28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Palmusunnuntai

10.4.2022

Palmusunnuntain tapahtumat kuvaavat Betaniassa kuolemaansa ja hautaamistaan varten voidellun Jumalan Pojan ratsastamista Jerusalemiin. Opetuslasten riemulliset hoosianna huudot palmun oksien levittelyineen vaihtuvat kuitenkin vain muutaman päivän kuluttua kansan huutoihin: ”ristiinnaulitse, ristiinnaulitse”.

Jos Israelin kuningas olisi ratsastanut kaupunkiinsa hevosella, se olisi tarkoittanut kansalle kostoa sen synneistä. Evankelista Johannes korostaa kuitenkin päivän evankeliumissa: ”Älä pelkää tytär Siion; katso sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä” (Sak. 9:9). Jeesuksen ratsastaminen aasilla tarkoitti Siionille koston sijaan rauhaa.

Palmusunnuntaina seurakuntaa ei kutsuta vain seuraamaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin, vaan katseemme kiinnitetään jo Jerusalemin ulkopuolelle, Golgatan ristille. Tähän meitä kutsuu myös Jeesuksen sanat sunnuntain evankeliumissa: ”jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää”.

Vehnänjyvä kantaa itsessään ”lupausta” vehnän korresta ja tähkästä, hedelmästä. Sakarjan lupaama vaunujen hävitys Efraimista, hevosten hävittäminen Jerusalemista sekä sodan jousen särkeminen toteutuivat nisun jyvän kuolemassa Golgatalla. Tuon kuoleman kautta voitettiin kuolema, synti ja perkele, ja nisunjyvän kuolemasta tuleva hedelmä annetaan meille, jotka kasteessa niin ikään syntisen luontomme puolesta kuolemme, ja nousemme uuteen elämään Kristuksessa.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: violetti tai sininen.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 22:20 Psalmi: Ps. 22:2–6 tai Antifoni: Ps. 118:25 Psalmi: Ps. 118:26–29 Psalmilause: Ps. 22:26 tai Ps. 73:24
1. lukukappale: Jes. 50:4–10 tai Sak. 9:9–10 2. lukukappale: Fil. 2:5–11 Evankeliumi: Joh. 12:12–24


1. lukukappale

Jes. 50:4–10

Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Herra, Herra on avannut minun korvani; minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois. Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä. Herra, Herra auttaa minua; sentähden ei minuun pilkka koskenut, sentähden tein kasvoni koviksi kuin piikivi, sillä minä tiedän, etten häpeään joudu. Lähellä on hän, joka minut vanhurskaaksi tuomitsee. Kuka voi minun kanssani riidellä? Astukaamme yhdessä esiin! Kuka on minun vastapuoleni? Tulkoon tänne lähelleni! Katso, Herra, Herra auttaa minua; kuka minut syylliseksi tuomitsee? Katso, kaikki he hajoavat kuin vaate; koi heidät syö. Kuka teistä pelkää Herraa ja kuulee hänen palvelijansa ääntä? Joka vaeltaa pimeydessä ja valoa vailla, se luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaansa.

Tai:

Sak. 9:9–10

Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla. Ja minä hävitän vaunut Efraimista ja hevoset Jerusalemista. Sodan jousi hävitetään, ja hän julistaa rauhan kansoille. Ja hänen hallituksensa ulottuu merestä mereen, Eufrat-virrasta hamaan maan ääriin.

 

2. lukukappale

Fil. 2:5–11

Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

 

Evankeliumi

Joh. 12:12–24

Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!” Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin kirjoitettu on: ”Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä”. Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu ja että he olivat tämän hänelle tehneet. Niin kansa, joka oli ollut hänen kanssansa, kun hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti hänet kuolleista, todisti hänestä. Sentähden kansa menikin häntä vastaan, koska he kuulivat, että hän oli tehnyt sen tunnusteon. Niin fariseukset sanoivat keskenään: ”Te näette, ettette saa mitään aikaan; katso, koko maailma juoksee hänen perässään”. Ja oli muutamia kreikkalaisia niiden joukosta, jotka tulivat ylös juhlaan rukoilemaan. Nämä menivät Filippuksen luo, joka oli Galilean Beetsaidasta, ja pyysivät häntä sanoen: ”Herra, me haluamme nähdä Jeesuksen”. Filippus meni ja sanoi sen Andreaalle; Andreas ja Filippus menivät ja sanoivat Jeesukselle. Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: ”Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.

 

Rukoukset
1. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, joka annoit Poikasi Jeesuksen Kristuksen tulla ihmiseksi sekä kärsiä ristinkuoleman ja siten tulla meille nöyryyden esikuvaksi! Suo armollisesti, että kestäisimme kaiken, minkä näet hyväksi antaa kärsittäväksemme, ja olisimme kuuliaisia pyhälle tahdollesi. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, joka annoit meidän Vapahtajamme tulla lihaan ja ristin alennukseen, jotta me seuraisimme hänen nöyryytensä esikuvaa! Suo armollisesti, että me, jotka muistamme hänen kärsimistään, saisimme myös kerran ylösnousemuksessa nauttia hänen seurastaan. Sinun rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, joka elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa yhdessä jumaluudessa aina ja iankaikkisesti.

 

Päivän psalmi

Antifoni:
Ps. 22:20
Mutta sinä, Herra, älä |ole kaukana, *
sinä, minun väkevyyteni, rien|nä avukseni.

Psalmi:
Ps. 22:2–6
Jumalani, Jumalani, miksi |minut hylkäsit? *
Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule vali|tukseni sanoja?

Jumalani, minä huudan päivällä, mutta si|nä et vastaa, *
ja yöllä, |enkä voi vaieta.

Ja kuitenkin sinä |olet Pyhä, *
jonka istuin on Israelin kii|tosvirtten keskellä.

Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pe|lastit heidät. *
He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivät|kä tulleet häpeään.
(Pieni kunnia jää pois.)

Tai:

Antifoni:
Ps. 118:25
Oi Herra, |Herra auta, *
oi Her|ra, anna menestys!

Psalmi:
Ps. 118:26–29
Siunattu olkoon hän, joka tulee |Herran nimeen; *
me siunaamme tei|tä Herran huoneesta.

Herra on Jumala, ja hän antoi valon |meille loistaa. *
Sitokaa juhlauhrit köysillä altta|rin sarviin asti.

Sinä olet minun Jumalani, ja sinua |minä kiitän. *
Minun Jumalani, sinua mi|nä kunnioitan.

Kiittäkää Herraa, sillä |hän on hyvä; *
sillä hänen armonsa pysyy i|ankaikkisesti.
(Pieni kunnia jää pois.)

Tiedot

Päivämäärä:
10.4.2022
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos