26.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

16. sunnuntai helluntaista

25.9.2022

Meillä ihmisillä – myös kristityillä – on tapana murehtia erinäisistä asioista. Usein murheemme liittyvät juuri niihin varsin arkisiin asioihin, jotka Jeesus mainitsee tämän sunnuntain pyhässä evankeliumissa. Riittääkö ruoka? Onko lapsille riittävästi vaatteita? Tai riittävätkö rahat, varsinkin jos työtilanne on epävarma?

Jeesus kuitenkin muistuttaa meitä siitä, kenen kädessä nämäkin toisinaan mieltä raastavat kysymykset ovat. Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Myös Isä meidän -rukouksessa hän opettaa meitä rukoilemaan, että saisimme tänä päivänä meidän jokapäiväisen leipämme, siis ”kaikki, mikä kuuluu ruumiin ravintoon ja välttämättömiin tarpeisiin”, kuten Katekismuksemme opettaa. Näin saamme rukoilla, ja myös luottaa siihen, että taivaallinen Isämme antaa meille sen, mitä tarvitsemme.

Vaikka kaikki tämä on meille tärkeää, ei se kuitenkaan ruoka, juoma ja vaatteet ole meille se kaikista tärkein asia. Siksi Jeesus kohdistaa katseemme tuohon kaikkein tärkeimpään, kun hän päivän tekstissä sanoo: etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Joku saattaa tämän vuoksi miettiä: jos meidän ei kerran pidä murehtia ruoasta ja juomasta, niin tulisiko meidän sitten murehtia tästä? Se ei suinkaan ole tämän kehotuksen tarkoitus. Juuri tämän maailman murheet kovin helposti sokaisevat meidät, niin ettemme edes kysy tämän tärkeimmän perään. Mutta myös – ja ennen kaikkea – Jumalan valtakunta ja vanhurskaus ovat lahjoja, jotka taivaallinen Isämme mielellään meille antaa, aivan ilmaiseksi. Niin hän myös tekee, kun hän kohtaa meidät sanassa ja sakramenteissa, joissa saamme vastaanottaa Jeesuksen Kristuksen, todellisen elämän leivän ja veden.

Kaikesta tahtoo siis Herramme ja Vapahtajamme pitää kohdallamme huolen. Saamme kuitenkin muistaa tärkeysjärjestyksen: Ensinäkin hän tahtoo antaa meille syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän – nämä lahjat, joita emme mistään muualta löydä. Tämän lisäksi hän tahtoo pitää meistä huolta myös tämän maallisen elämämme ajan, niin kauan kuin me vielä olemme tässä maailmassa.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 55:23 Psalmi: Ps. 86:1 3–7 Hallelujasäe: Ps. 46:11
1. lukukappale: Ps. 127:1–2 2. lukukappale: Gal. 6:2–10 Evankeliumi: Matt. 6:25–34


1. lukukappale
Ps. 127:1–2
Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät. Jos Herra ei kaupunkia varjele, niin turhaan vartija valvoo. Turhaan te nousette varhain ja myöhään menette levolle ja syötte leipänne murheella: yhtä hyvin hän antaa ystävilleen heidän nukkuessansa.

 

2. lukukappale
Gal. 6:2–10
Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on; sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa. Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää. Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy. Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.

 

Evankeliumi
Matt. 6:25–34
Sentähden minä sanon teille:
Älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
Älkää siis murehtiko sanoen: ‘Mitä me syömme?’ tahi: ‘Mitä me juomme?’ tahi: ‘Millä me itsemme vaatetamme?’ Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.”

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Varjele ja puhdista aina kristillistä seurakuntaasi, sillä ilman sinua se ei voi kestää. Suojele ja hallitse sitä siis aina voimallasi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet antanut meille pyhän sanasi valoksi kaikille teillemme. Auta meitä nöyrästi kuuntelemaan sitä ja kätkemään se uskollisesti sydämiimme. Varjele meitä tämän maailman murheista ja huolista ja suo meidän aina kaikessa etsiä sitä, mikä on iankaikkista. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

3. Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet tallettanut meitä varten taivaaseen katoamattoman, saastumattoman ja turmeltumattoman perinnön. Herra, kohota mielemme pois maallisista ja kiinnitä se kokonaan sinuun, niin että koko sydämellämme etsisimme taivaallisia aarteita, joita sinä, kaikkien hyvien lahjojen antaja, tahdot jakaa meille. Anna meille Hengen valoa ymmärtääksemme sinun tahtosi ja voimaa elää hyvän tahtosi mukaan. Sinun rakkaan Poikasi, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen, kautta.

 

Päivän psalmi
Antifoni:
Ps. 55:23
Heitä murheesi |Herran huomaan, *
hän pitää si|nusta huolen.

Psalmi:
Ps. 86:1 3–7
Kallista, Herra, korvasi minun puoleeni ja |vastaa minulle, *
sillä minä olen kur|ja ja köyhä.

Varjele minun sieluni, sillä minä |olen hurskas; *
sinä, minun Jumalani, pelasta palvelijasi, joka |sinuun turvaa.

Ole minulle armol|linen, Herra, *
sillä sinua minä huudan |kaiken päivää.

Ilahuta palveli|jasi sielu, *
sillä sinun puoleesi, Herra, minä y|lennän sieluni.

Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksi|antavainen, *
suuri armossa kaikille, jotka sinua avuk|sensa huutavat.

Ota, Herra, korviisi minun |rukoukseni, *
tarkkaa minun anomi|seni ääntä.

Hätäni päivänä minä sinua avuk|seni huudan, *
sillä sinä |vastaat minulle.

Ei ole sinun vertaistasi, Herra, juma|lien joukossa, *
eikä ole vertaa |sinun töillesi.

Kaikki kansat, jotka sinä tehnyt olet, tulevat ja kumartuvat sinun edes|säsi, Herra, *
ja kunnioittavat sinun |nimeäsi.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Details

Date:
25.9.2022
Event Categories:
,


Evästeasetukset
Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos