29.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

20. sunnuntai helluntaista

6.10

 

Ihmiskunnan muisti on lyhyt, yleensä korkeintaan yhden sukupolven mittainen. Usein paikkansa pitää sanonta: aika kultaa muistot. Tämä seikka näkyy joskus ihmetyttävällä tavalla lukiessa Israelin kansan vaiheista erämaavaelluksella ja sen jälkeen. Kerta toisensa jälkeen Israelin kansa unohti Jumalan hyvyyden ja huolenpidon ja kääntyi epäjumalanpalvelukseen ja nurinaan Jumalaa kohtaan.

Kukaan ihminen ei ole lopulta kovin erilainen, kuin nuo israelilaiset erämaassa. Unohdamme Jumalan hyvyyden ja huolenpidon elämässämme, unohdamme jopa sen, että hän on meidät luonut ja antanut kaiken hyvän elämässämme.

Päivän Vanhan testamentin lukukappaleessa kansa jälleen nurisi ja kaipasi ennemmin takaisin Egyptin orjuuteen, jonka kauheudet aika kenties oli heiltä jo kullannut. Erämaassa Jumala lähetti käärmeitä rangaistukseksi israelilaisten leiriin. Kuitenkaan hän ei jättänyt nurisevaa ja syntiä tekevää kansaa rangaistuksen kouriin, vaan vaskikäärmeeseen katsomalla käärmeen myrkyttämä parani. Samoin ei meitä synnintekijöitä, jotka itse olemme Jumalan kieltäneet ja suhteemme synnillä rikkoneet, ole jätetty kuoleman omiksi, vaan ristille korotettu Kristus tuo pelastuksen. Kasteessa synnin myrkky on sinusta pesty pois sekä katse kiinnitettynä ristille korotettuun ja puolestasi kuolleeseen kuoleman voittajaan sinulla on pääsy iankaikkiseen elämään. 


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 102:13 Psalmi: Ps. 78:1–8 Hallelujasäe: Ps. 118:16
1. lukukappale: 4. Moos. 21:4–9 2. lukukappale: Kol. 1:19–23 Evankeliumi: Joh. 7:40–52


1. lukukappale

4. Moos. 21:4–9

Senjälkeen he lähtivät liikkeelle Hoorin vuorelta Kaislameren tietä kiertääksensä Edomin maan. Mutta matkalla kansa kävi kärsimättömäksi. Ja kansa puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: “Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan.”

Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli. Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: “Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme.” Ja Mooses rukoili kansan puolesta. Silloin Herra sanoi Moosekselle: “Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon”. Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.

 

2. lukukappale

Kol. 1:19–23

Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.

 

Evankeliumi

Joh. 7:40–52

Niin muutamat kansasta, kuultuaan nämä sanat, sanoivat: “Tämä on totisesti se profeetta”. Toiset sanoivat: “Tämä on Kristus”. Mutta toiset sanoivat: “Ei suinkaan Kristus tule Galileasta? Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Beetlehemin kaupungista, jossa Daavid oli?” Niin syntyi kansassa eripuraisuutta hänen tähtensä. Ja muutamat heistä tahtoivat ottaa hänet kiinni. Mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi.

Niin palvelijat palasivat ylipappien ja fariseusten luo, ja nämä sanoivat heille: “Miksi ette tuoneet häntä tänne?” Palvelijat vastasivat: “Ei ole koskaan ihminen puhunut niin, kuin se mies puhuu”. Niin fariseukset vastasivat heille: “Oletteko tekin eksytetyt? Onko kukaan hallitusmiehistä uskonut häneen tai kukaan fariseuksista? Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu.” Niin Nikodeemus, joka ennen oli käynyt Jeesuksen luona ja joka oli yksi heistä, sanoi heille: “Tuomitseeko lakimme ketään, ennenkuin häntä on kuulusteltu ja saatu tietää, mitä hän on tehnyt?” He vastasivat ja sanoivat hänelle: “Oletko sinäkin Galileasta? Tutki ja näe, ettei Galileasta nouse profeettaa.”

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Kuule laupiaasti rukouksemme. Anna myös armollisesti meille, joille sinä annat mielen ja halun rukoilla, kaikki, mitä me sinulta pyydämme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta.

2. Kaikkivaltias Jumala! Me kiitämme sinua siitä, että tahdot auttaa kurjia ja kuulla heidän rukouksensa. Katso armollisesti meidänkin puoleemme ja auta meitä hädässämme ja kurjuudessamme. Anna meille armosi, niin että kiittäisimme sinua nöyrästi siitä, mitä meille annat ja mitä meiltä otat, ja ylistäisimme aina sinun pyhää nimeäsi. Opeta meitä käyttämään lahjasi oikein, sinun kunniaksesi, ja vaeltamaan aina vakaasti sinua peläten. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 102:13
Sinä, Herra, hallitset ian|kaikkisesti, *
sinun muistosi pysyy pol|vesta polveen.

Psalmi:
Ps. 78:1–8
Kuuntele, kansani, minun |opetustani, *
kallistakaa korvanne minun |suuni sanoille.

Minä avaan |suuni mietelmiin, *
tuon ilmi muinaisaikojen |arvoituksia.

Mitä olemme kuulleet, minkä olemme |saaneet tietää *
ja mitä isämme ovat |meille kertoneet,

sitä me emme heidän lapsil|tansa salaa, *
vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka |hän on tehnyt.

Hän asetti todis|tuksen Jaakobiin,*
hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme julistaa ne |lapsillensa,

että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat tietää vastedes |syntyvät lapset, *
ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä |lapsillensa.

Niin nämä panisivat uskal|luksensa Jumalaan *
eivätkä unhottaisi Jumalan tekoja, vaan ottaisivat hänen käskyis|tänsä vaarin.

Ja niin ei heistä tulisi, niinkuin heidän isistänsä, kapinoitseva ja niskoit|televa polvi, *
sukupolvi, jonka sydän ei pysynyt lujana ja jonka henki ei pysynyt uskollisena |Jumalalle.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
6.10
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos