28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Pyhäinpäivä

4.11.2023

Suomessa luterilaiset viettävät pyhäinpäivää lauantaina, joka osuu 31.10.–6.11. Nykyinen pyhäinpäivä, vanhalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä, on itse asiassa yhdistelmä kahdesta keskiaikaisesta kristillisestä juhlapyhästä. Silloin vietettiin 1.11. kaikkien pyhien päivää ja 2.11. kaikkien uskovien vainajien muistopäivää. Pyhäinpäivä on näin kristittyjen pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistopäivä. Luterilaisille päivä on merkittävä myös sen tähden, että uskonpuhdistaja Martti Lutherin teesit näkivät päivänvalon kaikkien pyhien päivän aattona.

Mikä on pyhäinpäivä sanoma ja sisältö? Pyhän perinteinen evankeliumiteksti on Matt. 5:1–12, jossa evankelista on tallettanut meille Jeesuksen ns. autuaaksijulistukset. Tässä tekstissä Herra puhuu niistä, jotka ovat autuaita. Usein kristillisessä kielenkäytössä ”autuas” selitetään ”onnelliseksi” tai ”onniteltavaksi”. Tämä on kuitenkin hieman laimea ilmaus. Autuas voi merkitä myös ”siunattu”, Jumalan siunaama. Jeesuksen autuaaksijulistukset sijoittuvat vuorisaarnan alkuun. On hyvä kiinnittää huomioita siihen, kenelle Jeesus tässä puhuu; Hän puhuu opetuslapsilleen eli Jumalan lapsille. Jeesus sanoi heille: ”Autuaita olette te…” (Matt. 5:11). Kaikki edeltävät autuaaksijulistukset voidaan koota tähän: Jeesuksen omat ovat autuaita, taivaallisen Isän siunaamia. He ovat Jumalan lapsia, perivät Jumalan valtakunnan ja saavat nähdä Jumalan.

Johanneksen ilmestyksessä puhutaan myös monta kertaa ”autuaista”. Heti kirjan alussa (1:3) sanotaan: ”Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!” Tässä on kyse seurakunnan keskellä luetusta ja saarnatusta Jumalan Sanasta, jonka kuulevat ja uskossa säilyttävät ovat autuaita. Myös Ilm. 14:13: ”Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes”, kertoo uskosta Herraan Jeesukseen autuuden perustana (ks. myös 20:7). Ilm. 16:15 puhuu siitä, kuinka autuas on se, joka säilyttää kasteessa saamansa uskon (myös 22:14) ja vielä 19:9 puhuu autuaista, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle. Edelleen 22:7 muistutetaan siitä, kuinka Raamatun sanan uskominen, vastaanottaminen ja säilyttäminen tuo autuuden ihmiselle.

Näin Uuden testamentin viimeisen kirjan puhe autuaista vahvistaa sen, mitä Uuden testamentin ensimmäinen kirja jo todistaa: Kristukseen uskova on autuas sekä eläessä että kuollessa. Jokainen joka panee toivonsa ja turvansa Kristukseen Jeesuksen tämän elämän aikana on autuas ja saa nähdä Jumalan kaikkien pyhien kanssa. Kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, usko Raamatun ilmoittaan Kolmiyhteiseen Jumalaan ja osallisuus Herran ehtoollisesta on varmuutena ja takeena autuudesta, jonka Jeesus on omilleen luvannut.


Kynttilöitä: 4 Liturginen väri: punainen tai varsinkin iltajumalanpalveluksessa valkoinen.2. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ilm. 22:4 Psalmi: Ps. 89:6–8 16–19 Hallelujasäe: Matt. 5:12
1. lukukappale: Jes. 60:18–21 2. lukukappale: Ilm. 21:1–4 Evankeliumi: Matt. 5:1–12 Vaihtoehtoisia saarnatekstejä 1. Kor. 15:51–57 Hepr. 11:13–16


1. lukukappale
Jes. 60:18–21
Ei kuulu enää väkivaltaa sinun maassasi, ei tuhoa, ei turmiota sinun rajaisi sisällä, ja sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja kiitoksen portiksesi. Ei ole enää aurinko sinun valonasi päivällä, eikä valaise sinua kuun kumotus, vaan Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja sinun Jumalasi sinun kirkkautesi. Ei sinun aurinkosi enää laske, eikä sinun kuusi vajene, sillä Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät. Sinun kansassasi ovat kaikki vanhurskaita, he saavat periä maan iankaikkisesti, he, minun istutukseni vesa, minun kätteni teko, minun kirkkauteni ilmoitukseksi.

 

2. lukukappale
Ilm. 21:1–4
Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: “Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.”

 

Evankeliumi
Matt. 5:1–12
Kun Jeesus näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
“Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

 

Vaihtoehtoisia saarnatekstejä
1. Kor. 15:51–57
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu:
“Kuolema on nielty ja voitto saatu”. “Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?”
Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

 

TAI:
Hepr. 11:13–16
Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata. Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin; mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias Jumala! Anna pyhiesi esikuvan kehottaa meitä jumaliseen elämään, jotta me, jotka vietämme heidän muistoaan, seuraisimme heitä uskossa ja hyvissä teoissa. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Herra Jumala, taivaallinen Isä, joka olet ainoan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta armollisesti ilmoittanut meille autuuden tien! Me rukoilemme sinua: valaise sydämemme Pyhällä Hengelläsi, niin että vaeltaisimme tätä tietä uskollisesti, kestäisimme kärsivällisesti maailman vainon ja saisimme viimein armopalkan sinun luonasi taivaissa. Laupias ja armollinen Isä, suo meille tämä kaikki sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta, joka elää ja hallitsee sinun ja Pyhän Hengen kanssa iankaikkisesti.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ilm. 22:4
He näkevät hänen |kasvonsa, *
ja hänen nimensä on heidän |otsissansa.

Psalmi:
Ps. 89:6–8 16–19
Ja taivaat ylistävät sinun ihmeitäsi, |Herra, *
ja pyhäin seurakunta sinun |uskollisuuttasi.

Sillä kuka pilvissä on Herran |vertainen, *
kuka Jumalan poikain joukossa on |niinkuin Herra?

Hän on Jumala, ylen hirmuinen pyhien kokouk|sessa, *
peljättävämpi kaikkia, jotka hänen ympä|rillänsä ovat.

Herra, Jumala Sebaot, kuka on voimassa sinun vertaisesi, |Herra? *
Ja sinun uskollisuutesi ympä|röitsee sinua.

Sinä hallitset meren |raivon; *
kun sen aallot kohoavat, |sinä ne asetat.

Sinä ruhjoit Rahabin kuin sodassa |kaatuneen; *
väkevällä käsivarrellasi sinä ajoit viholli|sesi hajalle.

Sinun ovat taivaat, sinun |on myös maa; *
maanpiirin täysinensä sinä olet |perustanut.

Sinä loit pohjoisen ja |etelän; *
sinun nimestäsi riemuitsevat |Taabor ja Hermon.

Sinulla on käsivarsi voimaa |täynnä, *
väkevä on sinun kätesi, korotettu sinun |oikea kätesi.

Vanhurskaus ja oikeus on sinun valtaistuimesi |perustus,*
armo ja totuus käy sinun kasvo|jesi edellä.

Autuas se kansa, joka tuntee juhla|riemun, *
ne, jotka vaeltavat sinun kasvojesi valkeu|dessa, Herra!

He riemuitsevat sinun nimestäsi kaikkina päivi|nänsä, *
ja sinun vanhurskautesi voimasta heidät |korotetaan.

Sillä sinä olet heidän väkevyytensä, heidän kaunis|tuksensa, *
ja sinä armossasi kohotat |meidän sarvemme.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
4.11.2023
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos