Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Palmusunnuntai

5.4

Evankeliumikatkelmassa Jeesus on tullut viimeisen kerran pääsiäisjuhlille, joihin hän oli tullut lapsesta saakka joka vuosi (Luuk. 2:41). Juutalainen pääsiäisjuhla on seitsenpäiväinen happamattoman leivän juhla, jolloin Jerusalemin väkiluku moninkertaistuu, temppelille tullaan rukoilemaan ja uhraamaan eläinuhreja. Juhlan lopuksi, varsinaisena pääsiäispäivänä, uhrataan pääsiäislampaat ja nautitaan juhla-ateria Egyptin orjuudesta ja pakkotyöstä vapautumisen kunniaksi.

Jeesus on tullut Betaniaan, koska ”ylipapit ja fariseukset olivat antaneet käskyjä, että jos joku tietäisi missä hän oli, hänen oli annettava se ilmi, jotta he ottaisivat hänet kiinni” (Joh. 11:57). Betania, joka oli Lasaruksen, Martan ja Marian koti, on kylä Öljymäen rinteellä, jerikontien varrella, ”viidentoista stadionmitan” eli noin kolmen kilometrin päässä Jerusalemista (Joh. 11:18). Betania voidaan kääntää joko nimellä taatelikylä tai surun talo.

Nardus tarkoittaa Intiasta saatavan, hyväntuoksuisen kasvin nuppua ja tässä tapauksessa tuoksuöljyä, jota siitä on valmistettu. Naula nardusta (λίτρα, n. 350 grammaa) oli 300 denaarian arvoinen, mikä vastaa pyöreästi työmiehen vuosiansioita. Jalat ovat Lähi-Idän kulttuureissa saastaiset ja kavahdettavat, sillä kadut olivat tuolloin törkyiset. Suomalainen ymmärtää tämän, jos hänen pitäisi mökillä tyhjentää puuseetä tai kompostia sandaalit jalassa. Kukaan ei ymmärrettävästi halua sen jälkeen koskea hänen jalkoihinsa.

Maria on näin ollen valmis häpeästä välittämättä tuhlaamaan kalleimman aarteensa Jeesuksen kuninkaalliseen voitelemiseen (χριστός = kuninkaaksi voideltu, vrt. 1. Sam. 16:13). Vanhan testamentin esiymmärryksen pohjalta tämä tarkoittaa Jeesuksen tunnustamista kuninkaaksi, profeetaksi ja ylipapiksi. Tämä oli Marian uskontunnustus. Jeesus sanoi kuitenkin tämän tapahtuneen omaa lähestyvää hautaamistaan varten, sillä myös ruumiit käsiteltiin hyväntuoksuisilla aineilla. Jeesuksen varsinainen virkaanvihkiminen tapahtuikin jo julkisen toiminnan alussa Jordanilla, kun Johannes kastoi hänet (Luuk. 3:22).

Yksi syy, miksi Juudas, tai voisi olla syytä sanoa Juuda, päätyi kavaltamaan Jeesuksen, oli rahanahneus ja mammonanpalvonta. Hän tahtoi palvella kahta herraa. Lopulta Jeesukseen pettyneenä hän tarttui ylipappien ja fariseusten tarjoukseen ilmiantaa Jeesus. Mammona on maailman yleisin epäjumala, eikä vähiten Suomen kaltaisissa maallistuneissa hyvinvointivaltioissa.

Katkelman evankeliumi on siinä, että niin kuin Jeesuksella oli valta herättää Lasarus ajalliseen elämään, niin hänellä on valta herättää meidät myös ikuisen elämän ylösnousemukseen. Jeesus on vuodattanut oman kuninkaallisen, kallisarvoisen tuoksuöljynsä meihin kristittyihin, voideltuihin, kun hän on kasteessa vihkinyt meidät Pyhällä Hengellä kuninkaalliseksi kansakseen ja uhripapistokseen (1. Piet. 2:9). Hän ei ollut ahne varas, vaan tuli pitämään huolta meistä hengellisesti rutiköyhistä, antoi kaikki omistamansa taivaalliset aarteet meille ja tuli pääsiäiskaritsaksi meidän vapauttamiseksemme. Hän kuoli ja hänet haudattiin todellisesti, ja niin hän kykenee avaamaan meidän hautamme ja herättämään meidät kerran eloon todellisesti.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 22:20 Psalmi: Ps. 22:2–6 tai Antifoni: Ps. 118:25 Psalmi: Ps. 118:26–29 Psalmilause: Ps. 22:26 tai Ps. 73:24
1. lukukappale: Jes. 50:4–10 tai Sak. 9:9–10 2. lukukappale: Fil. 2:5–11 tai 2. Kor. 2:14–17 Evankeliumi: Joh. 12:1–8


1. lukukappale
Jes. 50:4–10
Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Herra, Herra on avannut minun korvani; minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois. Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä. Herra, Herra auttaa minua; sentähden ei minuun pilkka koskenut, sentähden tein kasvoni koviksi kuin piikivi, sillä minä tiedän, etten häpeään joudu. Lähellä on hän, joka minut vanhurskaaksi tuomitsee. Kuka voi minun kanssani riidellä? Astukaamme yhdessä esiin! Kuka on minun vastapuoleni? Tulkoon tänne lähelleni! Katso, Herra, Herra auttaa minua; kuka minut syylliseksi tuomitsee? Katso, kaikki he hajoavat kuin vaate; koi heidät syö. Kuka teistä pelkää Herraa ja kuulee hänen palvelijansa ääntä? Joka vaeltaa pimeydessä ja valoa vailla, se luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaansa.

Tai:
Sak. 9:9–10
Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla. Ja minä hävitän vaunut Efraimista ja hevoset Jerusalemista. Sodan jousi hävitetään, ja hän julistaa rauhan kansoille. Ja hänen hallituksensa ulottuu merestä mereen, Eufrat-virrasta hamaan maan ääriin.

 

2. lukukappale
Fil. 2:5–11
Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Tai:
2. Kor. 2:14–17
Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun! Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa: näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen? Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme.

 

Evankeliumi
Joh. 12:1–8
Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan, jossa Lasarus asui, hän, jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista. Siellä valmistettiin hänelle ateria, ja Martta palveli, mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat aterialla hänen kanssaan. Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua. Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava: ”Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?” Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu. Niin Jeesus sanoi: ”Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina.”

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, joka annoit Poikasi Jeesuksen Kristuksen tulla ihmiseksi sekä kärsiä ristinkuoleman ja siten tulla meille nöyryyden esikuvaksi! Suo armollisesti, että kestäisimme kaiken, minkä näet hyväksi antaa kärsittäväksemme, ja olisimme kuuliaisia pyhälle tahdollesi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, joka annoit meidän Vapahtajamme tulla lihaan ja ristin alennukseen, jotta me seuraisimme hänen nöyryytensä esikuvaa! Suo armollisesti, että me, jotka muistamme hänen kärsimistään, saisimme myös kerran ylösnousemuksessa nauttia hänen seurastaan. Sinun rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, joka elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa yhdessä jumaluudessa aina ja iankaikkisesti.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 22:20
Mutta sinä, Herra, älä |ole kaukana, *
sinä, minun väkevyyteni, rien|nä avukseni.

Psalmi:
Ps. 22:2–6
Jumalani, Jumalani, miksi |minut hylkäsit? *
Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule vali|tukseni sanoja?

Jumalani, minä huudan päivällä, mutta si|nä et vastaa, *
ja yöllä, |enkä voi vaieta.

Ja kuitenkin sinä |olet Pyhä, *
jonka istuin on Israelin kii|tosvirtten keskellä.

Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pe|lastit heidät. *
He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivät|kä tulleet häpeään.

Tiedot

Päivämäärä:
5.4
Tapahtumaluokka:


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos