallinen valtaistuimensa. Kirkkoisiltä onkin lausuma, joka kertoo oleellisen: ”Puun päältä Jumala hallitsee.” Juuri kuollessaan ja ylösnoustessaan haudasta Jeesus osoitti olevansa maailman Kuningas, joka taistelee omiensa puolesta. Tämä kaikki tapahtui kuitenkin ihmisiltä salatulla tavalla.

Salatulla tavalla Jeesus tulee nytkin luoksemme seurakuntansa keskellä. Sanan saarnassa hän itse puhuu meille, vaikka pastori joka puhuu on tavallinen mies. Jeesus tulee kasteessa ihmisen luokse ja lahjoittaa kaikki ”taivaan tavarat”. Ehtoollispöytä on kuin aasi, jonka päältä Jeesus saapuu luoksemme siunatussa leivässä ja viinissä. Tällä salatulla, uskon varaisella tavalla hän lähestyy meitä aina siihen saakka, kunnes saapuu kunniassaan ja kirkkaudessaan. Jotta osaisimme odottaa häntä oikein ja uskoisimme häneen, saamme pysyä hänen salatulla tavalla tulemisessaan ja ottaa hänet nyt vastaan, jotta olisimme valmiita hänen tullessaan kaikille nähtävällä tavalla.


Kynttilöitä: 6 Liturginen väri: valkoinen maanantaista lauantaihin violetti tai sininen.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Sak. 9:9 Psalmi: Ps. 24:7–10 Hallelujasäe: Ps. 85:8
1. lukukappale: Jes. 62:10–12 2. lukukappale: Room. 13:11–14 Evankeliumi: Matt. 21:1–9 – 1. adventtisunnuntain jälkeinen viikko


 

1. lukukappale

Jes. 62:10–12

Käykää, käykää ulos porteista, tasoittakaa kansalle tie, tehkää, tehkää valtatie, raivatkaa kivet pois, kohottakaa lippu kansoille. Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä. Ja heitä kutsutaan ”pyhäksi kansaksi”, ”Herran lunastetuiksi”; ja sinua kutsutaan ”halutuksi”, ”kaupungiksi, joka ei ole hyljätty”.

2. lukukappale

Room. 13:11–14

Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme. Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin. Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Evankeliumi

Matt. 21:1–9

Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta ja sanoi heille: ”Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle. Ja jos joku teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: ’Herra tarvitsee niitä’; ja kohta hän lähettää ne.” Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: ”Sanokaa tytär Siionille: ’Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla’.” Niin opetuslapset menivät ja tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja toivat aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle. Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset karsivat oksia puista ja hajottivat tielle. Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: ”Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!”

Rukoukset

1. Herätä, Herra Jeesus, voimasi ja tule, että me sinun varjeluksessasi pelastuisimme syntien uhkaavista vaaroista! Sinä, joka elät ja hallitset Isän Jumalan ja Pyhän Hengen kanssa yhdessä jumaluudessa iankaikkisesta iankaikkiseen! Amen

2. Jeesus Kristus, Herramme ja Vapahtajamme: niin kuin kerran saavuit aasilla ratsastaen Jerusalemiin, Kuninkaan kaupunkiin, tule nytkin armossasi meidän keskellemme. Näytä rakkautesi voima ja vapauta meidät pahan vallasta, sinä, joka yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa olet yksi Jumala ja elät ja hallitset iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

 

Päivän psalmi

Antifoni:

Sak. 9:9

Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem,
sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! *
Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla,
aasintamman varsalla.

Psalmi:

Ps. 24:7–10

Nostakaa päänne, te portit, *
nostakaa päänne, te ikuiset ovet, kunnian kuninkaan käydä sisälle!

Kuka on se kunnian kuningas? *
Hän on Herra, väkevä ja voimallinen, Herra, voimallinen sodassa.

Nostakaa päänne, te portit, *
nostakaa päänne, te ikuiset ovet, kunnian kuninkaan käydä sisälle!

Kuka on se kunnian kuningas? *

Hän on Herra Sebaot, hän on kunnian kuningas.

Kunnia Isälle ja Pojalle *
ja Pyhälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Antifoni toistetaan.

Hallelujasäe

Ps. 85:8

Herra, suo meidän nähdä sinun armosi, *
anna apusi meille.

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä:
2.12
Tapahtumaluokka:


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos