28.3.2024 • Yleinen

Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

10. sunnuntai helluntaista

14.8.2022

Evankeliumitekstimme vertauksessa Jeesus ei päästä meitä helpolla. Epärehellinen taloudenhoitaja kiusaa meitä, suututtaa meitä ja aiheuttaa jopa täystyrmäyksen – jos lukee vain pelkän vertauksen. Vertaus kuuluu kuitenkin isompaan kokonaisuuteen, joka alkaa jo edellisen luvun alusta, ja jota Luukas on pohjustanut jo pitkin evankeliumikirjaa.

15. luvun jakeissa 1–2 on kirjoitettuna: ”Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä. Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: ”Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”.

Syytös on tuttu, se on tullut vastaan jo aiemminkin Luukkaan evankeliumissa. Tähän syytökseen Jeesus sitten vastaa suoraan kolmella vertauksella ja epäsuoraan vertauksella epärehellisestä taloudenhoitajasta. Näissä kolmessa ensiksi kerrotussa vertauksessa on ensin kyse kadotetun löytämisestä lampaiden ja rahan muodossa ja sitten on vielä tuhlaajapoika -vertaus. Näillä suoraan fariseuksille ja kirjanoppineille osoitetuilla vertauksilla Jeesus vetoaa heidän tunteisiinsa ja yleiseen oikeustajuunsa. Eikö syntisille ole oikein antaa ainakin tietyissä tilanteissa anteeksi?

Tullessamme tekstimme vertaukseen, yleisö vaihtuu, kun Jeesus siirtyy puhumaan opetuslapsilleen. 16. luvun jae 14 paljastaa kuitenkin, että myös fariseukset olivat kuulleet koko vertauksen epärehellisestä taloudenhoitajasta ja sen loppukommentit. Tätä ei sovi unohtaa. Jeesus kehottaakin fariseusten ja kirjanoppineiden asettamassa tilanteessa opetuslapsiaan toimimaan fariseusten ja kirjanoppineiden näkökulmasta laittomasti, aivan kuten itsekin tekee. Fariseukset ja kirjanoppineet katsoivat, että Jeesus rikkoo Moosesta ja profeettoja eli Kirjoituksia vastaan. Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna:

”Pysy erilläsi väärästä asiasta, äläkä surmaa viatonta ja syytöntä, sillä minä en julista syyllistä syyttömäksi.” (2. Moos. 23:7) Ja profeetoissa:

”Voi niitä […] jotka lahjuksesta julistavat syyllisen syyttömäksi ja ottavat oikeuden siltä joka oikeassa on!” (Jes. 5:22–23)

Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi (Luuk. 5), joten fariseusten mielestä Jeesus saastuttaa itsensä syntisten kanssa, Kirjoituksia vastaan rikkomisen lisäksi. Jeesus on kuitenkin Jumalan Poika, jolla on valta antaa syntejä anteeksi. Tällöin tullaan tilanteeseen, että luotu sanoo Luojallensa, että minkäs teit?

Vertauksessa Jeesus ikään kuin myöntää syyllisyytensä. Jeesuksen viesti fariseuksille on, että niin kuin epärehellisen taloudenhoitajan toiminta oli hänen isäntänsä mukaan ylistettävää, niin on Jeesuksen toiminta Jumalan mukaan ylistettävää. Jeesus haluaa fariseuksetkin mukaan taivaan juhlaan. Jeesuksen sanoma vertauksen ensisijaisille kuulijoille, opetuslapsille, liittyy fariseusten ja kirjanoppineiden syytöksen aiheuttamaan ahdistukseen. Opetuslapsien tulee antaa syntejä anteeksi näissäkin olosuhteissa, ja jopa, fariseusten näkökulmasta, Jumalan omaisuutta laittomasti tuhlaillen.

Me, kristillinen kirkko, saamme Jeesuksen, Jumalan Pojan, valtuutuksella antaa syntejä anteeksi. Meidän ei tarvitse tehdä sitä ilman lupaa, laittomasti. Vertauksen sanoma kuitenkin on, että syntejä tulee ahdingossakin antaa Jumalan omaisuutta tuhlailevastikin anteeksi, vaikka sitten ilman joidenkin tahojen tai jopa yhteiskunnan lupaa. Sitä varten Jeesus on tullut ja sitä varten Jeesus on lähettänyt apostolisen virkansa ja Kirkkonsa.


Kynttilöitä: 2 Liturginen väri: vihreä.1. vuosikerta
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 119:169 Psalmi: Ps. 119:129–136 Hallelujasäe: Ps. 119:137
1. lukukappale: Sananl. 3:3–8 tai 2. Aik. 1:7–12 2. lukukappale: 1. Piet. 4:7–11 Evankeliumi: Luuk. 16:1–9


1. lukukappale

Sananl. 3:3–8

Laupeus ja uskollisuus älkööt hyljätkö sinua. Sido ne kaulaasi, kirjoita ne sydämesi tauluun, niin saat armon ja hyvän ymmärryksen Jumalan ja ihmisten silmien edessä. Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa. Se on terveellistä sinun ruumiillesi ja virkistävää sinun luillesi.

Tai:

2. Aik. 1:7–12

Sinä yönä Jumala ilmestyi Salomolle ja sanoi hänelle: “Ano, mitä tahdot minun sinulle antavan”.

Salomo vastasi Jumalalle: “Sinä olet tehnyt suuren laupeuden minun isälleni Daavidille ja tehnyt minut kuninkaaksi hänen sijaansa. Niin toteutukoon nyt, Herra Jumala, sinun isälleni Daavidille antamasi sana; sillä sinä olet pannut minut hallitsemaan kansaa, jota on paljon niinkuin tomua maassa. Anna siis minulle viisaus ja taito lähteä ja tulla tämän kansan edellä, sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?”

Ja Jumala sanoi Salomolle: “Koska sinulla on tämä mieli etkä anonut rikkautta, tavaraa ja kunniaa, et vihamiestesi henkeä, etkä myöskään anonut pitkää ikää, vaan anoit itsellesi viisautta ja taitoa tuomitaksesi minun kansaani, jonka kuninkaaksi minä olen sinut tehnyt, niin annetaan sinulle viisaus ja taito; ja lisäksi minä annan sinulle rikkautta, tavaraa ja kunniaa, niin ettei sitä ole ollut niin paljoa kenelläkään kuninkaalla ennen sinua eikä tule olemaan sinun jälkeesi”.

 

2. lukukappale

1. Piet. 4:7–11

Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan. Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä “rakkaus peittää syntien paljouden”. Olkaa vieraanvaraisia toinen toistanne kohtaan, nurkumatta. Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina. Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.

 

Evankeliumi

Luuk. 16:1–9

Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: “Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa. Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: ‘Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.’ Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: ‘Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän. Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.’ Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: ‘Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?’ Tämä sanoi: ‘Sata astiaa öljyä’. Niin hän sanoi hänelle: ‘Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä’. Sitten hän sanoi toiselle: ‘Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä sanoi: ‘Sata tynnyriä nisuja’. Hän sanoi hänelle: ‘Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä’.

Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti.

Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset. Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

 

Rukoukset
1. Herra Jumala! Avaa laupiaasti korvasi kuulemaan palvelijoidesi rukoukset. Opeta meitä myös anomaan sitä, mikä on sinulle otollista, jotta voisit antaa meille, mitä me anomme. Sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

2. Rakas taivaallinen Isä! Me kiitämme sinua siitä, että olet luvannut antaa elämän kruunun niille, jotka pysyvät uskollisina kuolemaan asti. Me rukoilemme sinua: vahvista meitä olemaan uskollisia vähimmässäkin, jotta voisimme olla uskollisia myös paljossa. Anna meille oikea lapsenmielisyys, että olisimme kuuliaisia sille totuudelle, jonka sinä Henkesi kautta kirkastat meille. Auta meitä kätkemään neuvosi sydämeemme ja noudattamaan niitä elämässämme, niin että siunauksesi pysyisi meidän yllämme. Sinun rakkaan Poikasi, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen, kautta.

 

Päivän psalmi
Antifoni:
Ps. 119:169
Herra, anna |minulle ymmärrys *
sa|nasi jälkeen.

Psalmi:
Ps. 119:129–136
Ihmeelliset ovat sinun |todistuksesi, *
sentähden minun sieluni ottaa |niistä vaarin.

Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne |valaisevat *
ja antavat yksinkertaiselle |ymmärrystä.

Minä avaan |suuni ja huohotan, *
sillä minä halajan sinun |käskyjäsi.

Käänny minun puoleeni, ole minulle |armollinen, *
niinkuin on oikein niitä kohtaan, jotka sinun nimeäsi |rakastavat.

Tee minun askeleeni vakaviksi |sanallasi *
äläkä salli minkään vääryyden mi|nua hallita.

Päästä minut |ihmisten sorrosta, *
niin minä noudatan sinun a|setuksiasi.

Kirkasta kasvosi |palvelijallesi *
ja opeta mi|nulle käskysi.

Minun silmistäni vuotavat |kyynelvirrat, *
kun sinun lakiasi ei |noudateta.

Kunnia Isäl|le ja Pojalle *
ja Py|hälle Hengelle,

niin kuin oli alussa, |nyt on ja aina, *
iankaikkisesta iankaik|kiseen. Aamen.

Tiedot

Päivämäärä:
14.8.2022
Tapahtumaluokat:
,


Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos