20.4.2024 •

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

2. sunnuntai loppiaisesta

14.1

Sekä Matteus, Markus että Luukas kertovat kaikki yhtenevästi, kuinka Herra Jeesus palaa Jordanilta (kasteeltaan) ja erämaasta (saatanan kiusauksista) Galileaan. Luukas kertoo, kuinka Kristus menee entiseen kotikaupunkinsa, Nasaretin synagogaan ja nousee lukemaan.

Ehkä voi olla hieman yllättävää, että Jeesus lukee synagogassa ääneen ja sitten Hänen oletetaan vielä puhuvan jotain. Tämä olisikin yllättävää, jos edellä ei olisi kirjoitettu, että Hän oli jo opettanut Galilean maakunnan alueella olevissa synagogissa ja Häntä oli ylistetty. Jeesuksen maine oli jo kiirinyt Nasaretiin, missä Hänen äitinsä ja Hänen sisaruksensa todennäköisesti asuivat. Ehkäpä he olivat kuulijoiden joukossa tuona lauantaina. Odotukset ovat kovat.

Jeesus lukee Jesajan kirjaa ääneen läsnäolevalle seurakunnalle. Kukaan muu kuin Herra itse ei tietenkään tiedä, että juuri sitä vartenhan Hän tuona sapattina meni Nasaretin synagogaan; lukeakseen Jesajaa ja kertoakseen, että profeetta puhuu Hänestä. Tähän asti päivän evankeliumissa ei kuitenkaan vielä päästä. Päivän evankeliumi päättyy siihen, että kaikki tuijottavat Jeesusta ja odottavat Hänen sanovan jotain. Jatko on toisen pyhän aiheena (11. sunn. hell. 2. vuosikerta).

Herramme lukema Jesajan teksti kertoo Hänestä hyvin olennaista. Hän on Jumalan Hengen kantaja. Hän julistaa evankeliumia. Hän saarnaa vangituille vapautusta, sokeille näön saamista. Hän päästää alistetut vapauteen. Hän kuuluttaa Jumalan riemuvuoden tulleen. Kaikki nämä seikat voitiin yhdistää Messiaaseen, jonka odotettiin vapauttavan Israel sorron ikeestä, tuovan rauhan ja saattamaan Jumalan kansan sen entiseen loistoonsa. Ja näinhän Jeesus tekikin!

Mutta Jumalan tapa toimia tässä maailmassa ei ollut eikä ole meidän mielemme mukainen. Jo seuraavassa hetkessä Jeesus halutaan tappaa (Luuk. 4:28–30); Hänen aikansa ei kuitenkaan ollut vielä tullut. Ruoska, risti ja hauta kuitenkin heittävät varjona tämänkin sunnuntain ylle. Messias, itse Jumalan evankeliumi meille ihmisille ei tullut sellaiseksi Vapahtajaksi, joka murskaa kaiken vastuksen (ei vielä), vaan kärsimään ihmiskunnan synnin tähden. Ja juuri tällaisena, Jesajan julistamana kärsivänä Herrana, Hän antaa Pyhän Henkensä, päästää synnin vangit vankilasta, antaa hengellisesti sokeille näkökyvyn, nostaa synnin ja saatanan orjuuttamat ihmiset ja tuo lopullisen, ikuisen Jumalan riemuvuoden kaikille Häntä tarvitseville.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.3. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 105:1 Psalmi: Ps. 105:2–5 39–42 Hallelujasäe: Joh. 1:14
1. lukukappale: Jes. 62:1–3 2. lukukappale: Tit. 1:1–3 Evankeliumi: Luuk. 4:16–21 tai Mark. 1:14–15


1. lukukappale
Jes. 62:1–3
Siionin tähden minä en voi vaieta, ja Jerusalemin tähden en lepoa saa, ennenkuin sen vanhurskaus nousee kuin aamunkoi ja sen autuus kuin palava tulisoihtu. Ja kansat näkevät sinun vanhurskautesi, kaikki kuninkaat sinun kunniasi; ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka Herran suu säätää. Sinä tulet kauniiksi kruunuksi Herran kädessä ja kuninkaalliseksi päähineeksi Jumalasi kädessä.

 

2. lukukappale
Tit. 1:1–3
Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen, apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja – mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän sanansa saarnassa, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan.

 

Evankeliumi
Luuk. 4:16–21
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna: ”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta”. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt. Niin hän rupesi puhumaan heille: ”Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen”.

Tai:
Mark. 1:14–15
Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, taivaan ja maan hallitsija! Me rukoilemme sinua: kuule armollisesti kansasi pyynnöt ja anna meidän nauttia rauhaasi kaikkina elämämme päivinä. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
2. Herra Jumala, joka olet luonut miehen ja naisen, käskenyt heidän astua avioliittoon ja siunannut heitä ruumiin hedelmällä! Sinä olet kuvannut avioliitolla rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen ja kirkon, hänen morsiamensa salaisuutta. Me rukoilemme sinua pohjattomassa hyvyydessäsi: älä anna tämän luomuksesi, säädöksesi ja siunauksesi vääristyä ja turmeltua, vaan varjele se armollisesti meidän keskuudessamme Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 105:1
Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen |nimeänsä, *
tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansojen |keskuudessa.

 

Psalmi:
Ps. 105:2–5, 39–42
Laulakaa hänelle, |veisatkaa hänelle, *
puhukaa kaikista hänen |ihmeistänsä.

Hänen pyhä nimensä olkoon teidän |kerskauksenne; *
iloitkoon niiden sydän, jotka et|sivät Herraa.

Kysykää Herraa ja |hänen voimaansa, *
etsikää alati hänen |kasvojansa.

Muistakaa hänen ihmetöitänsä, jotka |hän on tehnyt, *
hänen ihmeitänsä ja hänen suunsa |tuomioita,

Hän levitti |suojaksi pilven *
ja tulen valai|semaan yötä.

He pyysivät, ja hän pani tulemaan |viiriäiset, *
ja hän ravitsi heitä |taivaan leivällä.

Hän avasi kallion, ja |vettä vuoti; *
se juoksi virtana |kautta erämaan.

Sillä hän muisti |pyhän sanansa, *
muisti Aabrahamia, pal|velijaansa.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Details

Date:
14.1
Event Categories:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos