Uusimmat artikkelit


Jumalalla on runsaasti lahjoja annettavana. Näistä monista lahjoista Uusi testamentti käyttää kreikan sanaa kharisma, joka merkitsee vapaata, laupiasta ja runsasta lahjaa. Joistakin tällaisista lahjoista apostoli Paavali käyttää myös nimitystä Hengen […]


Jatkoa edelliseen jaksoon. Pohdintaa luterilaisuudesta, karismaattisesta kulttuurista ja armolahjoista.


Kysymys: Raamatussa puhutaan monta kertaa kumartamisesta. Jumalanpalveluksessakin papit kumartuvat joskus. Keitä saa kumartaa ja missä tilanteessa ja keitä ei saa kumartaa? Voiko hallitsijoiden edessä kumartua?  Vastaus: Kumartaminen on ele, joka […]


Huomioita kirkon historian kipupisteistä. Armolahjojen ja liturgian suhteesta. Luterilaisuus ja karismaattiset lahjat. Kaikki jaksot kuunneltavissa täällä.


Kysymys: Mistä tiedän, että juuri luterilaisuus on oikea kristinuskon suuntaus? Vastaus: Yksinkertainen vastaus on, että luterilaisuus on oikea kristinuskon suuntaus, sillä se säilyttää ja opettaa uskollisesti sitä apostolista uskoa, jonka […]


Vanhan testamentin Apokryfikirjoiksi eli Apokryfeiksi (kr. “apokryphos” = “kätketty, salattu”) kutsutaan kirjoja, jotka ovat kristityille hyödyllisiä lukea mutta eivät kuulu Raamatun kaanoniin. Apokryfit ovat syntyneet Vanhan testamentin kanonisten kirjojen jälkeen […]


Pakkojazzia kesäillassa. Pohdiskelua kristillisestä teologiasta ja sen merkityksestä. Kaikki jaksot kuunneltavissa täällä.


Kysymys: Vanhassa raamatunkäännöksessä Paavali sanoo, että kristityt ovat ”osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa”. Uuden käännöksen mukaan kristityt ovat kelvolliset ”saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnassa” (Kol. 1:12). Kumpi […]


Raamatun mukaan ihminen on ilman Kristusta synnin, perkeleen ja kuoleman orja (Joh. 8:34, Tit. 3:3, Ef. 2:1-3, Matt. 12:28-29, Hebr 2:14-15). Orjuudella tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen on kahlehdittu ja kykenemätön […]


Kristillisen opin ja tunnustuksen äärellä. Mitä väliä on opilla? Luterilaisesta tunnustuskäsityksestä ja julistuksesta. Tilaa rss-syöte. Kaikki jaksot kuunneltavissa täällä.


Kysymys: Rupesin tutkailemaan Raamattua tarkemmin 1. Mooseksen kirjasta alkaen. Nyt olen päässyt 2. Samuelin kirjan puoliväliin. Tuntuu, että tappoja ja ruumiita on tullut enemmän kuin laki sallii. Ihmisen hengellä ei […]


Viittamerkkejä luterilaiseen jumalanpalvelukseen. Syventymistä kristilliseen liturgiaan. Kivirantaa ja Kerosuota muuttaen ja sekoittaen, jakamatta ja erottamatta. Tilaa rss-syöte. Kaikki jaksot kuunneltavissa täällä.


Kysymys: Luterilaisessa kirkossa puhutaan paljon syyllisyydestä, mutta ei juurikaan häpeästä. Raamatussa on kuitenkin monia kohtia häpeästä ja monet ihmiset tuntevat häpeää, josta eivät pääse vapaaksi. Mitä häpeä on ja miten […]


Kirkkovuodessa sanotaan olevan kolme suurta juhlapyhää: joulu, pääsiäinen ja helluntai. Pääsiäisen ja helluntain väliin sijoittuva helatorstai eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä jää usein huomiotta, vaikka tämä kirkollinen juhlapyhä on hyvin tärkeä […]


Kysymys: Rupesin lukemaan Raamattua – ja olen syvästi kiitollinen siitä, että olen kristitty, kun olen lukenut kolmatta ja neljättä Mooseksen kirjaa. Jumalan juutalaisille asettamat vaatimukset ovat raskaan suuret, ja ne […]


Augsburgin tunnustus on luterilaisuuden päätunnustus heti kolmen vanhakirkollisen tunnustuksen jälkeen ja Vähän katekismuksen rinnalla. Augsburgin tunnustuksessa on artikla, joka otsikkonsa perusteella vaikuttaa luterilaisuuden piirissä täysin itsestäänselvältä. Tämä on artikla XXIII […]


Kysymys: Koulussa opetettiin, että kristinusko tuli Suomeen, kun Ruotsin kuningas Eerik ja piispa Henrik tekivät tänne ristiretken vuonna 1057. Sehän tarkoittaisi sitä, että valtiovalta pakotti suomalaiset kristityiksi. Oliko kristinuskon levittäminen […]


Ylösnousemus on Raamatun ja kristillisen uskon keskeisin tapahtuma. Kristuksen ylösnousemus merkitsi kuoleman vallan voittamista ja uuden aikakauden alkamista. Hänen ylösnousemisensa vaikuttaa jo kristittyjen ajalliseen elämään ja ennen kaikkea siihen, että […]


Kysymys: Raamatussa sanotaan, että Jumala loi kaiken hyväksi, mutta mistä kavala käärme tuli paratiisiin? Entä miten langennut enkeli, Lucifer liittyy tähän? Vastaus: Raamattu ei suorasanaisesti selitä milloin ja miten paholaisesta […]


Kysymys: Raamatussa puhutaan ”isien perinnäissäännöistä”. Mitä niillä tarkoitetaan? Miten niihin pitäisi suhtautua? Ovatko ne aina vääriä?  Vastaus: Tarkalleen ottaen Raamatussa puhutaan isien (UKR92) tai vanhinten (KR38) perinnäissäännöistä vain kahdessa kohdassa, […]


Kysymys: Jostakin olen lukenut, että Kristuksen sanat ”Älä tapa” voidaan kääntää myös muodossa ”Älä murhaa”. Salliiko nämä Kristuksen sanat itsensä ja lähimmäisten suojelemisen esim. sotatilanteessa tai terroristi-iskussa, jos hyökkääjän joutuu […]


Johdanto: Vuosien 1537-1540 aikana kohtasi luterilaista liikettä yleensä ja Wittenbergin kaupunkia erityisesti riita lain ja evankeliumin välisestä suhteesta. Tämän kiistan, samoin kuin aiemman, vuoden 1527, antinomistisen riidan keskipisteessä oli Johan […]


Kysymys: Minkä takia uskoville, kastetuille vauvoille ei jaeta ehtoollista? Siihen liittyy ehtoollisen merkityksen ymmärtäminen, mutta luterilaiset jakavat ehtoollisen myös ihmisille joilla on vaikeuksia ymmärtämisen suhteen, kuten joissain kehitysvammoissa. Tulisiko ymmärtämisen […]


Yksimielisyyden ohje on järjestyksessä viimeinen luterilaisista tunnustuskirjoista. Vuonna 1577 koottu teos pyrki – ja suurimmalta osin onnistuikin – palauttamaan Saksan luterilaisten keskinäisen yksimielisyyden Martti Lutherin kuolemaa seuranneiden teologisten riitojen jälkeen. […]


Suomen kielen sana ”armoistuin” tulee Lutherin saksankielisestä Raamatusta (Gnadenstuhle ’armoistuin’). Agricolan Uudessa testamentissa (1548) sana on muodossa ”armonstoli” eli ’armontuoli’. Tätä esinettä kutsutaan alkukielessä, hepreassa sanalla kappooreth, joka tarkoittaa ’peite’, […]



Evästeasetukset
Ulkoasu: Simo Santala | Wordpress kehitys: Juha Stenroos