Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Pyhien muistopäivät: Kleemens Roomalainen

23.11

Kleemens Roomalainen on apostolisista isistä ajallisesti ensimmäinen, sillä hän eli ensimmäisellä ja kenties vielä toisella vuosisadalla. Apostolisiksi isiksi kutsutaan niitä kirkon muinaisia opettajia, jotka elivät osittain samaan aikaan apostolien kanssa ja todennäköisesti tunsivat heitä henkilökohtaisesti. Tätä Kleemensiä kutsutaan Roomalaiseksi  erotukseksi Kleemens Aleksandrialaisesta. Kleemens oli aikoinaan hyvin tunnettu kirkossa, sillä hänet mainitaan useissa varhaisissa kirjoituksissa. Hänen nimensä löytyy muun muassa Ireneuksen, Origeneen, Tertullianuksen, Hieronymuksen ja Eusebios Kesarealaisen teoksista. Yleensä tähän on syynä se, että hän esiintyy Rooman ensimmäisten piispojen luettelossa. Hyvin vähän tiedetään hänen elämästään ja kuolemastaan. Toiset ovat väittäneet häntä entiseksi orjaksi, toiset taas jalosukuiseksi roomalaiseksi. On myös epäselvää, kuoliko hän luonnollisen kuoleman vai päätyikö hän lopulta marttyyriksi.

Parhaiten Kleemens tunnetaan kirjeestä, jonka hän lähetti 90-luvulla Korintin seurakunnalle Rooman seurakunnan nimissä. Hänen nimeään ei kirjeestä tosin löydy, vaan tieto sen kirjoittajasta tulee kirkollisesta perimätiedosta. Eusebios kertoo tästä kirjeestä Kirkkohistoriassaan näin: ”Kleemensiltä on olemassa yksi tunnustettu kirje, suuri ja ihmeellinen, joka on osoitettu Rooman seurakunnalta Korintin seurakunnalle. Tiedämme, että monissa seurakunnissa ympäri maailmaa sitä on julkisesti luettu sekä muinoin että myös meidän päivinämme.” (Kirja 3, luku 16.) Kirje tunnetaan lyhyesti Kleemens Roomalaisen kirjeenä. Sitä kutsutaan joskus myös hänen ensimmäiseksi kirjeekseen, sillä on olemassa varhainen saarna, joka on varmaankin väärin perustein nimetty Kleemens Roomalaisen toiseksi kirjeeksi. Kleemensin nimissä kiersi jo muinoin useita kirjoituksia, mutta jo Eusebios piti vain ensimmäistä kirjettä aitona.

Kirje on tosiaankin pitkä ja vaikuttava. Kuten Eusebius todistaa, sitä pidettiin aikoinaan niin suuressa arvossa, että sitä luettiin monissa kirkoissa apostolien kirjoitusten rinnalla. Päätyipä se joihinkin Raamattuihinkin eräänlaiseksi liitteeksi! Kirjeen aiheena oli Korintissa syntynä erimielisyys ja hajaannus, joka oli huipentunut presbyteerien syrjäyttämiseen. Tätä Kleemens pitää erittäin pahana ja Jumalan lapsille vieraana. Koko laaja kirje on täynnä raamatullista opetusta ja rauhaan suostuttelua uskon, nöyryyden ja katumuksen kautta. Kleemens lainaa runsaasti Raamattua — ilmeisesti ulkomuistista, sillä hän muutamassa kohdassa muistaa raamatunlauseen lähteen hieman hämärästi: ”Jossain on kirjoitettu…” Hän on myös hyvin hurskas kirjoittaja; useaan otteeseen hän jotakin aihetta käsitellessään yltyy kauniisiin ja syvällisiin ylistysrukouksiin.

Kleemens tarjoaa myös ikkunan alkukirkon opin muotoiluihin esimerkiksi Jeesuksen herruudesta ja paimenviran tärkeydestä. Hänen suurin antinsa lienee kuitenkin hänen kirkas vanhurskauttamisoppinsa: ”Kaikki [patriarkat ja heidän jälkeläisensä] siis saavuttivat kunniaa ja ylistystä, mutta eivät omasta ansiostaan tai tekojensa varassa tai vanhurskautta harjoittamalla, vaan Hänen tahdostaan. Emme liioin mekään, jotka olemme kutsutut Kristuksessa Jeesuksessa, tule vanhurskaiksi omassa varassamme emmekä viisautemme tai ymmärryksemme tai hurskautemme tai sydämen pyhyydessä tekemiemme tekojen kautta, vaan uskon kautta, jonka kautta kaikkivaltias Jumala aikojen alusta asti on kaikki vanhurskauttanut. Hänelle olkoon kunnia iankaikkisesta iankaikkiseen! Amen.” (1. Klem. 32.3-4)

Saamme kiittää Jumalaa tästä Rooman piispasta, joka Jumalan sanalla paransi Korintin seurakunnassa syttyneen kapinan ja hajaannuksen. Kristitylle olisi suureksi eduksi kuulla tai lukea Kleemensin kirjettä, sillä se on täynnä Jumalan sanalle uskollista julistusta kristillisestä elämästä ja uskosta.

Kleemensin kirje löytyy teoksesta Apostoliset Isät.

Tiedot

Päivämäärä:
23.11
Tapahtumaluokka:


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos